Svar: Svær putning og uro
7. maj 2018
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der er ingen tvivl om, at din datter har det jeg kalder for et søvnassociationsproblem. Søvnassociationer er de rutiner, ritualer eller faste ting, som vi har brug for, før vi kan lægge os til at sove, og hos voksne vil det f.eks. nogle gange være at læse i en bog, og hos børn vil det ofte være at få bryst. Men nogle gange vil det der startede som et godt og trygt ritual udvikle sig til noget uhensigtsmæssigt, og det lyder til at være tilfældet hos jer.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
Din datter er afhængig af dit bryst og din favn for at kunne sove. Hun har brug for det, for at kunne falde i søvn og hun har også brug for bryst og favn, når hun igennem natten går fra et søvnstadie til et andet. Det er derfor du ofte oplever, at du er nødt til at amme hende op til 4 gange om aftenen, før hun kan sove, ligesom du oplever, at du ikke kan flytte hende fra dig, når hun sover. Og det er også derfor, at hun søger bryst og favn hver 1-2 timer hele natten igennem.
Det er derfor nødvendigt, at du arbejder bevidst på at adskille bryst og søvn og med den alder hun har, vil det være passende at hun ammes 3 gange i døgnet. Det vil sige før middagslur, aften og sen aften. Hun skal altså ikke amme i løbet af natten og hun skal ikke længere ammes før sin formiddagslur eller om eftermiddagen....
Som udgangspunkt kan du godt forsøge at vænne hende fra brystet, før du vænner hende fra din favn - så hun ikke både skal undvære bryst og favn på en gang. MEN, det lyder som om, at det vil være rigtigt svært hos jer. Og så længe hun ligger tæt med dig om natten, så kan hun naturligt dufte din mælk og vil søge efter brystet. Du kan godt beslutte dig for, at du ikke vil amme hende og derfor tage en t-shirt på, som sikrer, at hun ikke selv kan finde brystet, men stadig være der for hende, lade hende mærke dig osv. om natten. Men det kan godt være lidt for fristende at ligge foran mælkebaren og gøre det meget svært for hende at undvære...
Derfor kan det være en løsning, at du putter hende i egen seng og arbejder bevidst på, at hun nu sover adskilt fra dig. Og nogle gange kan det også være nødvendigt, at far tager over. Hos jer kan du stadig godt putte hende, være der for hende og amme hende aften og sen aften - men efter den sene amning, så er det far som er der. Far og datter kan sove sammen i soveværelset, så han til at starte med stadig giver hende masser af nærhed, tæt fysisk kontakt osv. Men mor sover et andet sted, så amning og mors favn er udelukket - i en overgang har hun dog fars favn :)
Det kan ikke undgås, at hun vil blive ked af det og protestere, når du pludselig fjerner brystet som hun er vant til at have fri adgang til. Men hun vil stadig have sin far og få den nærhed og kærlighed, omsorg osv. som hun har brug for. Og du er også nødt til at medtænke, hvad du selv kan holde til. Det lyder som om, at det tærer rigtig meget på dig og dine kræfter og overskud, som situationen er, og at I derfor er nødt til at skabe lidt drastiske ændringer - fordi det i sidste ende er bedst for at hele familien kan hænge sammen og trives. Din datter har jo lige så meget brug for sammenhængende søvn, som du har.
Det er naturligvis vigtigt, at hun får mad og væske nok hele dagen igennem og derudover ammes de 3 gange, som hun ernæringsmæssigt har behov for. Og en dagsplan kan se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur og skal ikke ammes først. Mellemmåltidet erstatter amningen her.
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsasgsmos med kød eller fisk - det kan være rester fra aftensmaden eller middagsret fra glas, som passer til hendes alder. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker - små hapsede og også større stykker, som hun kan sidde med i hånden og gumle på. Der skal være mos, så hun også stadig suppleres med skemad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet. Badet bør ligge ca 1 time før hun puttes og afsluttes med lidt massage, blive smurt med lidt creme osv. Så hjælper det hende til bedre fysisk ro.
Tilbydes en godnatgrød ca kl 19.30 og får derefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og herefter tager far så over og mor sover et andet sted. Hun skal som udgangspunkt hjælpes med nærhed, tæt fysisk kontakt osv. om natten, når hun vågner og ikke tilbydes noget at drikke - heller ikke vand. Hvis far finder det nødvendigt at give hende lidt vand, så skal det være meget lidt. Det er ikke meningen, at hun skal lære at drikke vand om natten i stedet for mælk, det er meningen, at hun skal lære at sove uden noget at drikke om natten og skal fyldes tilstrækkeligt op om dagen:)
Det vil som du kan se, ofte være rigtig fint med to lure nu og hvis hun kan sove to timer eller mål 13-15, så er det rigtig fint. Nogle gange vil hun måske sove lidt senere og sove mellem kl 14-16, og det er også helt okay.
De fleste børn har i denne alder brug for ca. 14 timers søvn i døgnet og det kan meget fint være fordelt sådan, at hun sover f.eks. 3 timer i løbet af dagen - en time om formiddagen og to timer til middag - og så sover 11 timer om natten f.eks. fra kl 20-07. Sover hun mere om dagen, vil hendes nattesøvn naturligt skulle være kortere og modsat, men det vil være et realistisk mål.
Derudover vil det hjælpe hende jo mere fast rytme I har, fordi det naturligt påvirker hendes indre ur og dermed hendes fornemmelse for træthed og for at have behov for at sove, når hun puttes. Det er dog helt normalt, at børn i denne alder (separationsfasen) protesterer mod søvnen og giver udtryk for hellere at ville lege og opleve verden. Tiden skal ikke soves væk i denne alder - men det er vigtigt, at du stadig forsøger at hjælpe hende med at koble fra og finde roen, når tiden er. Du skal naturligvis anerkende hendes behov for at opleve og udvikle sig, men samtidig også hjælpe hende med at sove, når det er tiden til det.
Som du selv er inde på, så er det vigtigt at ramme søvntoget, når det kommer forbi og også her vil en nogenlunde fast rytme hjælpe jer. Det kan også give dig lidt indtryk af, hvornår hendes egentlige puttetidspunkt er, så du ikke forsøger at putte hende for tidligt og modsat ikke får puttet hende for sent, hvor henså biler overtræt og ikke kan finde ro på grund af det... Det er ikke let, men jeg håber, at min dagsplan og tider måske giver dig lidt idé om, hvordan det kan se ud nu :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske