Svar: 10 måneder og lure om dagen
4. april 2018
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder rigtig fint og helt alderssvarende med to lure dagligt, nu hvor jeres datter er 10 måneder gammel. Hun sover ofte en time om formiddagen, 1.5 time til middag og sover så ca. 11 timers nattesøvn fra kl 19-06. Det betyder, at hun samlet sover 13.5 time i døgnet og det kan fint dække hendes behov for søvn.
Hvis hun viser tegn på at kunne sove mere, så må det gerne være middagsluren, der er lidt længere og de skal således ikke vække hende i vuggestuen, hvis hun til middag nogle dage kan sove f.eks. 2 timer. Det vil også gøre, at eftermiddagen ikke bliver så lang for hende, så hun bedre kan holde sig vågen før det er sengetid.
Det kan også være en idé at tale med vuggestuen om, at jeres datter måske bliver puttet en lille smule senere til sin middagslur. Hvis hun f.eks. kunne sove kl 13.30 til 15, så vil det igen gør, at hun har lidt mere overskud om eftermiddagen og ikke når at blive for træt før puttetid om aftenen. Når det så er sagt, så skal hun naturligvis ikke holdes vågen, hvis hun bare er rigtigt træt og parat til at sove.
Med hensyn til flasker, så er det helt normalt og rigtig fint med to flasker i døgnet og de må meget gerne ligge kl 19 og kl 24. Disse to flasker må gerne bibeholdes til hun er 1 år og her kan I så arbejde på at trappe ud af den sene aftenflaske. Når hun kan sove uden den, så kan I trappe ud af flasken før hun puttes til natten. Det vil ofte være den sidste flaske som forsvinder, og den kan stille og roligt erstattes af en godnatgrød, en kop mælk eller vand, en putteklud, godnatsang, bamse, godnathistorie eller lignende.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :) Fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske