Svar: Søvn, barnevogn og bilproblemer

4. juni 2018

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Katrine

Stort tillykke med den lille pige og velkommen til :)

Det lyder som om, at I har forsøgt en del, for at få jeres datter til at finde roen og overgive sig til søvnen - svøb, slyngevugge, ture i barnevognen, bære hende i vikle, undgå unødig støj, forsøge med hjertelyd, liggende amning osv. og jeg kan godt forstå, at du bliver frustreret og også bekymret, når intet af det rigtigt synes at virke...

Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge...

Det er naturligvis vigtigt, at du sikrer dig, at hun ikke har svært ved at sove, fordi hun har ondt. Nogle børn et vrid eller en fejlstilling i deres skulder- eller nakkeled i forbindelse med fødslen, nogle børn har problemer med stramning af den ene halsmuskel og får måske en foretrukken side, når de ligger ned - her skal man være meget opmærksom på lejringsbetinget skævhed af kraniet... Hvis hun har ondt, vil det ofte betyde, at hun også græder meget og kan være svær at trøste - og det lyder ikke til at være tilfældet hos jer, men hun søger dog ekstra meget tryghed og lyder til at skulle lulles en del, for at koble fra og finde søvnen, og også her kan det være en overvejelse værd, om hun kan have ondt...

Du nævner, at hun i sine vågne timer er meget glad og livlig - og har masser af gode smil, og det lyder derfor ikke umiddelbart som om, at hun har ondt, men det er vigtigt at udelukke:)

Når børn er meget vågne eller har svært ved at sove, så skal man også altid se på barnets indtag af mad, barnets måde at die på, mors fornemmelse af mælk, barnets vægtøgning osv. For meget vågne børn er ofte sultne børn...

Du nævner her, at du selv har overvejet, om din mælk ikke mætter hende nok. Og det kan jeg godt forstå du medtænker... Du nævner, at du nogle gange har valgt at lægge dig ned og amme hende liggende - og hvis det kan få hende til at sove, så må du meget gerne gøre dette. Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kan variere mellem forskellige ammestillinger, fordi hun stimulerer og tømmer dit bryst forskelligt, alt efter hvordan hun lægges til.

Når du ammer hende, så er det vigtigt, at du lader hende die længe fra et bryst af gangen. Det er sådan, at din mælk består af flere forskellige dele, og den første del af mælken er vandholdig. Hvis man malker ud, så kan man se, at den ligner lidt skummetmælk i konsistensen - og den virker tørstslukkende. Efter den tørstslukkende, vandholdige mælk kommer hendes egentlige mad. Det ligner lidt letmælk i konsistensen, det er en hvid og lidt tykkere mælk. Og til sidst kommer så fløden. Det er den, som giver hende dobbelthager og elastikker på arme og ben. Hvis man malker ud, så kan man ofte se fløden lægge sig øverst i flasken og på indersiden.

Din datter vil naturligt nogle gange melde sig og die kortvarigt, kun sutte et par minutter og så slipper hun igen - dette er ikke hygge eller pjat, men måden hun slukker sin tørst og især nu, hvor det er så varmt, så kan hun godt have behov for flere små tørstslukkere ved brystet. Herefter går der måske kun en times tid eller halvanden, så viser hun behov for bryst igen, og så kan det være en god idé at lægge hende til samme bryst, så hun får lidt mere af den federe mælk, der kommer bagefter. Det er rigtig hårdt arbejde at spise sig igennem hele brystet, og derfor vil de fleste børn falde i søvn, når de er nået ind til den lidt federe mælk - og det vil samtidig give dem ro i kroppen og hjælpe dem med at sove en lidt længere lur.

Når du ammer din datter, så er det derfor rigtig godt, hvis du kan forsøge at hjælpe hende til at spise længere tid på et bryst af gangen og meget gerne ændre ammestilling undervejs. Start f.eks. med at amme hende i den traditionelle stilling, hvor du sidder med hende i din favn og hun ligger mave mod mave med dig. Når hun slipper brystet, har brug for en lille pause, så tager du hende op, ser om hun skal af med en bøvs, og så lægger du hende til samme bryst - men nu i tvillingestillingen. Så hun hjælpes med at tømme dit bryst helt og få den lidt federe mælk med ud. Og derefter kan du så putte hende til en lur.

Sørg for at holde hende igang ved brystet, så hun ikke powernapper imens hun spiser hos dig og derfor har svært ved at sove, når det bliver sovetid... Skift hende evt. også undervejs i amningen, så hun vågner lidt op til dåd igen, kan spise færdig og derefter så blive puttet til en længere lur :)

Du nævner, at hun om natten nogle gange kan sove 6-7 timer i træk, og det er naturligvis dejligt, hvis I kan få jeres nattesøvn, men det betyder, at du springer en amning over... Og det kan godt være lidt "farligt" med den alder hun har. Det er nemlig sådan, at om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin, så det er med til at opretholde din mælkeproduktion, hvis du ammer på ydertidspunkterne. Samtidig betyder det, at hun springer en amning over om natten, at hun naturligt vil være nødt til at søge brystet ekstra om dagen, for at blive tilstrækkeligt fyldt op, og det vil naturligt igen gøre, at hendes lure så bliver kortere...

Nogle gange er det ikke noget problem, at barnet sover 5 timer uden mælk, og de 5 timer kan sagtens ligge om natten - men 6-7 timer er mange timer, og da du skriver, fordi du jo ikke oplever, at det fungerer særlig godt, så kan det være en overvejelse værd at se lidt på amningen og hyppigheden af amning. Det er netop hyppigheden som øger din mælkemængde, og ikke hvor længe du ...

Annonce

... ammer. Det giver således mere mælk, at du ammer hver 2. time i stedet for hver 4. time - det giver ikke tilsvarende mere mælk, at du ammer i 1 time i stedet for ½ time...

Du nævner, at hun ikke vil tage imod en sut - og hun må naturligvis gerne få en sut, hvis den kan hjælpe hende med at koble fra, finde roen og falde i søvn - men det er vigtigt, at du ikke tilbyder hende sutten som erstatning for brystet eller forsøger at holde hende hen med sutten. Det er vigtigt, at hun får lov til at die, når det er tid til det.. dermed ikke sagt, at hun skal spise hos dig hele tiden, men prøv om du kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun hjælpes til at spise i længere tid ved et bryst af gangen, holde hende igang under amning, så hun ikke powernapper for meget, imens hun spiser og så lægge amning ind, som en fast del af hendes putteritual. Du må gerne svøbe hende imens hun ammes og derfra så flytte hende fra dig, så hun ikke mærker skiftet fra din favn så voldsomt, fordi hun stadig føler sig holdt. Det er fint med appen som afspiller hjertelyd:)

Derudover så skal du være opmærksom på hendes bevidsthedsstadier. Små børn har lidt forskellige måde at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv. og det er dette man kalder for bevidsthedsstadier:

Stille årvågenhed: Er der hvor din datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.

Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.

Gråd: Hun begynder at græde, hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke, at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig.

Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. Tegnene på døsighed kan man ofte se lige der, hvor hun er ved at vågne lidt op fra en lur. Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver du hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kunne godt lyde som om, at I nogle gange måske forsøge at lulle hende i søvn, hvor hun ikke er helt parat, men måske befinder sig i "aktiv arvågenhed", og derfor skal pludres med, aktiveres lidt osv. før hun egentlig er parat til at sove. I skal gå ud fra, at hun ikke kan være vågen i mere end et par timer af gangen, så vil hun blive urolig, ked af det, søgende og her skal hun så have mælk, og så skal hun puttes... og som sagt indgår mælken som en fast del af hendes putteritual :)

Det er her også vigtigt at nævne, at du ikke skal være bange for at give hende dårlige vaner eller bange for at "forkæle" hende eller lignende. Nogle gange kan man godt høre så meget om søvnproblemer og udfordringer, som man kan skabe for sig selv, hvis man f.eks. ammer lige før søvn, vugger eller lignende, men det skal du ikke bekymre dig om lige nu. Det vigtigste er, at du hjælper hende til at sove, og her er brystet normalt en rigtig god ting...

Hun bliver naturligt ældre og mere bevidst. Hun begynder at kunne se længere, hun fornemmer farver nu osv. Og det kan naturligt være svært for hende at koble fra, når hun skal sove. Ligesom hun registrerer langt mere, om I er hjemme, ude, køre i bilen osv. Igen vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at passe jeres bilture ind med, at hun har fået mad, er blevet skiftet, fået mad igen og derefter er klar til at sove - og det foregår så i autostolen. Så I kører, når det er sovetid... I kan tage autostolen ind og sætte hende i stolen inde, og flytte hende ud i bilen derefter, så skiftet igen ikke føles for voldsomt for hende.

Det er rigtig fint, at I er opmærksomme på, at der ikke skal være TV, radio og lignende, som kører hele dagen. Hun er stadig så lille, at hun ikke er i stand til at lukke lyde ude, men hører alt, hvad der foregår omkring jer, og derfor er det godt, at vi hjælper med ro i omgivelserne - enten ved at slukke i løbet af dagen eller lade hende sove i soveværelset eller i barnevognen i haven... MEN, når det så er sagt, så er det vigtigt, at I ikke fjerner al lyd omkring hende, men vænner hende til, at I småsnakker, at telefonen kan ringe, at I godt kan se tv om aftenen, at I ikke behøver slå vaskemaskinen fra, lister rundt fordi gulvet ikke må knirke osv. fordi hun skal sove. Hun kan naturligt og skal naturligt høre almindelige hverdagslyde - hun kan høre og skal derfor ikke være "i en døv verden". Det vil kun gøre det sværere for hende at sove på sigt, fordi hun så naturligt vil vågne hver gang der kommer en lyd....

Jeg håber, at du kan bruge lidt af mine overvejelser videre.. og jeg vil anbefale dig meget at læse flere af mine bøger - blandt andet:

Helens bog om Børn og Søvn
Helens bog om Amning og Flaske
Helens bog om Dit barns Udvikling....

Glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder