Svar: Brug for hjælp til at få baby til at sove videre uden bryst

1. marts 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Kristine

Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidenlinjen og haft glæde af de svar, jeg har givet andre - jeg vil naturligvis også meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Det lyder faktisk som om, at jeres lille pige er sulten. Du fortæller, at du er startet op med skemad, og selvom jeg kan se, at hun spiser 3 skemåltider dagligt, så lyder det faktisk som om, at hun har brug for lidt mere. Når hun søger brystet om natten, så er det ikke kun trøst og en tørstslukker, hun har behov for - du fortæller, at hun spiser længe og har brug for at amme færdig. Og det lyder derfor som et reelt behov.

Jeg vil derfor anbefale dig, at du øger hendes indtag af skemad om dagen - ikke i mængde - det er fint med 1-1.5 dl som nu. Men det vil være rigtig godt, hvis du tilbyder hende lidt mellemmåltider formiddag og eftermiddag - det vil være frugtmos og frisk frugt i hånden. Sammen med sin skemad skal hun tilbydes vand af kop, så hun får ekstra væske på denne måde, og så hun lærer at drikke vand. Det vil stille og roligt være med til at sikre en del af hendes væskebehov på sigt.

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre - skal ikke ammes, når hun vågner og dagen begynder, i stedet skal hun tilbydes morgengrød.

7.30: Havregrød eller flerkornsgrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos. Vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med brødskorper, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca. kl 14-14.30 som nu

Eftermiddag 16: Frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop. Og må også gerne stadig ammes om eftermiddagen. Det er bedre, at du ammer hende her end midt nat.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med brødskorper, kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåde fra ovnen eller lignende i hånden. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20 som nu

Sen aften 22.30-23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge sider og puttes herefter tilbage i egen seng.

Når du ammer hende sen aften, vil det være rigtig godt, hvis du kan sætte dig med hende, amme hende godt fra begge sider, så du på den måde sikrer, at hun er fyldt tilstrækkeligt op med mælk - og derefter putter hende i egen seng, hvorefter du så selv lægger dig til at sove.

Det ritual du allerede har - skiftning, nattøj, ammes og puttes med kærtegn, beroligende hænder, et stille "sshh" osv. er rigtig fint. Du kan holde dine hænder på hendes hofte og vugge hende lidt, imens hun ligger i sin seng, så hun på den måde lulles ind i søvnen - og får lidt den fornemmelse, som hængevuggen normalt giver hende.

Hun kan naturligt godt have brug for din nærhed, og det er også helt okay. Du fortæller jo, at I er flyttet meget rundt, og hun ikke rigtig har nogen fast base - det er mor som er hendes base :). Derfor kan det nogle gange godt være løsningen, at hun ligger ved siden af dig, så hun kan mærke dig og på den måde være tryg. Men det vil være rigtig godt, hvis du kan sove med en ...

Annonce

... t-shirt på, så hun ikke selv kan søge brystet om natten. Det er vigtigt, at du styrer, hvornår mælkebaren er åben :) Og det er også vigtigt, at der er lige så meget plads omkring hende, som hvis hun sov i egen seng. Ligesom hun også skal have sin egen dyne. Det er vigtigt, at hun ikke kan blive overophedet af at ligge sammen med dig.

Når det er sagt, så er det dog generelt en god idé, hvis du om aftenen putter hende fra din favn, før hun sover helt og her bruger samme kærtegn, beroligende ord osv. Så måden hun bliver puttet på, og det hun forbinder med at skulle sove, - også er det hun oplever om natten, når hun vågner og søger brystet. Og her er det en stor hjælp, hvis hun puttes i egen seng igen, når hun efter amning sen aften skal sove videre - så hun vænnes til, at det er i egen seng, at hun sover om natten. Samtidig vil det at søge brystet, naturligt blive lidt mindre, hvis hun ligger lidt på afstand af dig. Det kan altså hjælpe hende til at komme videre i søvnen, når hun ikke distraheres af brystet og af duften af din mælk...

Det er som sagt vigtigt, at hun får både mad og mælk nok hele dagen igennem. Det er en forudsætning for at kunne sove igennem om natten. Det vil sige sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05... Når det er sagt, så bor I dog i Marokko - og hvordan er vejret der? Og har I Aircon? Hvis det er varmt, hvor I bor, så vil hun naturligt godt kunne søge brystet lidt ekstra, fordi hun er tørstig og har brug for det ekstra væske. Derfor skal du være opmærksom på at få givet hende ekstra bryst/væske i dagtimerne, så hun så vidt muligt ikke behøver søge det om natten...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter lige nu. Hun oplever mere og mere af alt, hvad der foregår omkring hende. Hun følger mere og mere bevidst med og som du selv nævner, så er der fysisk også gang i hende, og hun bruger sig selv meget, sidder ikke stille ret længe af gangen. Det betyder, at hun lige nu får mange stimuli og mange impulser, der skal bearbejdes og det bliver de, når hun sover. Derfor vil hun have en stor drømmeaktivitet lige nu. Det betyder, at hun om natten både kan vågne op, ligge og klynke osv. fordi hun får sig lagt i stillinger, som hun ikke selv mestrer at komme væk fra. Og hun kan også klynke, græde og virke søgende - fordi hun drømmer.

Her er det vigtigt, at du forsøger at trøste, berolige og hjælpe hende videre i søvnen med kærtegn, stillingskift, berolignede ord osv. - og uden at du per automatik tilbyder hende brystet, hver gang hun giver lyd. I stedet for brystet har hun måske brug for at blive kærtegnet, lullet til ro osv. fordi hun drømmer, eller brug for at du lige hjælper hende om på siden, drejer hende, putter dynen om hende igen og således hjælper hende videre i søvnen... Det er altså naturligt, at hun har en del opvågninger om natten, men det vil være rigtig godt, at du overvejer, hvordan du bedst hjælper hende videre i søvnen, så du også på sigt kan hjælpe hende og så du ikke nu får skabt nogle vaner, som bliver ekstra svære at komme væk fra :)

Jeg håber, at ud kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor