Svar: Aften putning - 5 mdr.

3. juni 2018

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Det lyder for mig som om, at jeres dreng lige nu skal have lov til at have en lidt længere vågenperiode om aftenen. Han sover ofte 3 lure dagligt, og når han sover til natten, så sover han igennem - nogle gange endda uden at behøve sin flaske - så han lyder til at sove ret godt. Og selvom jeg ved fra dine tidligere breve, at han altid har haft et lidt større søvnbehov end gennemsnittet, så lyder det som om, at han stadig vil få den søvn, som han har behov for, hvis han sover som nu og er vågen om aftenen...

Som du beskriver det, så sover han 2 timer formiddag (9-11), 2 timer til middag (14-16) og en time først på aftenen (18-19). Om natten sover han ofte fra kl 22 til 07.30 - nogle gange sover han tidligere og andre gange lidt senere. Samlet når han dog op på ca 14-15 timers søvn i døgnet, og det er meget fint. Jeg tænker derfor, at du ikke skal kæmpe med ham om aftenen, men i stedet lade ham være vågen fra han vågner af dagens 3. lur og så til klokken er ca. 22 (alt efter hvornår han er vågnet fra luren) og så putte ham til natten der.

Hans rytme vil naturligt ændre sig i løbet af den næste måneds tid. Han vil begynde at bruge sig selv mere og mere både motorisk og mentalt. Han vil også begynde med skemad og skal igang med grød og mos, drikke vand af kop osv. Og det vil her være rigtig godt, at du forsøger at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner, og flaske før han så puttes til næste lur - så han får sit behov for mælk tilstrækkeligt stilles, og samtidig har mælken som en fast del af sit putteritual.

Hele dagens rytme har naturligt betydning for, hvordan natten forløber, og derfor vil der naturligt ske ændringer hos jer... Det vil være bedst, at du ser hvordan ...

Annonce

... tingene forløber og ikke ændrer noget, som lige nu fungerer... Mange børn begynder at kunne springe dagens 3. lur over i 6-7 måneders alderen og så bliver det naturligt lettere at putte dem tidligere om aftenen :) Så på den måde vil tiden sandsynligvis arbejde lidt for jer.

Det er helt okay, at du lige nu stadig bruger slyngevuggen i løbet af dagen. Da storesøster ofte sover på samme tidspunkter, så er det svært at gøre det ret meget anderledes - du kan ikke trille ham en tur i barnevognen, hvis hun også skal sove. Det lyder som om, at hun stadig får to lure dagligt, og det må hun naturligvis gerne, men når hun begynder at kunne nøjes med en lidt længere lur midt på dagen, så kan I evt. trille på legepladsen, i legestue, op at handle eller lignende om formiddagen - hvor lillebror så kan puttes i sin barnevogn og vænnes til at sove der om dagen. Det kommer sikkert til at gå rigtig fint, da han jo er vant til at sove i sin barnevogn om natten :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

De rutiner du vænner ham til nu - f.eks. at blive vugget eller være i bevægelse hele tiden for at sove - vil godt kunne blive en uhensigtsmæssig vane på sigt. Prøv derfor om du om dagen kan forsøge ikke at vippe ham i slyngevuggen hele tiden, men vænne ham gradvist til at skulle sove uden bevægelse. Det samme også gerne i barnevognen. Du vænner ham fra bevægelse ved at holde slynge/barnevogn stille, når han er stille - og kun trille/vugge ham, hvis han siger noget. Altså giver han lyd fra sig, så vugger du ham, så snart han er stille, så holder du ham stille. På den måde kan han gradvist lære, at det er okay bare at ligge i sin vogn/slyngevugge, han behøver ikke bevægelse for at være der, det er også fint blot at ligge og kikke lidt...

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.