Svar: Vil ikke sove i egen seng - 2 år, 8 mdr.

19. februar 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Christina

Tak for dit brev og dejligt at høre, at I kunne bruge mit sidste svar :)

Jeg tænker som I også selv er nået frem til, at jeres datter lyder til at have rigtig meget brug for jer om aftenen og natten. Og vågner hun om natten og søger jer, så skal hun naturligvis have lov til det. Du fortæller at hun nogle gange står op og natten og kommer ind til jer - I mærker det ikke, men om morgenen ligger hun i jeres seng - og det er naturligt tegn på, at hun har brug for jer, og det skal I naturligvis anerkende. Det kan godt handle om alder og udvikling, hendes personlighed osv. men det kan også hænge sammen med at hun ikke rigtigt trives i hverdagen (jf. jeres tidligere brev).

I en alder af 2.5 år, vil jeg skønne, at hun har behov for ca. 12.5 times søvn i døgnet. Det betyder, at når hun starter dagen kl 6-6.30 og sover 1.5 time til middag, så lyder det rigtig fint, at hendes puttetidspunkt om aftenen ligger 19.30-20. Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at holde fast i hendes dagsrytme uanset om det er hverdag eller weekend, så hun stadig starter dagen senest kl 6.30 selvom I er hjemme - netop for at rytmen ikke skrider for jer og hun i weekenden også er parat til at sove sin middagslur.

Det er helt normalt, at børn i denne alder protesterer over middagsluren, - hun vil ikke sove, men vil hellere lege og opleve, men prøv om I kan skabe en hvileperiode for hende, så hun stadig får mulighed for at slappe af og koble fra - og til sidst så måske ender med at falde i søvn. Hvis det går bedst i jeres seng, så er det fint. Det kan også være på en madras i stuen eller lignende. Hvilestedet må gerne være et andet sted end hendes seng. Det er dog vigtigt, at det er et sted, hvor der er ro - ingen støj fra TV, radio eller andet og uden legetøj, lys osv.

Sørg for at aktivere hende godt i løbet af formiddagen, så hun føler sig både motorisk og mentalt parat til at sove, når I putter hende til middagsluren. Og skab meget gerne nogle faste putterutiner for hendes hvileperiode. Giv hende gerne en lille snack, før hun skal sove - f.eks. en banan og en kop mælk - eller du kan lave en bananmilkshake. Sæt dig og læs lidt for hende, imens hun så ligger ned og slapper af - eller sæt evt. lidt afslappende musik på, eller måske lad hende ligge og lytte till en historie, der læses op.

Sæt tid på, hvornår hvileperiode stopper, så hun ved at det har både en begyndelse og en slutning - og se så om ikke det lykkes for hende at få koblet så meget af, at hun ender med at falde i søvn alligevel...

Om aftenen vil det være rigtig godt, at hun på samme måde hjælpes til ro med et fast ritual. Hun må her også gerne få en godnatgrød eller lignende - banan, en portion havregryn med mælk, eller måske lidt rester fra aftensmaden som en gnavefrikadelle og et stykke rugbrød, før hun skal i seng. Derefter kan hun få børstet tænder, og så sætter I jer ved sengekanten og læser en godnathistorie eller taler lidt om dagen med hende, så hun på den måde hjælpes til at koble fra.

Og derefter vil jeg anbefale, at I bruger det jeg kalder for stryge-tøj-metoden. Det går ud på, at I stiller jer på værelset eller i døråbningen og stryger tøj eller lægger tøj sammen. Det er vigtigt, at I står et sted, hvor hun kan se jer - og hvor I kan se hende. Det er vigtigt, at hun ikke behøver rejse sig i sin seng eller gå ...

Annonce

... ud af sit værelse for at sikre at I er der. Og så skal I stå og lave noget kedeligt - altså stryge tøj eller lægge tøj sammen.

På den måde signalerer I, at når hun skal sove, så sidder I ikke og hygger og laver ikke noget spændende uden hende, men laver noget kedeligt. Der er således ikke noget hun går glip af og hun kan derfor lige så godt lægge sig til at sove. Samtidig kan I tale med hende og verbalt betrygge hende ved at fortælle, at I er der hele tiden, I går ikke fra hende. I er der altså, uden at I behøver sidde tæt ved hende og hun behøver ikke være bange for at I går.

Når hun kalder, så kan I svare f.eks. "Ja skat, jeg står lige og stryger, nat-nat", når hun måske prøver at rejse sig op, så kan I sige "jeg er lige her, læg dig ned skat, så hun hører, at det er helt okay at være i sin seng, I går ikke fra hende, men I sidder heller ikke og venter på at hun skal sove. I laver noget kedeligt.

Netop den lille kommando "læg dig ned skat" er vigtig, fordi hun selv lægger sig og finder ud af, at det er dette, som forventes af hende nu. Hvis I igen og igen går hen til hende og lægger hende ned, så vil det virke som en fjeder, ligeså snart hun er lagt og I vender ryggen til, så står hun der igen. At hun selv gør det, er således medvirkende til at hun bliver liggende.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Stille og roligt så skal hun gerne finde ud af, at det er helt okay at være i sin seng og det er trygt at ligge der - og hun forstår, at I ikke laver noget hyggeligt uden hende. Og så kan I begynde at udvide metoden ved at gå lidt til og fra. I kan f.eks sige "jeg henter lige noget mere tøj, så kommer jeg igen", hvilket I naturligvis så gør. Det er trygt for hende, fordi det hele tiden bekræfter hende i, at I kun går kortvarigt, og samtidig stiller det ikke nogen krav til hende om, at hun skal sove. Hun kan føle sig helt tryg ved, at I går lidt frem og tilbage og hele tiden bekræftes i, at det er rigtigt, det I siger, - når I går for at hente tøj, så kommer I tilbage med tøj. Hun behøver ikke blive urolig for om I går fra hende, for det gør I ikke.

Hvis hun så kommer ind til jer i løbet af aftenen, så må I meget gerne følge hende tilbage i egen seng igen. Når I endnu ikke selv er gået i seng, så vil det være godt at holde fast i at hun ikke sover i jeres seng, men sover i egen seng. Tag det stille og roligt, hvis hun kommer gående "hov skatterpige, kommer du der, ind i seng med dig igen" og så tager I hende i hånden og følger hende ind i seng.

Hvis hun kommer ind til jer i løbet af natten, så kan I også vælge at bære hende tilbage i egen seng igen - det at hun oplever både at falde i søvn i egen seng og vågne i egen seng om morgenen kan hjælpe hende til på sigt bedre at kunne sove hele natten i egen seng. Men opdager I ikke at hun kommer, så må det være sådan.

Det kan også være en mulighed at lære hende at sove på en madras på gulvet, så når hun kommer om natten, så kan hun lægge sig der og ikke i smørhullet mellem mor og far. Men det afhænger helt af hendes behov og da I ofte ikke registrerer, at hun kommer ind og putter sige med jer og da det lyder som om, at hun har brug for nærheden, så lyder det som om, at det er noget I må acceptere lige nu. Men lad hende starte i egen seng og forsøg at holde fast i, at hun sover i egen seng.

Håber I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi