Svar: Hjælp vågner kl 5.00 - del II

24. april 2018

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej igen

Det er rigtig fint, at du skriver tilbage :)

Jeg kan godt forstå du er frustreret og jeg kan godt fornemme, at du føler, at du har forsøgt alt, og at intet rigtigt virker. Det handler højst sandsynligt om, at jeres datter lige nu går igennem en meget stor udvikling - og det påvirker hendes søvn. Hun er i separationsfasen, og det betyder, at hun har svært ved at sove - både svært ved at overgive sig til søvnen og også svært ved at sove sammenhængende, når hun endelig sover.

Denne alder betyder også, at hun drømmer rigtig meget, bearbejder alle dagens oplevelser osv. Hun er startet i vuggestue, og det giver naturligt en masse nye stimuli og en helt ny stor verden at forholde sig til, samtidig med at hun jo oplever at være adskilt fra dig om dagen... Alt sammen påvirker det hendes søvn, og gør det samtidig naturligt, at hun netop vil op, søger din favn, har brug for at se dig, være tæt på dig, når hun vågner:)

Hun er stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor du går hen, når du går fra hende. Hun kan ikke forholde sig til, at du er i soveværelset, og hun er på eget værelse - når hun ikke kan se dig, så føler hun sig naturligt forladt og alene. Og når hun vågner af en drøm, bliver ked af det, og du så kommer ind til hende, så bliver hun naturligt glad - derfor rejser hun sig, strækker armene op mod dig og signalerer "tag mig op", når hun ser dig, og derfor protesterer hun højt og inderligt, hvis du lægger hende ned og gør tegn ikke at ville have hende i din favn eller gør tegn til at ville gå...

Hun kan heller ikke forholde sig til tid, så hun ved ikke, om du er væk i 3 minutter, 3 timer eller 3 dage. Hun mærker bare at du forsvinder - og det er naturligt rigtig svært for hende:) At hun reagerer som hun gør er derfor helt naturligt for hendes ...

Annonce

... alder og for den udviklingsfase, hun går igennem netop nu :)

Hvis hun ikke kan hjælpes videre i søvnen kl 05, - heller ikke selvom I tager hende ind til jer og lader hende sove videre i dobbeltsengen, så er I nødt til at stå op med hende. Og så må du forsøge at finde ud af, hvornår du så kan putte hende igen. Det vil være rigtig godt, hvis hun ikke får en længere vågenperiode om morgenen, men i stedet får så kort en opvågning som muligt - men hvis dette ikke kan lade sig gøre, fordi hun skal i vuggestue, så må du lade hende være vågen og så aflevere hende, som I plejer.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil være rigtig godt, hvis I her kan samarbejde med vuggestuen, så hun der får mulighed for at få den søvn, hun mangler. Det er vigtigt, at hun der får mulighed for at sove lidt længere lure, så den søvn hun mangler om natten kan blive indhentet om dagen. Derfor må du gerne tale med vuggestuen om, at de er fleksible i forhold til jeres datters behov i øjeblikket - og det lyder det faktisk som om at de er, hvis hendes søvn svinger fra 1.5-3.5 time i løbet af dagen. Det er rigtig dejligt, hvis hun har mulighed for på den måde selv at regulere sit behov lige nu :)

I hverdagene, hvor hun skal i vuggestue, må hun altså indhente søvnen i løbet af dagen, som hun viser behov for - det lyder som om, at det går fint med at være vågen til de putter børnene omkring kl 09, og det er helt okay. I weekenden må I så også gerne holde nogenlunde fast i dette puttetidspunkt, men dog samtidig forsøge at undgå for lang en vågenperiode tidlig morgen. Så i weekenden vil det være godt, hvis du kan putte hende om morgenen, så det stadig passer nogenlunde med, at hun så kan holde den rytme, som hun forventes at skulle have i vuggestuen.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla