Svar: Opdate på flaske og søvn

25. maj 2018

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mie

Tak for dit brev og dine søde ord til mig :)

Hvor er det dejligt at høre, at jeres ældste dreng stortrives på alle måder, og at alle de små udfordringer I havde tidligere nu er væk... skønt! Krydser fingre for at det fortsætter! :)

Og øv - sikke noget med de ører - men godt at I fandt ud af, hvad der var galt, og at der nu er lagt en plan!

Det er rigtig godt, at jeres dreng accepterer supplement med flaske. Det sikrer ham lidt ekstra, så han holder sin vægt - og det kan være praktisk i hverdagen og fremover, hvis han vil acceptere en flaske. I skal dog være opmærksomme på, når I giver ham flasken - og især når han har øreproblemer - at han ikke ligger ned og får flaske, men er lejret med hovedet lidt højt eller sidder hos jer, når han spiser. Det forebygger tilbageløb af mælk til et eustakiske rør i øret.

Og så til dine spørgsmål :) Nej - han skal ikke have afføring dagligt, når han kun får en flaske i døgnet. Tommelfingerreglen om at børn, der får modermælkserstatning, skal have afføring en gang i døgnet gælder for børn, der udelukkende får flaske - og ikke børn som også ammes. Når han kun får en flaske, så er det ikke sikkert, at I vil opleve så stor en forskel, måske vil han have afføring hver 3-4 dag. Det I skal lægge mærke til er, om hans afføring bliver hårdere, og om det virker som om, at han har svært ved at komme af med sin afføring. Det gør ikke noget, at der går nogle dage imellem afføringerne, men afføringen skal være blød og let for ham at komme af med:)

Det kan sagtens være tilstrækkeligt og fint med amning et par gange om natten - nogle børn vil i 3-4 måneders alderen begynde at ...

Annonce

... have et længere søvnstræk om natten, og hvis de indtager mælk nok hele dagen igennem, så er det kun dejligt for hele familien med den ekstra søvn. I skal dog være opmærksomme på, at det nok ikke varer ved. I takt med at han bliver ældre, begynder at indtage skemad og drikke vand af kop, så vil han naturligt stadig have brug for mælk på ydertidspunkterne og vil derfor godt kunne begynde at sove lidt kortere tid igen, end han tidligere har gjort. Simpelthen fordi han stadig nogle gange er nødt til at spise sen aften, nat og/eller tidlig morgen, for at få sit behov tilstrækkeligt dækket. Mælkebehovet vil være det samme de næste måneder, - når han begynder med skemad, så vil skemaden komme ud over hans vanlige indtag af mælk.

Mange børn vil i 4 måneders alderen også have en rytme, hvor de er vågne om aftenen og går sent i seng. Det betyder, at de i den alder ofte dier meget hyppigt ved brystet om aftenen, og så får han evt. en flaske, før han puttes, og det kan godt være sent - f.eks. kl 22. Herefter vil han så godt kunne sove et længere søvnstræk, før han melder sig og har brug for brystet igen... Går han derimod tidligt i seng, så vil han ofte have behov for mælk når han puttes, igen sen aften, midt nat og tidlig morgen... Så om 2 amninger om natten er nok afhænger altså helt af hans rytme, hvor meget han dier hos dig i løbet af dagen, hvornår han får sin flaske om aftenen osv. :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du skal her naturligt også lægge mærke til hans vandladninger - han skal stadig have gode tunge tissebleer og hans urin må ikke være gul og koncentreret :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.