Svar: 11 måneder og vågner om natten

19. april 2018

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af hele jeres forløb omkring søvn :)

Der er sandsynligvis flere ting som spiller ind hos jer, og det lyder som om, at en enkelt flaske i døgnet stadig vil være en god idé. De fleste børn vil i 11 måneders alderen have brug for to flasker i døgnet, ofte ligger de aften og sen aften, da jeres dreng har været vænnet af flasken, fået flaske og du atter er ved at vænne ham fra, så tænker jeg, at en enkelt flaske måske vil være passende nu.

Det betyder, at du f.eks. kan forsøge at skabe en aftenrutine, der ser således ud:

Aften 18: Aftensmad, spiser det samme som jer - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, mad i hånden og til fingrene og mad som spises med gaffel, men også stadig mos, som du kan hjælpe ham med. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Ca. 19.30 tilbydes han en godnatgrød, som en fast del af hans putteritual, vand eller mme af en kop - og får derefter børstet tænder.

Flaske og puttes til natten ca. kl 20 som nu.

Du har ret i, at når han skal i dagpleje hver dag, så vil det være rigtig godt, hvis han kommer i seng omkring kl 20 og ikke senere, så han stadig kan få en god lang nattesøvn og er parat til at starte dagen omkring kl 06-07...

Du spørger sidst i dit brev, om det er en fase I går igennem lige nu - og det kan sagtens være tilfældet. Da han netop er begyndt i dagpleje, så vil dette naturligt spille ind på hans rytme og hele hverdagen vil ændre sig. Det kan også forklare, hvorfor han lige nu kan være ekstra træt og derfor sove ekstra meget om dagen...

Du fortæller, at han ofte sover 1.5-2 timer om formiddagen mellem kl 7.30-9.30 og at han ofte sover 2-3 timer til middag mellem kl 12-14/15. Det betyder, at han samlet i løbet af dagen ofte sover 4 nogle gange faktisk op til 5 timer - og dette er naturligt nok en del af forklaringen på, at han vågner og er frisk om natten.

Hans samlede søvnbehov ligger på ca. 13.5 times søvn i døgnet. Det betyder, at hvis han f.eks. sover 11 timer om natten fra kl 20 til 07, så vil han kun skulle sove ca 2.5 time samlet i løbet af dagen for at nå op på sit behov. Sover han længere om dagen, så vil nattesøvn naturligt blive kortere, og selvom vi siger, at han vil trives rigtig godt med f.eks. at sove fra kl 20 til 06, så vil han stadig "kun" skulle sove ca 3.5 time i løbet af dagen - og sover han mere, så er der naturligt stor sandsynlighed for, at han vågner om natten og har en periode på en time eller mere, hvor han faktisk ikke er træt...

Da han netop ...

Annonce

... er startet i dagpleje og oplever en masse nyt så synes jeg, at det er vigtigt, at han får lov til at sove om dagen - fordi han netop har brug for de afbræk, som søvnen giver ham. Det er som udgangspunkt synd at vække ham og på den måde afkorte hans dagsøvn - også selvom du kan gøre det med små skridt...

I stedet vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at afkorte hans vågenperiode om natten. Når han vågner allerede kl 2.30, så prøv om du kan lade ham ligge og lade ham selv finde ind i søvnen igen. Prøv at signalerer, at det er sovetid og ikke tid til at lege og pludre, så han spejler sig i dig og kan se at du sover. Du kan her naturligvis også overveje, om han skal på eget værelse, så I ikke forstyrrer hinanden, men hvis du lige nu skønner, at han sover bedst i soveværelset, så må du gerne lade ham blive der - blot du med dit kropssprog (lukkede øjne osv.) signalerer, at det er tid til at sove :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du nævner, at han nogle nætter først vågner hen mod morgenstunden og så puttes til første lur omkring kl 7.30 - her tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at afkorte hans vågenperiode gradvist. Det betyder, at hvis han f.eks. vågner kl 05 og puttes kl 7.30, så vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at putte ham kl 7.15, 7.00, 6.45, 6.30 osv. så det han lige nu har som en vågenperiode bliver mere til en opvågning - og så du på den måde stadig sikrer, at han kommer op i nogenlunde tid om morgenen, så han stadig kan sove både formiddagslur og middagslur. Som du selv nævner, så er det svært at putte ham til formiddagslur de dage, hvor han først står op kl 7.30...

Det vil altså være rigtig godt, hvis du kan forsøge at afkorte hans vågenperioder om natten på den ene eller den anden måde og i takt med at hans nattesøvn så bliver længere, så skulle hans dagssøvn så også gerne blive kortere. Altså han skulle i princippet selv begynde at sove lidt mindre om dagen og rytmen dermed fungere bedre for jer alle. Når det så er sagt, så er det dog ikke altid tilfældet, nogle gange vil du være nødt til at vække ham fra hans dagssøvn og holde dem på et vist niveau. Det er dog aldrig et spørgsmål om at fjerne en times søvn af gangen, for det kan han naturligt slet ikke holde til - skal dagssøvnen afkortes, skal dette også gøres med meget små skridt af gangen. Og som sagt tænker jeg, at du lige nu skal lade ham sove som han viser behov for, fordi han er startet i dagpleje og naturligt kan have brug for den ekstra dagssøvn - og der kan altså godt være tale om en fase, som du selv er inde på...

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder