Svar: Natteamningen - hjælp!
15. april 2018
Alder:
11 mdr.
Kære Claudia
Tak for dit brev og alle dine tanker - og velkommen til - dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har valgt at skrive til mig :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :)
For det første er det helt okay, at I vælger at sove sammen. Der er ikke noget i vejen med at sove i samme rum og med den alder jeres dreng har, er det også rigtig fint, at han sover sammen med jer i dobbeltsengen - så længe alle trives med det. Mange familier praktiserer samsovning. Nogen fordi de som jer ikke har et børneværelse, andre fordi det er trygt og rart, når alle sover sammen.
At sove sammen er dog ikke ensbetydende med at jeres dreng så skal ammes hele natten. Med den alder han har nu, så er det vigtigt at få skruet ned for hans mælkeindtag. Både fordi det tager pladsen op for rigtig mad om dagen, men også fordi det afbryder både hans og din søvn om natten, og I har begge behov for at kunne sove sammenhængende uden afbrydelser.
Du fortæller, at det er far som putter jeres dreng og det fungerer rigtig godt. Jeres dreng sover ofte i løbet af ca. 10 minutter og falder trygt i søvn. Det er vigtigt at holde fast i dette. Du nævner så, at jeres dreng ofte vågne efter ca 2 timer og her søger efter brystet, og det synes jeg faktisk, at du skal give ham. Det er helt okay, at han tilbydes en amning her - faktisk tænker jeg, at det vil være en rigtig god idé, hvis I om aftenen kan forsøge at skabe en rytme, hvor I starter med at spise aftensmad, herefter giver jeres dreng et bad, tilbyder ham en godnatgrød og lidt mme af en kop, børster tænder og derefter så putter far ham. Og når jeres dreng så vågner og søger dig første gang, så går du ind til ham, ammer ham og derefter putter du ham så over i tremmesengen, så han får brystet, falder til ro men lærer at sove i sin seng.
I kan med fordel koble hans tremmeseng til jeres seng. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengen sammen med jeres seng. Naturligvis sikre jer, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan I lære ham at sove i egen seng, samtidig med at I stadig er lige ved siden af ham, kan berolige ham med jeres hænder, kærtegn og nærhed - uden at han behøver blive løftet op, gået rundt med, uden at han behøver brystet... Og har han brug for ekstra fysisk kontakt om natten, så kan han naturligvis kravle ud af sin seng og kravle over og putte sig med jer, hvilket han så skal have lov til. Her er det så vigtigt, at du sover med en t-shirt eller lignende på, så han ikke kan søge brystet om natten.
Hvis han er vant til at sove meget tæt med far om aftenen, så kan det være nødvendigt, at far forsøger at ændre dette gradvist. Det vil sige, at fra at være i fars favn, hvor de begge ligger tæt, så skal far begynde at lægge jeres dreng ved siden af sig imens far sidder op. Stadig berolige, synge, læse lidt højt osv. som far plejer at gøre, men hvor den fysiske afstand naturligt øges lidt hen af vejen. Når jeres dreng kan falde i søvn med far siddende ved siden af sig, så vil det være rigtig fint at far putter ham i tremmesengen og stadig er ved siden af - så ritualet er som det plejer at være, eneste forskel er at jeres dreng puttes i egen seng.
Jeg tænker, at det vil være en god idé at I ikke fra den ene dag til den anden bare putter jeres dreng over i tremmesengen tydeligt adskilt fra jeres seng - det lyder som om, at det vil være et meget stort skift for ham og dermed for svært. Det vil give alt for meget gråd og ulykkelighed og ikke gøre ham tryg ved at sove og trygheden er netop vigtig. Det er meget vigtigt, at han forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart og det gør han lige nu, hvilket I skal holde fast i. Derfor er det vigtigt at holde fast i det, som faktisk gør ham tryg og som er genkendeligt - far, sang, historie, beroligende hænder, fysisk kontakt og så ændre det sidste - den fysiske kontakt - gradvist, men lade det andet være som det plejer, for at undgå for meget gråd og at jeres dreng begynder at forbinde det at sove med noget som ikke er rart og som han derfor vil protestere imod.
Det kan være en god idé at introducere en putteklud, som kan dufte af dig eller far og følge med ham fra favn og over i egen seng. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at bruge en putteklud bevidst, så det vil være rigtig godt at introducere denne nu. Den skal følge ham hele dagen, bruges til alle lure, være med i barnevognen, i autostolen, være der når han er ked af det, sidder og putter på skødet osv. Så den bliver en fast følgesvend for ham, der også kan følge med, hvis og når han skal passes af andre end mor og far...
Det handler om at give ham en ny søvnassociation, som han kan bruge i stedet for brystet. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er det, de forbinder med at skulle sove, det gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
Jeres dreng har allerede gode søvnassociationer - far putter ham med sang, godnathistorie, kærtegn.. men han har også mindre gode søvnassociationer - især afhængigheden af brystet. Han kan ikke komme videre i sin søvn om natten, uden at du giver ham brystet - det som tidligere var en god søvnassociation har ændret sig og er blevet uhensigtsmæssigt. Derfor er det vigtigt, at han lærer at sove uden bryst i munden. Han kan det om aftenen - hvor far putter ham uden - og det er super godt. Kan han det også om dagen? Det er vigtigt, at du ikke længere ammer ham om dagen. Og så skal han også kunne det om natten. Som sagt vil det være rigtig fint, at du ammer ham om aftenen, når han vågner og søger dit bryst og du kan en overgang også bibeholde en ekstra amning. Når han er 11 måneder gammel er det fint med to amninger i døgnet, men når han bliver 12 måneder, vil det faktisk være rigtig fint, hvis du kan nøjes med at amme ham en gang og derefter skal han sove uden at få mælk om natten.
Da far hos jer er rigtig meget inde over og jeres dreng er vant til at blive puttet af far og er tryg ved det, så kunne I godt overveje, om du måske kunne sove i stuen i 3 nætter - og far så tage over om natten. Far kan give jeres dreng samme nærhed og tætte kontakt, som jeres dreng er vant til - men da far ikke kan amme, lærer jeres dreng at komme videre i søvnen uden brystet. Far skal ikke begynde at give ham flaske eller lignende. Det er ikke meningen, at jeres dreng skal have en ny uhensigtsmæssig søvnassociation, og han behøver ikke længere mælk om natten, men skal lære at det er fint at sove uden. Men han kan få masser af tryghed og nærhed af sin far! Efter tre nætter, vil problemet ikke være løst, men far vil sandsynligvis opleve, at det går lettere med at trøste, at jeres dreng ikke længere bliver helt så ked af det og at gråden aftager, så jeres dreng er ved at acceptere, at han ikke behøver mælk om natten.
En lidt mere "human" måde er naturligt, hvis du kan forsøge at trappe ud af natamningerne, afkorte amningerne mere og mere, kærtegne og holde din dreng tæt i stedet, så han vænnes til ikke at behøve brystet om natten, men kan finde roen med dine hænder og kærtegn.. men du skriver, at du har forsøgt dette uden held, så det lyder som om, at det hos jer måske vil fungere bedre, hvis far tager over...
Samtidig med at I fjerner mælken om natten, så er det vigtigt at hans indtag af mad og mælk/væske om dagen sikres. Det er en forudsætning for at kunne undvære brystet om natten, at han får nok at drikke og spise hele dagen igennem. Derfor vil jeg lige sende en dagsplan for, hvordan det kan se ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte pastaskruer, stykker af frikadelle (kød eller fiskedeller), kogte grøntsagsbuketter, ½ hårdkogt æg eller lignende - og må også meget gerne få varm mad til frokost, ligesom det vil være rigtig godt, hvis I kan supplere med grøntsagsmos. Det kan være mos fra glas eller rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Puttes til middagslur. Hvis du plejer at amme ham her, så er det vigtigt, at du nu arbejder på at putte ham fra dig, før han falder i søvn, så du afkorter amningen og lære ham at sove uden brystet.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.
Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Kartofler kan moses med lidt sovs og frikadellen gives i stykker :) Mad i hånden, som han selv kan gnave, mad der spises med fingrene, mad der spise med en gaffel. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød - grovere grød som flerkornsgrød, mysligrød eller lignende. MME af kop. Får derefter børstet tænder.
Puttes af far ca kl 19.45-20 som nu med sang, kærtegn, historie i dobbeltsengen, hvor far forsøger at øge den fysiske afstand lidt. Til sidst skal far nå dertil, at jeres dreng puttes i tremmesengen om aftenen.. men ikke lige nu. Lige nu er det nok at skulle undvære brystet hele natten.
Ca. kl 22, hvor han vågner - ammes af mor og puttes derefter over i tremmesengen, som er koblet til jeres seng og hjælpes videre ind i søvnen der med hænder, kærtegn, beroligende ord osv. Og så skal han så vidt muligt ikke ammes mere derefter.
Mor kan evt. sove i stuen nogle nætter, og hvis og når jeres dreng vågner, så kan far tage ham op, forsøge at trøste og berolige og putte ham i egen seng igen - eller tage ham over til sig, putte med ham, kærtegne og lade ham mærke, at far er der, passer på ham osv. men at han ikke længere kan få bryst :) Virker jeres dreng meget tørstig, så kan far godt give ham lidt vand af en kop, men det skal være meget lidt, for det er som sagt ikke meningen, at jeres dreng skal lære at drikke vand om natten :)
At gøre det på denne måde vil naturligt give lidt gråd og protester - det kan være meget svært at undgå, når jeres dreng har været vant til at få bryst hele natten igennem. Men han har en god far, og er vant til at blive puttet af sin far - far er en god søvnassociation for jeres dreng :) Og derfor vil det stadig være trygt og dejligt, at far er der om natten, også selvom eller måske især nu, hvor jeres lille dreng skal undvære brystet :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med det projekt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske