Svar: Utallige opvågninger om natten

5. marts 2018

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære A

Tak for dit brev - og tusind tak for dine søde ord om min brevkasse. Dejligt at høre, at du har kunne bruge mine svar til andre, og nu selv har fået lyst til at skrive - velkommen til:)

Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig, og der er som jeg ser det, nok flere ting, som spiller ind hos jer. Jeg vil, som du også selv er inde på, foreslå jer, at I forsøger at ændre dagsrytmen, så jeres dreng nu tilbydes flere måltider. Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner og tilbydes brystet, før han puttes igen.

Når det er sagt - så skal han dog også til at spise mere skemad og tilbydes færre amninger i løbet af dagen. Du nævner, at du med vilje har ammet ham ekstra meget i dagtimerne, for at se om det ville gøre, at han så kunne sove bedre aften og nat, men nu er det altså vigtigt, at du skærer ned i antallet af amninger og erstatter med mellemmåltider i stedet.

Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra de tider, som du nævner, ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre til ca kl 07, hvor dagen så starter - her skal han ikke ammes igen.

Morgen 7.30: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke amme før, men nu lære at sove uden brystet her. Mellemmåltidet erstatter således denne amning. Du må gerne nogle dage give begge dele, både mellemmåltid og bryst, men stille og roligt skal du forsøge om han kan undvære brystet her. Det er helt okay at formiddagsluren er en kort lur på måske kun 45 minutter.

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - og her må han som nu gerne sove 1.5-2 timer

Eftermiddag 16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden. Må også gerne lige nu ammes her - men stille og roligt skal denne amning fjernes, og mellemmåltidet erstatter også her.

Sover evt. en powernap - alt efter hvor lang middagsluren har været.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, mad med mere bid og smag. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, brødskorper, en kartoffelbåde fra ovnen osv. i hånden. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover videre

Læg mærke til at amning indgår som en naturlig del af hans putteritual, hver gang han skal sove - det er først nu, at du kan begynde at trappe ud af amningen før formiddagsluren, og det er som sagt okay, at du bibeholder den nogle dage endnu...

Også om aftenen er det vigtigt, at han bliver ammet - og jeg kan ikke helt ud af dit brev se, om han bliver det. Det går jeg ud fra, at han gør, men du skriver, at jeres aftenritual er at læse bog, synge sang og give trykmassage - og herefter falder han i søvn, imens I sidder ved siden af ham... Det lyder som om, at der går ret lang tid fra han bliver ammet og til han puttes/falder i søvn, og måske er nogle af jeres udfordringer netop dette...

Det kan altså være værd at overveje, hvor du ammer ham og hvornår... Det at skulle gå i seng og skulle overgive sig til søvnen betyder adskillelse fra forældrene, og det er naturligt svært for små børn. Derfor er det en god idé at lade putterutinerne foregår i det værelse, hvor han forventes at sove. Hvis du ammer i stuen og derefter går til soveværelset, så kan man risikere, at han oplever det at skulle i seng som noget ubehageligt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og signalerer derved, at nu slutter det dejlige og i stedet starter "den forfærdelige" separation. Og selvom han ikke helt har nået separationsfasen endnu, så kan følelsen af at at blive forladt godt ligge i ham....

Det samme kan ske, hvis han f.eks. ammes, falder til ro hos dig og efterfølgende gives til far, hvor han så igen skal falde til ro, far tager over, og du går fra ham. Ikke at far ikke er god og kærlig, men selve skiftet kan godt forvirre jeres dreng unødigt, og det kan godt være det som gør, at det er så svært for ham at sove og falde til ro i sin seng om aftenen.

Derfor tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis du kunne sætte dig og amme ham ved siden af sengen, som han skal puttes i og først flytte ham fra din favn, når han tydeligt er fyldt godt op med mælk og virker meget parat til at sove. I må stadig meget gerne give ham trykmassage som lyder til at hjælpe ham til at slappe af og give sig det sidste stykke vej ind i søvnen.

Hvis I gerne vil have, at far kan putte ham om aftenen og det er vigtigt for jer at deles om potningen ligeligt, så vil det være en overvejelse værd at tilbyde ...

Annonce

... ham flaske. Flasken kan gives i sengen, hvor han ligger, så han ikke oplever noget skift, men får lov til at falde i søvn, hvor han er -det er dog her vigtigt, at han ikke falder i søvn med flasken i munden, men gerne når dertil, hvor han slipper flasken, smiler til jer, triller om på siden og sover. Hvis han falder i søvn med flasken i munden, kan I risikere at få skabt en ny uhensigtsmæssig søvnassociation, hvilket jo ikke er meningen :)

Og det er netop søvnassociationer det handler om, når du har hørt fra andre, at det kan gøre en forskel på hans opvågninger, om han falder i søvn alene - eller snarere, hvor og hvordan han falder i søvn. Det er helt okay at I er der, hjælper ham med jeres hænder, kærtegn, beroligende ord, nærhed osv. når han skal sove. Men det vil være rigtig godt, at han puttes i sin seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. Det handler om, at hvis han f.eks. falder i søvn i jeres favn og derefter flyttes til egen seng sovende, så kan han blive forvirret, når han vågner op og oplever, at I pludselig ikke er der, og så vil han kunne søge jeres favn igen og igen.

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis jeres dreng er afhængig af favn og for at blive vugget for at sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. Så vil man nemlig kunne komme ind i den problemstilling, der ligger i at han ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tager ham op og vugger ham igen og igen.

Der er dog forskel på, om man er der - hjælper og beroliger, betrygger og gør det at sove til noget trygt, dejligt og rart, - samtidig med at man lærer barnet at sove i egen seng - end at man ikke vil være der og derfor går - og jeg synes, at jeres dreng er for lille til at falde i søvn selv. Nogle børn kan godt, men andre bliver meget kede af det - og det lyder som om, at jeres dreng græder for meget. Det vil kunne gøre, at han på sigt forbinder det at sove meget noget som ikke er rart, og det vil derfor ikke gøre, at han sover mere roligt, når han endelig falder i søvn... Samtidig risikerer man ofte, at det ender med, at han bliver så ked af det, at han ikke vil være i sin egen seng, og så ender I med at lade ham sove hos jer, hvilket jo så bliver hans nye søvnassociation, og det han lærer. Så i kampen for at lære ham at sove selv, så ender man faktisk med, at han ikke kan sove selv overhovedet...

Prøv derfor at lukke ørerne for alle de "gode råd" som venner kommer med og prøv at lyt til jer selv og hvad der føles rigtig - for det er som regel rigtigt :) Og nej - det mindsker ikke hans opvågninger, så bibehold putteritualet, som I havde og som I jo egentlig var ret glade for - netop fordi han faldt i søvn i sin seng, som jo er det I gerne vil lære ham :)

Med hensyn til madindtag, så tænker jeg som sagt, at det godt kan gøre en forskel, hvis i ændrer på rytmen jf. dagsplanen. Når han ikke spiser så meget om morgenen, kan det godt hænge sammen med, at han er ammet 3 gange i løbet af natten, så prøv om du kan komme væk fra amningen kl 02. Det bliver naturligt lettere i takt med at han om dagen spiser mere skemad, drikke vand af kop og også stadig tilbydes brystet. Og det er ikke fordi han behøver spise meget store portioner. Det er bedre med lidt og tit :) Men stille og roligt skal han trappes ud af natamningen.

Når han så søger brystet om natten, så prøv i første omgang, om du kan hjælpe ham videre i søvnen med kærtegn, stillingskift, beroligende ord osv. Hvis dette ikke virker, så tag ham over til dig og giv ham så brystet - men forsøg at gøre amningen kortvarigt. Det vil sige, at du skal lirke brystet ud af munden på ham, så han ikke får lov til at fylde sig med mælk, men stille og roligt lærer, at han ikke behøver noget i maven på det tidspunkt. Lad ham die og finde roen, men forsøg så at lirke brystet ud af munden. Du skal sandsynligvis gøre det flere gange, før han accepterer det, men til sidst skal han gerne acceptere, at han ikke behøver brystet, og kan i stedet så hjælpes videre med netop de kærtegn osv. som du har brugt til at berolige ham. Du skal altså bevidst arbejde på at fjerne brystet og få ham til at acceptere en anden og ny måde at finde roen på.

Jeg håber, at du/I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor