Svar: Lure i løbet af dagen

19. april 2018

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Claudia

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)

De fleste børn har stadig brug for to lure dagligt, når de er 11 måneder gamle, og det lyder faktisk som om, at jer dreng også stadig har det - selvom han nogle gange har svært ved at koble fra og overgive sig til søvnen, så sover han godt, når han sover, og du fortæller, at han virker træt på det tidspunkt, hvor han plejer at få sin anden lur...

Jeres dreng vil ofte have brug for to lure dagligt, hvis:

- Han er under 12 måneder gammel
- Han leger lidt, når han puttes, men falder derefter til ro og sover måske ca 1 time.
- Hans humør og overskud er større, når han sover to lure i forhold til kun at sove én.
- Han falder i søvn, når I kører i bil eller går en tur med barnevognen

Jeres dreng vil ofte kunne nøjes med en lur dagligt, hvis:

- Han er mere end 18 måneder gammel
- Han leger i 30 minutter eller mere, når han puttes til sin formiddagslur og falder enten ikke i søvn eller sover kun kortvarigt
- Hans humør er godt, han leger og virker ikke træt, selvom formiddagsluren springes over.
- Han sover fint og falder fint i søvn, når han puttes til middagslur
- Han sover ikke, når I kører i bil eller triller ture med barnevognen

Når børn begynder at kunne nøjes med en lur dagligt, så vil mange børn vise det ved at protestere mod deres formiddagslur. De er ikke parate til at blive puttet, når vi forsøger - de skal puttes senere og senere - og mange børn begynder også at sove kortere og kortere tid om formiddagen. Det betyder, at det stille og roligt bliver formiddagsluren som undværes...

Som jeg læser dit brev, så har jeres dreng stadig brug for sin formiddagslur og er faktisk begyndt at sove længere tid her. Han puttes stadig til nogenlunde samme tidspunkt om formiddagen - men kan ikke længere puttes til sin middagslur. Du fortæller dog også, at han er begyndt at forlænge sin formiddagslur med 45-60 minutter, og jeg tænker, at der naturligt er en sammenhæng mellem, hvornår han står op fra sin formiddagslur og hvornår han så er parat til at blive puttet til middag :)

Jeg vil foreslå dig, at du fortsætter med at tilbyde ham to lure dagligt, fordi han har alderen til at have behov for dette, og fordi han virker til at ville trives bedst med to lure. Men jeg vil foreslå dig, at du prøver at putte ham senere til middagslur, så i stedet for at han puttes og sover kl 13-14.30, så kan du putte ham og lade ham sove mellem kl 14-15 i stedet. Da hans formiddagslur er lidt længere nu, så vil det være naturligt, at hans middagslur bliver det kortere, og det er ...

Annonce

... helt fint.

At give ham to lure dagligt sikrer også, at hans puttetidspunkt om aftenen ikke bliver alt for tidligt. Jo tidligere han går i seng, jo tidligere vil han naturligt også stå op om morgenen og jo sværere kan det blive for jer at få døgnet til at hænge sammen...

Jeg tænker, at i takt med at han bliver ældre, så vil han måske netop vise tegn på at han ikke længere er parat til at blive puttet til sin formiddagslur allerede kl 9, men gradvist vil vise behov for at blive puttet senere - og samtidig vil han så bibeholde at dette er hans længste lur og på den måde går han over til en lur midt på dagen, som så måske kommer til at ligge mellem kl 12-14.30... men det er ikke endnu :) En rytme med en lidt længere formiddagslur og en kort middagslur kan altså godt komme til at fungere fremadrettet, så der sker ikke noget ved, at du hjælper ham ind i denne rytme nu - også selvom han gør det lidt anderledes, end de fleste - det er helt okay, han har ikke læst min bog ;)

Du må gerne putte ham i barnevognen og også gerne trille en tur med ham, når det er tid til at han skal sove. På den måde anerkender du hans lyst til at opleve verden, han kan kikke på ting, I kører forbi, du kan småpludre med ham, om det I ser, "der er en fugl, pip-pip siger fuglen" osv. Han mærker vinden i ansigtet, får masser af indtryk og bliver på den måde mere parat til så at koble fra og finde roen, mærke at han er træt og har brug for at sove. Nogle gange kan det være en god idé med en rosinbolle, lidt frugt eller lidt vand, som han kan tage lidt af - det kan virke næsten meditativt at sidde og pille i lidt frugt osv. før han skal sove :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og hvis han er rigtig meget på men tydeligt træt og slet ikke kan koble fra, så må du naturligvis også nogle gange vælge at amme ham - fordi du ved at du med brystet kan få ham til at falde i søvn og søvnen skal prioriteres her... Det er fint at gøre en gang imellem, men i forhold til hans alder, vil det være rigtig godt, at du ikke ammer ham hver gang han skal sove. Både fordi han så for alt for meget mælk, men også fordi han gerne skal kunne sove uden at være afhængig af brystet :)

Jeg tror bestemt ikke, at du gør noget forkert. Jeres dreng er blot i en alder lige nu, hvor han udviklingsmæssigt naturligt begynder at kunne protestere lidt mod søvnen og have svært ved at koble fra - men han har stadig brug for at få sine to lure dagligt, og derfor vil det være rigtig godt, at du forsat hjælper ham lidt med en sådan rytme :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor