Svar: Mange opvågninger - 6 mdr.
11. april 2018
Alder:
6 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev, det er rigtig, fint at du skriver tilbage, og jeg vil meget gerne dele nogle tanker med dig :)
Du har helt ret i, at det kan være for lang tid for din datter, hvis hun er vågen fra kl 15 til 19.30/20, og jeg vil foreslå dig, at du i en periode prøver at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. På den måde kan du forlænge hende vågenperiode midt på dagen og badet stimulerer hende rigtig godt både motorisk og mentalt, så kan du putte hende til en senere middagslur f.eks. omkring kl 13.30-14 i stedet, og på den måde vil hun vågne senere af sin lur og vågenperioden indtil hun skal i seng omkring kl 19.30-20 vil så blive kortere :)
Derudover så lyder det som om, at din datter her et søvnassociationsproblem, der handler om, at hun er afhængig af dit bryst og af din favn for at kunne sove. Det er helt normalt, at små børn falder i søvn med bryst eller flaske, det er helt naturligt at få mælk som del af putteritualet, og det er et trygt og dejligt ritual for hende - MEN nogle gange bliver det, som er startet som et godt ritual uhensigtsmæssigt, og det lyder som om, at det er ved at ske for jer. Det gælder f.eks. hvis jeres datter begynder at vågne op og søge brystet eller din favn for at kunne komme videre i søvnen, så har hun fået et søvnassociationsproblem.
Søvnassociationer er de rutiner, vi forbinder med at skulle sove. For små børn er søvnassociationen ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting eller rutiner som hjælper dem med at finde roen og overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer barnet at falde i søvn selv. Din datter lærer at forbinde sin seng med stedet, hvor hun skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør hende afhængig af dig.
Hvis jeres datter er afhængig af at være i din favn eller afhængig af at få bryst i munden for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. For det betyder at hun ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder hende brystet eller tager hende op i din favn - igen og igen hele natten igennem...
Derfor er det vigtigt, at du nu arbejder på at adskille bryst og søvn. Hun skal stadig ammes før hver lur, så længe hun kun er 6 måneder gammel, men det er rigtig vigtigt, at hun nu ikke længere falder i søvn med dit bryst i munden eller falder i søvn i din favn. Det er vigtigt, at du forsøger at flytte hende fra dig og putter hende ned, hvor hun skal sove, lige der, hvor hun tydeligt er træt og næsten sover, men stadig er vågen nok til at registrere, hvor hun ligger og at brystet er væk... Hun skal puttes fra din favn, før hun sover helt, der hvor hun er døsig...
Det er en fordel at hun tager imod en flaske og at du faktisk oplever, at flasken kan være med til at give hende ro... Det er dog vigtigt, at hun heller ikke falder i søvn med flasken i munden, for det kan være en lige så uhensigtsmæssig søvnassociation. Flasken har dog den fordel, at den kan gives i sengen eller i barnevognen og på den måde kan du bruge flasken til at lære hende at sove uden at hun ligger i din favn. Det er dog vigtigt, at du bevidst arbejder på at både flaske og sut skal væk fra munden, før hun sover, så du skal lirke flaske og bryst ud af munden på hende, før hun sover helt.
Du må også nogle gange lægge dig og amme hende liggende i din seng. Det kan også være en måde at lære hende, at hun ikke behøver være i din favn for at skulle sove, samtidig med at hun stadig får masser af fysisk kontakt og nærhed. Og her skal du så også arbejde på at hun ikke falder i søvn med brystet i munden. Du skal helst nå dertil, hvor hun dier hos dig, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og falder i søvn.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan putte hende i egen seng, så hun sover der - også om natten. Hvis hun ligger ved siden af dig om natten, så kan hun dufte din mælk og det gør det naturligt sværere at undvære mælken. Hvis du fornemmer, at hun sover bedst når hun kan mærke dig tæt på, så er det vigtigt, at du tager en t-shirt eller lignende på om natten, så du ikke ammer hende hele natten og lader hende styre behovet for brystet selv. Det er dig, som styrer, hvornår hun kan ammes.
Det lyder som om, at det lige nu ikke fungerer særligt godt, at hun sover på eget værelse, fordi det betyder at du render oppe mange gange om natten. Det kan derfor være en overvejelse om ikke hun skal tilbage i soveværelset, evt. koble hendes seng til din seng, fjerne tremmerne på den ene side og sætte sengene sammen. Du skal naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan hun sove i egen seng og lære dette, men du kan samtidig ligge ved siden af hende, lægge dine hænder beroligende på hende osv. så hun kan mærke dig, men så du ikke behøver stå op for at lade hende fornemme, at du er der...
En anden mulighed er, at du flytter ud af soveværelset et par nætter og lader far tage sig af lillesøster mellem kl 23.30 og 05... så hun stadig får masser af nærhed, tæt fysisk kontakt, kærtegn og kærlighed af far - men så hun ikke ammes og lærer at sove uden brystet... Det kunne også være en mulighed, at du ammer hende kl 19.30-20 og at far så derefter tager over og giver flaske kl 23 og du så ammer igen tidlig morgen kl 05... så du kan gå tidligere i seng og far lære lillepigen, at hun ikke behøver mælk midt om natten mere. Det er her også vigtigt, at far ikke begynder at tilbyde hende flaske flere gange i løbet af natten. Hun skal nu hjælpes til at lære at sove 5-6 timer uden mælk :)
Hvis du fornemmer, at du er nødt til at amme hende om natten for at tingene kan fungere og alle kan sove, så må du naturligvis gøre dette, men det er så vigtigt, at du afkorter amningen mere og mere og bevidst arbejder på at lære hende, at hun ikke behøver mælk midt om natten mere. Du må indstille dig på, at det kommer til at kræve lidt afbrudt nattesøvn i en periode at få hende vænnet fra brystet om natten.
Når hun vågner og virker søgende i løbet af natten, så skal du i første omgang overveje om det ikke vil være nok at hjælpe hende med stillingsskift, beroligende hænder og bare lade hende mærke, at du er der. Hvis hun tydeligt har brug for brystet, så lægger du hende til brystet, men det er vigtigt, at hun kun dier kortvarigt og ikke får mulighed for at fylde sig med mælk. Det betyder, at du skal lirke brystet ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen. Det skal du sandsynligvis gøre flere gange, men stille og roligt skulle hun gerne begynde at acceptere, at hun ikke behøver brystet i munden for at sove, men fint kan trille om på siden og sove videre på egen hånd - og her vil det så være en rigtig god idé, at du atter flytter hende over i egen seng, så hun ikke ligger i nærheden af "mælkebaren".
Samtidig med at du arbejder på at lirke brystvorten forsigtigt ud af hendes mund, vil det være en god idé at sætte en klud i stedet, eller holde hende i hånden, kærtegne hendes hår, hendes hænder osv. så når hun efterfølgende vågner og søger dig, så vil du kunne berolige hende med disse kærtegn og altså uden brystet. I starten vil hun have behov for lige at komme over til dig, for at sove videre - uden brystet - men stille og roligt vil hun kunne blive i sin seng og du vil kunne berolige hende med samme klud, kærtegn osv. imens hun ligger, hvor hun fra starten er puttet....
Det vil være rigtig godt, hvis du kan begynde at ændre lidt rutiner nu, så I får ændret på disse ting, før hun bliver ældre og bliver mere og mere bevidst. Samtidig har hun også en alder nu, hvor indtaget af rigtig mad øges og mængden af mælk naturligt gradvist sættes ned...
En dagsplan kan derfor se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød eller øllebrød evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur og hvis hun kan puttes helt uden bryst eller flaske her, vil det være rigtig godt. Ellers er det vigtigt, at du fjerner bryst eller flaske fra munden, før hun sover, ligesom det er vigtigt, at du putter hende der, hvor du ønsker at hun skal sove, så hun ikke sover i din favn og derefter flyttes.
Frokost 12: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, og du følger efter med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov. Så du på den måde forlænger hendes vågenperiode midt på dagen lidt, og hun derfor kan puttes lidt senere til sin middagslur
Ammes eller flaske og puttes til middagslur kl 13.30-14... Puttes i sin barnevogn imens hun registrerer, at hun ligger der - du kan evt. trille hende en tur, hvor hun starter med at sidde op, så hun forbinder sin vogn med stedet, hvor hun sover og ikke med bryst eller favn...
Eftermiddag 16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop og må også meget gerne stadig blive ammet om eftermiddagen.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, igen ristede rugbrødsbjæker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden at gumle på selv, hvorefter du tilbyder mad på ske.. vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 23.30: Drømmeflaske
Sover uden mælk til næste morgen tidlig, hvor du så ammer hende igen :)
Når du oplever, at det fungerer bedre med flaske end med amning, så er det naturligvis helt okay, at du vælger at tilbyde hende flaske - du skal gøre det, som fungerer bedst for jer. Du skal blot være opmærksom på, at hun stadig ikke skal falde i søvn i din favn eller med flasken i munden, men lære at forbinde stedet, hvor du putter hende med stedet, hvor hun skal sove - og være tryg ved det :)
Jeg håber at ovenstående giver lidt idé om, hvad der sker hos jer, og hvordan I kan komme lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske