Svar: Lure i løbet af dagen
19. april 2018
Alder:
11 mdr.
Kære Claudia
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)
De fleste børn har stadig brug for to lure dagligt, når de er 11 måneder gamle, og det lyder faktisk som om, at jer dreng også stadig har det - selvom han nogle gange har svært ved at koble fra og overgive sig til søvnen, så sover han godt, når han sover, og du fortæller, at han virker træt på det tidspunkt, hvor han plejer at få sin anden lur...
Jeres dreng vil ofte have brug for to lure dagligt, hvis:
- Han er under 12 måneder gammel
- Han leger lidt, når han puttes, men falder derefter til ro og sover måske ca 1 time.
- Hans humør og overskud er større, når han sover to lure i forhold til kun at sove én.
- Han falder i søvn, når I kører i bil eller går en tur med barnevognen
Jeres dreng vil ofte kunne nøjes med en lur dagligt, hvis:
- Han er mere end 18 måneder gammel
- Han leger i 30 minutter eller mere, når han puttes til sin formiddagslur og falder enten ikke i søvn eller sover kun kortvarigt
- Hans humør er godt, han leger og virker ikke træt, selvom formiddagsluren springes over.
- Han sover fint og falder fint i søvn, når han puttes til middagslur
- Han sover ikke, når I kører i bil eller triller ture med barnevognen
Når børn begynder at kunne nøjes med en lur dagligt, så vil mange børn vise det ved at protestere mod deres formiddagslur. De er ikke parate til at blive puttet, når vi forsøger - de skal puttes senere og senere - og mange børn begynder også at sove kortere og kortere tid om formiddagen. Det betyder, at det stille og roligt bliver formiddagsluren som undværes...
Som jeg læser dit brev, så har jeres dreng stadig brug for sin formiddagslur og er faktisk begyndt at sove længere tid her. Han puttes stadig til nogenlunde samme tidspunkt om formiddagen - men kan ikke længere puttes til sin middagslur. Du fortæller dog også, at han er begyndt at forlænge sin formiddagslur med 45-60 minutter, og jeg tænker, at der naturligt er en sammenhæng mellem, hvornår han står op fra sin formiddagslur og hvornår han så er parat til at blive puttet til middag :)
Jeg vil foreslå dig, at du fortsætter med at tilbyde ham to lure dagligt, fordi han har alderen til at have behov for dette, og fordi han virker til at ville trives bedst med to lure. Men jeg vil foreslå dig, at du prøver at putte ham senere til middagslur, så i stedet for at han puttes og sover kl 13-14.30, så kan du putte ham og lade ham sove mellem kl 14-15 i stedet. Da hans formiddagslur er lidt længere nu, så vil det være naturligt, at hans middagslur bliver det kortere, og det er helt fint.
At give ham to lure dagligt sikrer også, at hans puttetidspunkt om aftenen ikke bliver alt for tidligt. Jo tidligere han går i seng, jo tidligere vil han naturligt også stå op om morgenen og jo sværere kan det blive for jer at få døgnet til at hænge sammen...
Jeg tænker, at i takt med at han bliver ældre, så vil han måske netop vise tegn på at han ikke længere er parat til at blive puttet til sin formiddagslur allerede kl 9, men gradvist vil vise behov for at blive puttet senere - og samtidig vil han så bibeholde at dette er hans længste lur og på den måde går han over til en lur midt på dagen, som så måske kommer til at ligge mellem kl 12-14.30... men det er ikke endnu :) En rytme med en lidt længere formiddagslur og en kort middagslur kan altså godt komme til at fungere fremadrettet, så der sker ikke noget ved, at du hjælper ham ind i denne rytme nu - også selvom han gør det lidt anderledes, end de fleste - det er helt okay, han har ikke læst min bog ;)
Du må gerne putte ham i barnevognen og også gerne trille en tur med ham, når det er tid til at han skal sove. På den måde anerkender du hans lyst til at opleve verden, han kan kikke på ting, I kører forbi, du kan småpludre med ham, om det I ser, "der er en fugl, pip-pip siger fuglen" osv. Han mærker vinden i ansigtet, får masser af indtryk og bliver på den måde mere parat til så at koble fra og finde roen, mærke at han er træt og har brug for at sove. Nogle gange kan det være en god idé med en rosinbolle, lidt frugt eller lidt vand, som han kan tage lidt af - det kan virke næsten meditativt at sidde og pille i lidt frugt osv. før han skal sove :)
Og hvis han er rigtig meget på men tydeligt træt og slet ikke kan koble fra, så må du naturligvis også nogle gange vælge at amme ham - fordi du ved at du med brystet kan få ham til at falde i søvn og søvnen skal prioriteres her... Det er fint at gøre en gang imellem, men i forhold til hans alder, vil det være rigtig godt, at du ikke ammer ham hver gang han skal sove. Både fordi han så for alt for meget mælk, men også fordi han gerne skal kunne sove uden at være afhængig af brystet :)
Jeg tror bestemt ikke, at du gør noget forkert. Jeres dreng er blot i en alder lige nu, hvor han udviklingsmæssigt naturligt begynder at kunne protestere lidt mod søvnen og have svært ved at koble fra - men han har stadig brug for at få sine to lure dagligt, og derfor vil det være rigtig godt, at du forsat hjælper ham lidt med en sådan rytme :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske