Svar: Søvn hos tvillinger på 16 mdr
22. april 2018
Alder:
16 mdr.
Kære stadig trætte tvillingemor
Tak for dit brev :) Og ØV, hvor er det bare irriterende med sygdom, som kan ødelægge alle ellers så gode rytmer og rutiner! Selvom det er hårdt, så prøv at holde fast i, at det faktisk godt kan lykkes at få jeres børn til at sove og at det faktisk godt kan fungere - I skal tilbage på sporet igen :)
Ud over sygdom, så spiller børnenes alder og udvikling også ind hos jer, og der er ingen tvivl om, at en del af den morglæde du oplever fra din dreng handler om alder og udvikling. Det er sådan, at indtil børn er ca 16 måneder gamle, så har de rigtig svært ved at forstå, hvor vi er og at vi stadig kan være der, selvom vi er ude af syne. Det betyder, at når din dreng ikke kan se dig, så føler han sig forladt og alene. Han forstår ikke, hvor du går hen og han kan heller ikke forholde sig til tid, så han ved ikke, om du er væk i 3 minutter, 3, timer eller i 3 dage - han mærker bare at du er væk.
Man oplever det især i 13-15 måneders alderen, hvor der kan komme en periode, hvor han på den ene side vil op, så vi han ned, så vil han op igen og så snart han kommer op i favn, så vil han atter ned... Det skyldes at han på den ene side er igang med at separere sig fra dig, og på den anden side netop derfor har ekstra meget brug for dig. Man kan tale om en separation-gentilnærmelsesfase, en slags "jeg vil have min mor, jeg vil prøve selv", og han har brug for at mærke, at du er der for ham. Kun hvis han føler sig godt knyttet til dig, så kan han give slip og øve sin selvstændighed, og derfor er det vigtigt at du ser hans behov som morglæde og som noget positivt.
Du skal forestille dig at hans mordepot skal fyldes op, han skal tankes op med dig, når I er sammen, jo mere mor jo bedre, for så har han noget at tære på, når I ikke er sammen.
Derfor skal du prøve at være der, give ham masser af fysisk kontakt, kram og kærtegn, så han mærker at du er der. Nurse ham lidt mere, lade ham sidde lidt ekstra hos dig, hjælpe ham lidt ekstra, for at han bedre kan slippe dig og på sigt kunne mere på egen hånd. Hvis han mærker at du bliver irriteret og nogle gange skubber ham fra dig "nu må du lige vente ..." eller "nu må du lige lade far...", så vil han blive mere klyngende, have mere brug for dig...
Når ma har tvillinger, så vil man naturligt nogle gange sammenligne - og netop når det kommer til alder og udvikling, så vil det være naturligt så at tænke, at det samme jo burde gælde jeres datter. Og det gør det sandsynligvis også, men børn er forskellige og hun viser det måske på en anden måde eller har vist dig disse signaler tidligere end jeres dreng gør det... Det kan også handle om måden mor og far reagerer på - at der er lidt forskel på jeres måde at være omkring børnene på, og hos jer lyder det som om, at det er lidt opdelt - far tager sig af datteren og mor tager sig af sønnen - og det spiller naturligt også ind på, hvordan jeres børn reagerer på hinanden og i forhold til jer forældre.
Det man kan sige nu er, at børnene jo er ved at nå en alder, hvor de faktisk begynder at forstå, at mor og far ikke forsvinder, fordi I er ude af syne. Og netop nu er faktisk en ret god alder at lære dem, at de godt kan sove i egen seng - og lære at sove uden mor og far. Når de bliver 18-20 måneder, så kommer der ofte en meget urolig periode igen, hvor de kan have svært ved at overgive sig til søvnen og hvor deres nattesøvn ofte er afbrudt - og med det in mente, kan det faktisk være en overvejelse værd om I skal begynde at ændre på jeres søvnrutiner derhjemme...
Jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at holde fast i, at de skal puttes i egen seng - og det lyder som om, at det går okay for begge børn. Men når jeres dreng så vågner kl ca 22, så skal han ikke ind til jer, men skal hjælpes videre, hvor han er. Hvis han ikke kan dette på nuværende tidspunkt, men bare bliver dybt ulykkelig, så må du tage ham ind til dig, men når han så er faldet i søvn, så synes jeg, at du skal flytte ham tilbage i egen seng igen. Det er ret vigtigt, at han ikke vænnes til, at han kan sove hos mor fra kl 22 til 05, for han bliver naturligt også mere og mere bevidst og vil naturligt så søge dette mere og mere.. Og at han i stedet vænnes til at forbinde sin egen seng med stedet, hvor han sover. Med den alder han har, så kan man ofte hjælpe ham til dette ved at putte ham tilbage i egen seng. Det at han starter i egen seng og vågner i egen seng tidlig morgen, kan gøre det lettere at få ham videre i egen seng i løbet af natten. Han kan ikke huske, at han har været omkring din seng kl 22.
Til gengæld tænker jeg, at selvom han ikke kan klokken og godt kan blive forvirret over, at han må komme ind til dig om morgenen, så kan det være en god prioritering lige nu, fordi han så måske kan sove lidt videre. Når han vågner kl 05, så lyder han ikke til at være frisk og veludhvilet, han lyder faktisk til at have behov for at sove lidt længere. Og hvis han kan komme ind og sove hos dig på dette tidspunkt, så vil hans overskud om dagen også blive bedre og hans behov for at klynge sig til dig naturligt også blive mindre. Det er, som du selv er inde på, naturligt også sammenhængende med, hvordan han sover om natten, og hvor lang en nattesøvn han egentlig får.
Det er rigtig godt, at I om dagen forsøger at bytte lidt rolle, så mor og datter har nogle timer sammen, uden at bror er med - og at far og søn laver noget sammen, så far naturligt også kommer mere på banen her og kan tage mere og mere over :)
Det lyder som om, at I forældre er rigtig gode til at prioritere jeres børn og forsøger at være der og gøre det, som sikrer hele familien bedst ro.. men sørg også for at prioritere lidt tid på hinanden, for det lyder hårdt, som det er hos jer lige nu. Derfor er også rigtig godt, at I lader bedsteforældrene tage over en gang imellem - nyd det og at de er der og har lyst og overskud, det er guld værd!
Håber I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske