Svar: Ny døgnrytme - 9 mdr.
4. marts 2018
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er en rigtig fin dagsrytme du skitserer, og det lyder også som om, at din datter trives som det fungerer hos jer lige nu - det er rigtig godt, man skal som udgangspunkt ikke ændre noget der fungerer :)
Du fortæller, at din datter netop er startet i vuggestue og det betyder naturligt, at hun får rigtig mange nye indtryk og oplevelser igennem dagen. Da hun stadig er en lille pige, så kan dette godt være voldsomt for hende, og det betyder, at hun nogle gange måske vil have sværere ved at sove. Det er svært at koble fra alle oplevelserne, lukke ned og overgive sig til søvnen, og det er svært at sove roligt, når hun så endelig falder i søvn. Derfor vil hendes lure nogle dage godt kunne være kortere, ligesom hun nogle dage vil have svært ved at falde i søvn. Andre gange, så vil alle de indtryk og oplevelser hun får gøre, at hun bare er rigtig træt og næsten ikke kan hænge sammen - og derfor ender med at sove mere end du måske lige umiddelbart tænker, at hun har behov for. Men det er altså helt normalt for hendes alder og det at hun nu er startet i institution, så hverdagen har ændret sig.
Hun må stadig gerne få den ekstra lur, den lille powernap om eftermiddagen eller først på aftenen - et sted mellem kl 16-17.30. Det lyder som om, at hun de fleste dage har behov for denne, og det er helt okay. Du har ingen problemer med at lægge hende i seng, og hun sover umiddelbart godt om natten - så det er rigtig fint, at du følger hendes behov og putter hende, når hun virker træt.
I takt med at hun vænner sig til hverdagen, og alt hvad der sker, i takt med at alt ikke længere er så nyt, og hun samtidig også bliver ældre, så vil hendes vågenperioder nok blive lidt længere, og hun vil være mere aktiv, begynde at kravle mere og mere rundt, rejse sig ved møblerne og stille og roligt udforske verden mere på egen hånd, både fysisk og mentalt. Det vil naturligt betyde en ændring i hendes rytme hen af vejen, og det vil sandsynligvis betyde, at hun på sigt vil kunne springe powernappen om eftermiddagen over og være vågen, når du henter hende, og til hun så skal i seng om aftenen. Men lige nu er det som sagt helt okay, at hun får den lille ekstra lur.
Det er normalt en god idé, hvis du kan forsøge at følge vuggestuens rytme i weekenden, så der ikke er alt for store udsving mellem den rytme, hun skal have i hverdagen, og det I så foretager jer derhjemme. Men lige nu skal du som sagt tage hensyn til, at hun er igang med at vænne sig til vuggestuens verden, og at hendes rytme derfor godt kan variere lidt - og du er derfor nødt til at være lidt fleksibel. Prøv dog om du kan holde nogenlunde fast i hendes spisetider i weekenden, så hun ikke får ændret både spise- og sovetider lørdag og søndag og så skal indstille sig på nye tider, når det atter bliver mandag morgen...
De fleste børn har brug for at få mælk aften og sen aften - enten amning eller flaske, indtil de er 1 år gamle. Da din datter får flaske, vil det være rigtig fint, hvis du kan tilbyde hende flaske aften og sen aften f.eks. kl 19 og 23 indtil hun er et år. Efter 1 års alderen kan du så begynde at trappe ud af den sene aftenflaske, og derefter skal hun så lære at sove uden at få mælk. Hun vil stadig have brug for mælken før putning i en periode, denne kan erstattes af et godnatmåltid osv. og så skal hun lære at sove uden at få mælk om natten. Nogle børn har dog brug for at få en lille tår vand en gang imellem, fordi de vågner om natten, men som udgangspunkt vil det være realistisk at arbejde på, at barnet efter 1 års alderen er i stand til at indtage sit behov for mad og væske i løbet af dag og aften og således begynder at kunne sove 11-12 timer uden noget... :)
Det er helt naturligt, at din datter med den alder hun har, får sig lagt i stillinger om natten, som hun ikke selv kan komme væk fra. Ligesom hun får skubbet sig helt ud i et hjørne af sengen, sparker dynen af, taber sutten osv. Her har hun brug for, at du hjælper hende med at blive lagt rigtigt igen, og du må meget gerne hjælpe hende med stillingskift og med at få dynen om sig. Men pas på med ikke at give hende sut i munden, hver gang du hjælper hende med stillingskift...
Hvis din datter falder i søvn med sut i munden, vågner op og får den i munden hver gang hun vågner, så lærer hun, at mor kommer med sutten, og hun lærer, at hun ikke kan sove uden sin sut i munden. Når hun sover dybt, så slappes alle muskler i kroppen, også kæbemuskulaturen og sutten falder ud. Så sover hun lidt videre, og så vågner hun lidt op, og flytter lidt på sig og registrerer så om alt er, som da hun faldt i søvn - og opdager at sutten mangler. Derfor vil hun så begynde at klynke, hver gang hun har tabt sin sut, og have brug for at du kommer og giver hende den i munden. Det er derfor en god idé, at du ikke giver hende sut i munden, når du hjælper hende med at blive lagt rigtigt igen, men beroliger hende med dine hænder, kærtegn eller lignende.
Det er især 8-10 måneders alderen som er en lidt urolig periode, det hænger sammen med at din datter nu er i separationsfasen og samtidig også startet i vuggestue og dermed adskilt fra dig i dagtimerne... men der skal nok falde ro på igen. Det vigtige er, at du forsøger at holde fast i de gode rutiner, som I allerede har fået skabt - at hun feks. falder i søvn i sin egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover. At hun får sin flasken om aftenen, men ikke falder i søvn med flasken i munden. At hun får en sut og evt. en klud, men ikke tilbydes sutten i munden flere gange om natten...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske