Svar: Dårlig nattesøvn - 4 mdr.
3. april 2018
Alder:
4 mdr.
Kære Zombie-mor
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg kan godt høre, at du har fulgt med på sidelinjen og har læst mange af de råd, som jeg har givet til andre - og jeg kan naturligvis ikke love dig, at du ikke i mit svar her læser noget, som du har læst før, men jeg vil meget gerne give dig lidt tanker med på vejen.
Det er rigtig godt, at du er er opmærksom på den udvikling din datter går igennem og hvordan dette naturligt kan påvirke hendes søvn. Det er rigtig godt, at du er opmærksom på at skabe en nogenlunde fast rytme hele dagen igennem, fordi det naturligt hjælper hendes indre ur med at fornemme behov for både mad og søvn, og det er også rigtig godt, at du har været meget opmærksom på, at jeres skal have mad nok hele dagen igennem.
Du fortæller, at hendes vægt stagnerede omkring 2 måneders alderen, og at du her arbejdede meget på at amme hende hyppigt og få vægten op igen, hvilket lyder til at være lykkedes rigtig fint. Du fortæller også, at din datter havde og måske stadig har en tendens til at slatspise, fordi hun er så opmærksom som hun er på hvad der sker omkring jer, og at du har arbejdet bevidst på at fastholde hende i amningen, men at du har set dig "nødsaget til at amme hende meget ofte hele dagen igennem, for at sikre mig at hun fik nok næring". Og det forstår jeg godt. Men det lyder faktisk lidt som om, at hun måske får lidt for mange tørstslukkende tåre og ikke får tømt brystet helt nok, når hun spiser, altså ikke kommer helt ind til den lidt federe mælk.
Det er naturligt, at hun kan have behov for at die lidt mere hyppigt, da hun fysisk er en lille pige - det er trods alt begrænset, hvor meget hendes mavesæk kan rumme, og derfor kan hun godt have tendens til at ville søge brystet hyppigere, hvilket naturligt er helt okay. Og da hun dier hyppigt, så får hun også tilstrækkeligt med mælk til at trives og tage det på, som hun skal - men det lyder for mig som om, at det så er lidt på bekostning af uro i maven og afbrudt søvn...
Du skriver, at du har svært ved helt at forstå, hvordan hun kan sove mere sammenhængende om dagen, når hun vågner så hyppigt om natten. Og jeg tænker, at det måske netop hænger sammen med at hun dier så hyppigt om natten som hun gør. Selvom du forsøger at strække amningerne om natten lidt, og selvom du nogle gange fornemmer, at hun dier kortvarigt, så lyder det som om, at hun fylder sig lidt mere op om natten end om dagen og derfor netop sover mere i dagtimerne.
Du skriver, at det er blevet bedre med at få hende til at spise længerevarende i dagtimerne de sidste par dage, og jeg tænker faktisk, at det er den vej du skal gå. Altså at du skal forsøge at se om du kan få hende til at spise lidt længere tid hos dig om dagen, så hun bliver fyldt lidt ekstra op der - og så kan spise med lidt længere intervaller om natten.
Kan du lægge dig med hende i sengen om dagen og amme hende liggende? Du kan amme hende, når hun skal sove, og hvis hun så vågner op og virker søgende efter 30-40 minutter, så kan du være klar med brystet og amme hende igen - og på den måde sikre, at hun får den ekstra mælk. Samtidig kan du hvile dig sammen med hende, så du selv få slappet lidt af og koblet fra.
Jeg kan godt forstå, at I har forsøgt med en flaske, og det tænker jeg faktisk også kunne være en mulighed. Udfordringen er, at hun ikke kan finde ud af at sutte på flasken og derfor bliver frustreret, når du giver hende flasken i munden. Du nævner, at jeres sundhedsplejerske har sagt, at I skal begynde med skemad, når hun bliver 4 måneder og det er hendes løsning på jeres udfordringer - og jeg tænker, at det sandsynligvis nok hænger sammen med de tanker jeg også har - at hun måske skal fyldes lidt ekstra op i løbet af dagen og så lære at sove lidt længere søvnstræk om natten. Jeg er dog enig med dig i, at det hos jer godt kan lyde som en god idé at vente lidt med skemaden, men jeg tænker, at I måske godt kunne prøve med lidt modermælkserstatning en overgang.
Modermælkserstatning kan nogle gange godt mætte lidt mere end modermælk, og derfor være med til at give lidt ekstra ro i maven og lidt længere søvn. Og det kunne være et forsøg værd, om lidt modermælkserstatning om aftnen måske ville give lidt roligere nætter. Da hun ikke kan finde ud af flasken, så kan I prøve at tilbyde hende lidt mme af en kop - gerne en gammeldags tudkop, som hun bedre kan svøbe om, og hvor mælken kommer ud, når I vipper koppen lidt. Det kan også være en mulighed at prøve med lidt mme på en 10 ml sprøjte og give hende det direkte i munden - f.eks. efter en amning. Så du starter med at amme, lader hende spise hos dig og stadig stimulere dig og så se, om hun efterfølgende kan tage imod lidt erstatning, blive lidt mættere og sove lidt længere. Jeg kan ikke garantere det, men det kan være et forsøg værd - og virker det ikke, så er det okay, så er det blot forsøgt.
Du nævner, at hun om dagen sover i en drømmepose, og det lyder til at hjælpe hende rigtig godt. Det giver hende fysisk ro og sikrer, at hun ikke får vækket sig selv, når hun i søvne virrer med hovedet, slår ud med arme og ben osv. Du nævner også, at hun svøbes om aftenen, og at drømmeposen om aftenen er for varm - men samtidig nævner du, at hun ikke sover i sin seng om aftenen, men ligger tæt med dig, ofte tæt ved dit ansigt, din hovedpude. Jeg tænker, at hun måske bliver lidt ekstra varm af at sove tæt ved dig, samtidig med at risposen måske ikke kun "tynger", men også giver ekstra varme, og at drømmeposen måske godt kan bruges, hvis hun puttes i sin egen seng.. bare en tanke. Det kan hjælpe hende til fysisk ro og samtidig lære hende at sove lidt på afstand. Hun har tydeligt brug for at føle sig omsluttet, hun har rigtig meget brug for at mærke dig tæt på og brug for at du ligger tæt med hende, så hun både kan dufte dig og mærke dig - og det må hun naturligvis gerne. Men for at du også skal kunne sove nogenlunde godt, kan det være en god idé, at I begynder at øve det at sove lidt mere på afstand, og jeg tænker at drømmeposen måske kan hjælpe hende bedre - end risdynen, som du har syet. I hvert fald skriver du, at der er forskel på, hvordan hun sover med de to ting, selvom risdynen hjælper hende bedre end den almindelige babydyne :)
Kan hendes seng kobles til din seng? Altså er det muligt at tage tremmerne af den ene side og sætte sengene sammen... Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det kan være en god måde at øge afstanden mellem jer på, så hun puttes i egen seng, men stadig kan have dig helt tæt på. Du kan stadig lade hende mærke dig, lægge en beroligende hånd på hende, hjælpe hende med at holde fysisk sammen på sig selv osv. som du fornemmer, at hun har brug for, samtidig med at du kan blive liggende i din seng og sove nogenlunde godt. Det er naturligt ekstra hårdt for dig, hvis du skal stå op flere gange om natten, hvis hun puttes i egen seng, så derfor kan det være et forsøg værd at koble jeres senge sammen.
Jeg kan godt forstå, at du er rigtig træt, og at far også gerne vil tage lidt over. Det kan I naturligvis også stadig godt forsøge, men det lyder som om, at det vil være mor som stadig vil have mest held med at putte jeres datter. Det er dog rigtig godt, hvis far forsøger at deltage så meget i muligt i hverdagen - det vil sige, at far også skifter hendes ble, far giver hende bad og nattøj på, far kan også være den, der forsøger at få lidt modermælkerstatning i hende efter amning, ligesom hun også kan ligge på fars brystkasse og finde ro... Og imens kan du så gøre nogle lidt andre ting, så du får mulighed for at samle lidt kræfter og finde lidt ekstra energi og overskud igen :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske