Svar: 10 måneder og lure om dagen

4. april 2018

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder rigtig fint og helt alderssvarende med to lure dagligt, nu hvor jeres datter er 10 måneder gammel. Hun sover ofte en time om formiddagen, 1.5 time til middag og sover så ca. 11 timers nattesøvn fra kl 19-06. Det betyder, at hun samlet sover 13.5 time i døgnet og det kan fint dække hendes behov for søvn.

Hvis hun viser tegn på at kunne sove mere, så må det gerne være middagsluren, der er lidt længere og de skal således ikke vække hende i vuggestuen, hvis hun til middag nogle dage kan sove f.eks. 2 timer. Det vil også gøre, at eftermiddagen ikke bliver så lang for hende, så hun bedre kan holde sig vågen før det er sengetid.

Det kan også være en idé at tale med vuggestuen om, at jeres datter måske bliver puttet en lille smule senere til sin middagslur. Hvis hun f.eks. kunne sove kl 13.30 til 15, så vil det igen gør, ...

Annonce

... at hun har lidt mere overskud om eftermiddagen og ikke når at blive for træt før puttetid om aftenen. Når det så er sagt, så skal hun naturligvis ikke holdes vågen, hvis hun bare er rigtigt træt og parat til at sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Med hensyn til flasker, så er det helt normalt og rigtig fint med to flasker i døgnet og de må meget gerne ligge kl 19 og kl 24. Disse to flasker må gerne bibeholdes til hun er 1 år og her kan I så arbejde på at trappe ud af den sene aftenflaske. Når hun kan sove uden den, så kan I trappe ud af flasken før hun puttes til natten. Det vil ofte være den sidste flaske som forsvinder, og den kan stille og roligt erstattes af en godnatgrød, en kop mælk eller vand, en putteklud, godnatsang, bamse, godnathistorie eller lignende.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :) Fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor