Svar: 2 årig der ikke vil falde i søvn

4. marts 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lise

Tak for dit brev og velkommen tilbage :)

Det er nogle andre ting, som spiller ind hos jer nu, hvor jeres dreng er 2 år gammel, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Der er ingen tvivl om, at jeres dreng er meget bevidst, med den alder han har, og det betyder blandt andet, at du f.eks. kan begynde at lave små aftaler med ham om, at han skal "lægge sig ned", "lægge sin sut på puden" osv. som du fortæller, at I er begyndt på. Han er dog også meget bevidst om, hvad det er der skal foregå, når han skal sove, og det han har lært og lærer lige nu er, at det faktisk skal tage 1.5 time at falde i søvn.

Han tror, at det er sådan det skal foregå, når han puttes - at I sidder der, han står op og holder fest, I rejser jer, går ud, han kalder på vand, smider med sutten, I sidder der, hopla igen... Og det er ret vigtigt, at han nu lærer, at når han skal sove, så består det af et ritual, som varer ca 15 minutter.

Derfor vil min løsning være, at I ikke putter ham før I ved, at han med sikkerhed vil kunne sove inden for ca. 15 minutter, og at I her bruger det ritual, som I gerne vil have, at han skal kunne falde i søvn med - at I sidder der, læser godnathistorie og han lægger sig til at sove med sin sut og sin bamse... Og det betyder, at I ikke skal putte ham før kl 21.30, hvis han ikke sover før.

Det er samtidig vigtigt, at han stadig kommer op til samme tid om morgenen. Det er ikke meningen, at han ...

Annonce

... skal forlænge sit stå op tidspunkt, og det er også vigtigt, at hans middagslur holdes på 2.5 time, som han normalt trives med. Det er altså heller ikke meningen, at han skal forlænge sin dagssøvn. Det er nattesøvnen og altså søvnen om aftenen som skal forlænges.

Og derfor skal I så gradvist rykke hans puttetidspunkt frem. Det vil sige, at I putter ham kl 21.30 og derefter kl 21.15, så kl 21.00, 20.45, 20.30 - indtil I rammer det tidspunkt, som I regner med vil være hans egentlige puttetidspunkt fremadrettet. Og det tager tid og kræver stor tålmodighed. I skal regne med, at det nok tager 5-6 uger, for I kan ikke flytte puttetidspunktet aften efter aften. Nogle aftener vil I skulle bibeholde samme tidspunkt, og så pludselig en aften, vil I kunne putte ham tidligere, men aftenen efter, rykker hans tidspunkt sig igen og han skal atter puttes lidt senere. Derfor tager det tid og det er også en forudsætning, at jeres dreng ikke bliver syg undervejs, skal skifte institution, I skal flytte eller have en lille ny eller andet. Hverdagen skal være så stabil som muligt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og det betyder også, at I skal samarbejde med vuggestuen om at holde fast i dagsrytmen og at de fortsat tilbyder ham ca 2.5 times middagslur - men ikke mere. Det lyder dog som om, at I er gode til at samarbejde omkring jeres drengs behov, så det er super godt.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham :) Og held og lykke med putteprojektet.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!