Svar: Sove alene og sove igennem

29. maj 2018

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Familie på tre

Tak for jeres brev :)

Det lyder som en god idé at lægge jeres datter til at sove på eget værelse, og da hun allerede sover i sin tremmeseng om natten, så lyder det umiddelbart som en god idé at flytte hende til eget værelse nu.

Det lyder dog nødvendigt at gøre det i små skridt og vænne hende til en ting af gangen. Det kan godt være voldsomt, hvis hun fra den ene dag til den anden både skal undvære favn, bryst, soveværelse og i stedet lære at sove i egen seng på eget værelse og med hjælp af far...

Der er ikke nogen grund til at introducere en flaske, når hun er 13 måneder gammel. Det anbefales, at flaske stoppes i denne alder, så det vil være at "gå tilbage" i forhold til putning og ritualer. Og hvis far skal passe hende en dag, og mor ikke er hjemme, så kan hun blive tilbudt lidt vand eller mælk af en kop, ligesom hun vil have glæde af generelt at få en godnatgrød. Med den alder hun har nu, så kan I med fordel også introducere en puttebamse, putteklud, godnatsang og hen af vejen en godnathistorie, så på den måde vil hendes ritual naturligt kunne varetages af både mor og far på sigt.

Jeg vil anbefale, at mor stadig ammer hende om aftenen. Du må i en overgang gerne amme hende i soveværelset og lade hende falde i søvn i din seng, og når du så selv går i seng, så flyttes hun til egen seng - som så står i børneværelset. Altså gøre som nu, eneste forskel er, at tremmesengen står et andet sted, og hun vænnes til at være om natten i sit værelse.

Når og hvis hun vågner om natten, så kan far gå ind til hende og hjælpe hende videre i søvnen. Du fortæller "Min kæreste har haft held af et par omgange med at tage over om natten, hvor hun har fået vand og nærhed, mens jeg har ligget i et andet rum. Det har egentlig gået fint" - og det skal I tilbage til/fortsætte med. Så det er far, som er der om natten og hjælper ...

Annonce

... hende videre, og mor forbliver sovende i soveværelset. Måske vil det hjælpe far med en madras på gulvet i børneværelset...

Når dette fungerer, så kan du begynde at amme hende i børneværelset og flytte hende over i sengen derefter. Så det stadig er dig der ammer og putter - men hvor det nu foregår i værelset og ved siden af hendes seng og ikke længere i din seng. Så du ændrer på det at ligge ned, men vænner hende til at I sidder og ammer - og derfra så vænne hende til at blive puttet i egen seng og uden bryst i munden.

Du bør allerede nu indføre puttebamse, putteklud, godnatsang, så dette på sigt følger med over i egen seng, og så det stille og roligt erstatter brystet - alt forbliver det samme eneste forskel er at brystet fjernes.

Bad om aftenen, efterfølgende godnatgrød, børstning af tænder osv. gøres af far. Jo mere far gør alt det, som leder op til putning, jo lettere vil det være for far at tage over, når jeres datter skal puttes, og mor ikke er hjemme.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du kan bibeholde amningen om aftenen så længe både du og din datter trives med dette :)

I skal være opmærksomme på, at netop i 13-15 måneders alderen vil mange børn være i en separation-gentilnærmelsesfase, hvilket betyder, at hun i denne periode godt kan have behov for på den ene side af klynge sig og mærke jer ekstra tæt på og på den anden side vil skubbe jer væk, afvise jer... Det kan godt gøre det lidt svært at flytte hende til eget værelse netop i denne periode. Men jeg synes ikke, det skal forhindre jer i at prøve...:)

Til orientering kommer der ofte en urolig periode igen i 18-20 måneders alderen, så hvis det ikke lykkes for jer at ændre søvnvaner og rutiner nu, så vil det være rigtig godt at forsøge, når hun er 16-17 måneder gammel... før næste urolige periode sætte ind :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med projektet:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.