Svar: Søvn og skift mellem søvnfaser
10. april 2018
Alder:
4 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng og måden I har hjulpet ham til at sove på - og velkommen til :)
Jeg forstår godt, at I har valgt at putte jeres dreng i bæresele og gå rundt med ham, når I har oplevet, at dette har givet ham den søvn, som han har behov for. Der er dog ingen tvivl om, at den metode naturligt er uhensigtsmæssig i længden, han bliver fysisk større og dermed tungere og sværere at gå rundt med, han begynder selv at vise behov for at kunne skifte stillling undervejs i sin søvn og lyder til nogle gange at blive lidt irriteret på selen og selvom han skal have den tryghed og nærhed, som han viser behov for, så er det også godt, hvis han stille og roligt kan lære at sove i f.eks. sin barnevogn eller i sin seng...
Det lyder som om, at det vil være for voldsomt for jeres dreng, og det vil ikke fungere særlig godt, hvis I fra den ene dag til den anden kræver, at han skal sove i sin barnevogn og ikke længere i sin bæresele. Han er vant til sin sele, har sovet i denne siden han var ganske nyfødt - det er det, han kender, det er tryghed for ham, og det tager naturligt tid at lære nogle nye rutiner. Derfor synes jeg, at det er en god idé, hvis I kan forsøge at give ham en lur dagligt i selen som han er vant til, så I på den måde stadig sikrer ham en lidt længere lur i løbet af dagen. Det vil være rigtig godt, hvis mindst en af hans lure kan vare mindst 1.5 time...
Når han er i bæreselen, så oplever han at føle sig omsluttet og holdt. Det er en helt anden følelse han får, når han ligger i sin barnevogn eller i sin seng, hvor han naturligt vil kunne baske med arme og ben og ikke føler sig puttet helt på samme måde... Her kan det nogle gange hjælpe at bruge en sovepose som feks. en voksipose eller lignende og nogle børn har også glæde af en speciel dyne, som f.eks. tyngdedynen, som I vil forsøge jer med. Det bliver varmere i vejret nu, og det kan gøre det lidt sværere at putte ham en sovepose eller under en "tung dyne", fordi han naturligt meget let kan få det for varmt.. og her er det rigtig fint, at I nogle gange i stedet forsøger at hjælpe ham med fysisk at holde sammen på sig selv og mærke, at I er der, ved at I f.eks. holder hans hænder på brystkassen, når han skal sove eller er ved at vågne lidt op fordi han går fra et søvnstadie til et andet.
Når han sover i sin bæresele, så bliver han naturligt også bevæget. Når I går rundt med ham, så vugges han naturligt og fornemmer jeres bevægelser. Det betyder, at han kan have svært ved at ligge stille - han har ikke lært at sove uden bevægelse, og det skal han naturligvis lære nu... Det er rigtig fint, at I vælger at trille ham med barnevognen, så I på den måde forsøger at holde ham sovende og det kan være nødvendigt, at I bliver ved med at gå med vognen til han har passeret det tidspunkt, hvor han normalt har tendens til at ville vågne op. Når I fornemmer, at tidspunktet er der, vil det være rigtig godt, at I igen bruger jeres hænder på hans krop, så han også kan mærke jer, samtidig med at I bevæger ham lidt, så I på den måde forsøger at lulle ham videre ind i søvnen men imens han stadig ligger i barnevognen.
Jeg vil dog også anbefale dig, at du prøver at lægge dig med ham i dobbeltsengen og ammer ham i din seng. Det vil være rigtig godt, hvis du kan lægge dig med ham og lade ham falde i søvn ved siden af dig. Det lærer ham for det første at falde i søvn uden at han er i din favn, men han mærker dig stadig tæt på sig - så det er en måde at øge den fysiske afstand mellem jer lidt på sigt. Og så lærer det ham også at falde i søvn uden at skulle være i bevægelse :)
Og hvis han så falder i søvn med brystet i munden, så er det okay lige nu. Det vil dog være rigtig godt, hvis du kan forsøge at nå dertil, hvor han slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover, så han ikke falder i søvn med brystet i munden, men lige når at registrere, at det er væk... Når han så viser tegn på at ville vågne op efter måske 30-40 minutter, så kan du tilbyde ham brystet igen og hjælpe ham videre i søvnen. Og derefter kan du måske rejse dig og lade ham ligge - men du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, han må ikke kunne trille ned af din seng og komme til skade.
Du fortæller, at han vejer 8 kg og det lyder derfor ikke som om, at han mangler mad - men du skal dog være opmærksom på, at når man er så opmærksom på verden, som han er, så kan han godt have tendens til at lade sig forstyrre, når han spiser, så han faktisk ikke altid spiser helt nok, når han dier ved brystet. Og det kan faktisk godt have betydning for hans evne til at sove længere lure. Derfor kan det være en overvejelse værd, om du kan få ham til at spise lidt længere tid fra et bryst af gangen, så du sikrer at han får den lidt federe mælk med ud og måske derefter så kan sove et lidt længere søvnstræk, hvor han ikke vågner helt så let... Jeg ved jo naturligt ikke, hvordan du plejer at amme, men du kunne f.eks. forsøge at amme ham i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn og når han så slipper, så får han en bøvsepause og derefter lægger du ham til samme bryst igen, men i tvillingestillingen. På den måde kan du få ham til at tømme et bryst rigtig godt :)
Du nævner, at han ofte dier meget hyppigt ved brystet om natten, og det kan faktisk også være tegn på, at han om dagen måske "slatspiser" lidt. Det er vigtigt, at han fyldes tilstrækkeligt op i løbet af dagen, så han kan sove lidt længere stræk om natten. Dertil kommer, at hyppig amning om natten også kan være udtryk for, at han fysisk har behov for at få sat din mælkeproduktion lidt op. Du producerer mere af det mælkestimulerende hormon om natten, og når han søger brystet ekstra her og når du ammer hyppigt, så øges din mælkemængde...
Derudover tænker jeg også, at du skal se lidt på dagsrytmen og hvad du kan forvente i forhold til hans alder :) Du fortæller, at I forsøger at arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt, to lange lure og en kort lur. Og du fortæller, at han ofte sover 1.5-2 timer af gangen, når han sover sine længste lure. Det lyder super godt, og ligesom det bør være, så det vil være rigtig godt at holde fast i dette.
Du fortæller dog også, at du ofte putter ham omkring kl 19, og at han starter dagen kl 06. Det betyder, at han sover 11 timer om natten. Samlet har han brug for ca. 15 timers søvn i døgnet og det betyder, at der så er ca 4 timers dagssøvn tilbage. Den lange nattesøvn kan derfor naturligt gøre, at han ikke kan sove ret lange lure i løbet af dagen og ender med at få 4 kortere lure af kun en lille times varighed hver...
Du nævner, at I ofte bruger de første par timer om aftenen på at holde ham i søvnen og spørgsmålet er derfor, om I mon ikke putter ham for tidligt. Det kunne sagtens tænkes, at han ikke er parat til at sove før klokken måske er 21, faktisk sover mange børn i 4 måneders alderen først omkring kl 22, nogle gange senere - de har en sen rytme i denne alder, og det ændrer sig igen, når de bliver ældre :) I kan derfor overveje om en længere vågenperiode om aftenen, hvor I er aktive, pludrer, leger osv. måske kan hjælpe ham til lettere at falde i søvn, når det så er puttetid og om den kortere nattesøvn så måske vil hjælpe ham til at sove lidt længere om dagen - og sover han lidt længere lure om dagen igen, så vil han ofte også sove bedre om natten. Dag og nat hænger på den måde naturligt sammen og påvirker hinanden :)
Du spørger om tiden vil arbejde for jer - og ja, det tænker jeg, at den vil. Der er ingen tvivl om, at rytmen ændrer sig lidt hele tiden og i takt med at jeres dreng bliver ældre, mere aktiv i sine vågne perioder, begynder med skemad og får mere faste spisetider osv. så vil der ske nogle ændringer. Men når det er sagt, så lyder det dog også som en rigtig god idé, at I bevidst arbejder på at lære ham at sove uden at skulle være i bæresele, det er ikke en vane, som bare løser sig selv, men noget I skal forsøge at ændre gradvist på, så han stadig er tryg ved og glad for at sove - og naturligt får den søvn, som han har behov for :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre og jeg vil også anbefale jer meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn" :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske