Svar: Hjælp vågner kl 5.00 - del II
24. april 2018
Alder:
10 mdr.
Hej igen
Det er rigtig fint, at du skriver tilbage :)
Jeg kan godt forstå du er frustreret og jeg kan godt fornemme, at du føler, at du har forsøgt alt, og at intet rigtigt virker. Det handler højst sandsynligt om, at jeres datter lige nu går igennem en meget stor udvikling - og det påvirker hendes søvn. Hun er i separationsfasen, og det betyder, at hun har svært ved at sove - både svært ved at overgive sig til søvnen og også svært ved at sove sammenhængende, når hun endelig sover.
Denne alder betyder også, at hun drømmer rigtig meget, bearbejder alle dagens oplevelser osv. Hun er startet i vuggestue, og det giver naturligt en masse nye stimuli og en helt ny stor verden at forholde sig til, samtidig med at hun jo oplever at være adskilt fra dig om dagen... Alt sammen påvirker det hendes søvn, og gør det samtidig naturligt, at hun netop vil op, søger din favn, har brug for at se dig, være tæt på dig, når hun vågner:)
Hun er stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor du går hen, når du går fra hende. Hun kan ikke forholde sig til, at du er i soveværelset, og hun er på eget værelse - når hun ikke kan se dig, så føler hun sig naturligt forladt og alene. Og når hun vågner af en drøm, bliver ked af det, og du så kommer ind til hende, så bliver hun naturligt glad - derfor rejser hun sig, strækker armene op mod dig og signalerer "tag mig op", når hun ser dig, og derfor protesterer hun højt og inderligt, hvis du lægger hende ned og gør tegn ikke at ville have hende i din favn eller gør tegn til at ville gå...
Hun kan heller ikke forholde sig til tid, så hun ved ikke, om du er væk i 3 minutter, 3 timer eller 3 dage. Hun mærker bare at du forsvinder - og det er naturligt rigtig svært for hende:) At hun reagerer som hun gør er derfor helt naturligt for hendes alder og for den udviklingsfase, hun går igennem netop nu :)
Hvis hun ikke kan hjælpes videre i søvnen kl 05, - heller ikke selvom I tager hende ind til jer og lader hende sove videre i dobbeltsengen, så er I nødt til at stå op med hende. Og så må du forsøge at finde ud af, hvornår du så kan putte hende igen. Det vil være rigtig godt, hvis hun ikke får en længere vågenperiode om morgenen, men i stedet får så kort en opvågning som muligt - men hvis dette ikke kan lade sig gøre, fordi hun skal i vuggestue, så må du lade hende være vågen og så aflevere hende, som I plejer.
Det vil være rigtig godt, hvis I her kan samarbejde med vuggestuen, så hun der får mulighed for at få den søvn, hun mangler. Det er vigtigt, at hun der får mulighed for at sove lidt længere lure, så den søvn hun mangler om natten kan blive indhentet om dagen. Derfor må du gerne tale med vuggestuen om, at de er fleksible i forhold til jeres datters behov i øjeblikket - og det lyder det faktisk som om at de er, hvis hendes søvn svinger fra 1.5-3.5 time i løbet af dagen. Det er rigtig dejligt, hvis hun har mulighed for på den måde selv at regulere sit behov lige nu :)
I hverdagene, hvor hun skal i vuggestue, må hun altså indhente søvnen i løbet af dagen, som hun viser behov for - det lyder som om, at det går fint med at være vågen til de putter børnene omkring kl 09, og det er helt okay. I weekenden må I så også gerne holde nogenlunde fast i dette puttetidspunkt, men dog samtidig forsøge at undgå for lang en vågenperiode tidlig morgen. Så i weekenden vil det være godt, hvis du kan putte hende om morgenen, så det stadig passer nogenlunde med, at hun så kan holde den rytme, som hun forventes at skulle have i vuggestuen.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske