Svar: Gråd og ingen søvn

16. maj 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Ronjas forældre

Tak for jeres brev og fine beskrivelse - og velkommen til :)

Det lyder som om, at I har haft nogle hårde måneder med rigtig meget gråd. I fortæller at Ronja fik diagnosen kolik da hun var lille og at lægen nu har sat hende i behandling med Nexium, fordi hun sandsynligvis lider af refluks. Måske har hun silent-refluks, og det er derfor man ikke har opdaget det før.. I hvert fald har Nexium en vis effekt, og det er rigtig dejligt for jer alle tre :)

I skal naturligvis sikre jer, at der ikke kan være anden fysiologisk forklaring på, hvorfor Ronja er så ked af det og har så svært ved at sove - og altid har haft det sådan. I skal være sikre på, at hun ikke har problemer med nakke- og skulderled, kraveben eller lignende eller måske problemer med sine ører. Mellemørebetændelse vil også kunne forklare, hvorfor hun græder så meget, en evt. urinvejsinfektion kan også undersøges. Alt skal ligesom være udelukket, det er vigtigt...

Hvordan går det med skemaden? Nu hvor Ronja er 6.5 måned gammel, så er det vigtigt, at hun er godt igang med at spise grød og mos. Hun behøver ikke spise store portioner af gangen, men hun bør tilbydes mange måltider hele dagen igennem. Faktisk vil det være rigtig godt, hvis hun tilbydes 3 hovedmåltider og 2 mellemmåltider. Hovedmålterne bør være grød og grøntsagsmos, mellemmåltiderne kan være frugt og frugtmos.

Hun må meget gerne få mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på, opbløde med spyt, gnaske og øve sig med - og så skal hun suppleres med lidt på en ske. Sammen med maden skal hun tilbydes vand.

Som jeg læser jeres brev, så bliver hun ammet og det er vigtigt, at mælk indgår som en fast del af hendes putteritual. Det vil dog være rigtig godt, at hun ikke falder i søvn i jeres favn, men stille og roligt lærer at sove i f.eks. sin barnevogn eller tremmeseng. Lige nu er det dog ikke det vigtigste - det vigtigste er, at hun får sin mælk og falder trygt i søvn, og hvis det betyder, at hun lige nu sover bedst, hvis hun bliver ammet og derefter puttet, så er det fint at gøre sådan. Det skal være trygt at sove og forbindes med noget trygt, dejligt og rart - så vil det hjælpe jer fremover.

En fast rytme om dagen vil være rigtig godt - og jeg vil anbefale jer, at I forsøger at skabe en rytme med 3 lure dagligt, og hvor hun tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner og så tilbydes mælk, før hun skal sove. På den måde sikrer I plads i maven til begge dele og rytmen vil hjælpe hende med at finde ro og også fornemme, hvornår det er spisetid og sovetid. Mælken vil stadig indgå som fast del af putteritualet som nu.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre

Morgen 7.30: Tilbydes lidt havregrød. Vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Tilbydes øllebrød eller lidt grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller det kan være mos fra glas. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, og vand af kop.

Kommer i bad, aktiveres rigtig godt både motorisk og mentalt, så hun får en lidt længere vågenperiode midt på dagen (forklaring følger længere nede).

Ammes og puttes til middagslur - måske omkring kl 13

Eftermiddag 15.30: Tilbydes frisk frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop

Ammes og puttes til dagens 3. lur

Aften 18: Tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca. kl 20

Sen aften 23-24: Ammes

Og begynder nu at skulle sove igennem uden at få bryst om natten. Det vil sige, at hun skal kunne sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05... I takt med at hun spiser mere mad i løbet af dagen ...

Annonce

... og drikker vand af kop, så vil behovet for mælk om natten kunne trappes ud.

Når man har en pige som jeres, der har grædt rigtig meget hele sit liv og som generelt har tendens til at sove korte lure, så bliver man som forældre naturligt meget fokuserede på at få hende til at sove. Og det gør nogle gange, at man ender med at bruge hele dagen på søvn - hun skal vugges i armene, bæres rundt i bæresele, lulles i søvn igen og igen, og hun virker naturligt træt, fordi hun altid mere eller mindre powernapper.

For at få ændret på dette, så er I nødt til at se dagen inddelt i vågne, aktive perioder og så perioder, hvor hun skal sove - og lige nu altså prøve at fokusere lidt på, hvordan I kan aktivere hende rigtig godt om dagen, så hun holdes vågen og bruger sig selv motorisk og mentalt - for så at være parat til at sove, når I så putter hende. Det vil sige, at hendes vågne perioder skal være lidt længere end de er lige nu - og når hun nogle gange gaber, så skal I ikke se det som træthed, men måske i stedet som kedsomhed, så I sørger for at der sker noget og på den måde forlænger hendes vågenperiode med 20-30 minutter, før I så putter hende, og hun så forhåbentligt kan sove en lidt længere lur, vågne op af den og så være klar til en lidt længere vågenperiode igen.

Det er blandt andet derfor jeg anbefaler, at I prøver at indføre et bad mellem frokost og før hendes middagslur. Badet vil være med til at aktivere hende midt på dagen og vil sikre en længere vågenperiode og kan på sigt hjælpe hende til at sove en lidt længere middagslur.

Når I putter hende til middagslur, så vil jeg anbefale at I putter hende i barnevognen. Lad hende gerne sidde op. Lad hende sidde op af ryglænet og kikke på verden, mærke vinden i ansigtet og læg hende først ned, når I fornemmer, at hun tydeligt er træt og parat. Giv hende evt. en flaske eller tudkop med lidt vand, så hun kan ligge og drikke lidt ekstra væske lige nu, hvor det er meget varmt.. Det er en god måde at vænne hende til barnevognen og være glad for at sove i den - og vænne hende fra at hun skal bæres i jeres arme for at sove :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når hun skal puttes til formiddagslur og til den 3. lur om eftermiddagen, så kan I også bruge barnevognen, men det er også helt okay, at mor f.eks. lægger sig med hende og ammer hende i dobbeltsengen - og lader hende falde i søvn der. Det er også en måde hvorpå hun kan lære at sove, uden at skulle være i favn og skulle bæres rundt. Hun har mor helt tæt på, får masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, brystet som hun nyder og naturligt stadig har brug for - men hun lærer at sove liggende, hvilket også er godt at bygge videre på fremadrettet.

Om aftenen er det fint, at I forsøger som nu - ammer hende, putter hende og forsøger at hjælpe hende ind i søvnen i tremmesengen, bliver hun ked af det, så tager i hende op, trøster, beroliger og betrygger og forsøger så at putte hende igen. Det kaldes op-ned-metoden og lyder til at fungere hos jer. I fortæller i hvert fald, at I ofte kun behøver tage hende op 1-3 gange, så falder hun i søvn :)

Vær opmærksom på at hun ikke bør sove fladt i sin tremmeseng, men vil have glæde af at sove med hovedet let eleveret, når hun har refluks. I kan komme en lille pude ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op:)

Jo mere rytme I kan skabe om dagen med nogenlunde faste spisetider, tidspunkter for aktivitet og leg, og tidspunktet for søvn, jo mere påvirkes hendes indre ur og hendes fornemmelse for, at hun er træt og har brug for at sove, når hun puttes. At holde en nogenlunde fast dagsplan vil derfor være med til at hjælpe jer lidt videre, også i tiden frem.

Jeg vil anbefale jer meget to af mine bøger "Helens bog om Gråd & Trøst" og "Helens bog om "Børn & Søvn" :)

Jeg håber, at disse tanker hjælper jer lidt mere på vej - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder