Svar: Lære at sove selv, og i egen seng snart 3 år

9. februar 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maria

Tak for dit brev og stort tillykke med, at I venter en lillebror til marts :)

Der er ingen tvivl om, at der er flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil gerne dele lidt tanker med dig.

For det første, så mærker jeres datter, at du er gravid og at der er ændringer på vej. Du kræver sandsynligvis lidt mere selvstædighed af hende, hun skal gå selv, forsøge at gøre flere ting selv, fordi du mere eller mindre bevidst forsøger at sikre, at hun er lidt mindre afhængig af dig/jer, når lillebror kommer. Hun mærker, at du ikke længere løfter hende op og bærer hende, som du plejer, hun mærker at pladsen på dit skød er mere trang, hun hører jer og andre tale om baby, om lillebror som kommer - uden at hun rigtigt forstår, hvad det alt sammen betyder - og derfor vil hun naturligt godt kunne være ekstra tryghedssøgende og klyngende - og især i forhold til dig, fordi det er dig som er gravid med lillebror i maven...

Derudover så spiller det naturligt også ind, at jeres datter ikke tidligere har lært at falde i søvn på egen hånd og med fysisk afstand til jer. I har et ritual, som består i at begge I forældre læser for hende og så sidder mor hos hende og holde hende i hånden, indtil hun falder i søvn. Hun er på den måde afhængig af din nærhed, din hånd og din tilstedeværelse for at kunne sove - det er det ritual hun har lært og haft mere eller mindre igennem flere måneder, og det er naturligt svært at vænne sig til noget nyt. Hun søger det trygge og genkendelige og der er mange usikkerheder forbundet med at skulle lave ritualer om...

Det er rigtig fint, at I har puttet hende på eget værelse siden december, og det lyder som om, at hun faktisk er tryg ved sin seng. Det er rigtig godt, for det er et godt udgangspunkt at have nu.

Det vil også være en god idé, hvis I kan få hende til at acceptere en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende. Evt. tage hende med ud og købe en ny ting, som kan blive hende putteting og dermed på sigt hendes substitut for jer - så det er den hun krammer, holder i hånden osv. og ikke mor...

Og så skal I også være opmærksomme på hendes puttetidspunkt. Og det lyder for mig som om, at I skal putte hende senere end I gør lige nu. Da I bruger 45 minutter hver aften på at få hende til at sove, så lærer hun at det er sådan ritualet er - at det skal tage den tid og at det består i at far læser, far går, mor kommer ind, mor sidder og holder i hånden osv. Og det tager den tid det tager... Og hvis I vil vænne hende til at putteritualet ikke skal tage mere end ca. 15 minutter, så er det vigtigt, at I lige nu ikke putter hende før, I ved at hun med sikkerhed kan falde i søvn inden for denne tid. Og det betyder, at hvis hun først sover f.eks. kl 20.30, så skal hun ikke puttes før.

Samtidig er det vigtigt, at I forsøger at udregne jer hendes behov - I er nødt til at se på, hvad tid hun står op om morgenen og også medtænke, om hun stadig sover til middag. Det vil alt sammen spille ind på hendes puttetidspunkt om aftenen og er vigtigt at medtænke for at beregne sig til det rette tidspunkt.

De fleste børn på 3 år har brug for 12 timers søvn i døgnet. Det betyder, at hvis hun f.eks. står op kl 7 og sover en time til middag, så vil hendes puttetidspunkt være kl ca. 20 om aftenen. Sover hun længere middagslur, vil nattesøvnen naturligt være kortere, springer hun middagsluren over, vil de 12 timer skulle dækkes om natten og så kan det godt være relevant, at putte hende allerede kl 19 og lade hende sove til kl 07...

Når I putter hende sent i en periode, for at vænne hende til, at putningen ikke skal trække ud i længere tid, så er det vigtigt, at I holder fast i dagsrytmen. Hun skal stadig op om morgenen til samme tid uanset om hun skal i børnehave, eller være derhjemme altså uanset om det er hverdag eller weekend. Og vågner hun ikke af sig selv, kan det være en god idé at vække hende, så hendes rytme ikke skrider. Hun skal på samme måde ikke forlænge sin middagslur. Hvis hun f.eks. plejer at trives med at sove 1-1.5 time midt på dagen, så skal I holde fast i dette og ikke pludselig lade hende sove 2-2.5 time. Hun skal ikke forlænge sin dagssøvn men i stedet kunne puttes tidligere om aftenen og på den måde forlænge nattesøvnen lidt på sigt.

Det betyder naturligt, at hun i en periode vil komme lidt i søvnunderskud, men det vil netop gøre, at hun begynder at få en indre fornemmelsen for træthed og behov for at sove, og derfor af sig selv kan begynde at bede om at komme i seng - så hun får en indre fornemmelse for, at nu er det ved at være sovetid... Og langsomt kan i så rykke hendes ...

Annonce

... puttetidspukt gradvist frem til I rammer det tidspunkt, som måske er hendes puttetidspunkt (alt efter hvad I har regnet jer frem til).

Det er helt okay, at du/I sidder og læser godnathistorie for hende om aftenen og hvis hun kan falde i søvn inden for 10-15 minutter fordi du sidder der, så er dette givet godt ud. Det er langt bedre end at kæmpe med hende og hun forbinder det at sove med noget som ikke er hyggeligt og rart. Og far må også meget gerne sidde og læse for hende, mor kan stadig komme ind og sige godnat, når far har læst - uden at du så også behøver sidde der i længere tid. Så I begge siger godnat til hende, men måske skiftes til at læse historien højt.

Det er netop vigtigt at prioritere tiden ved sengekanten, når lillebror kommer. Det er det tidspunkt på dagen, hvor hun kan have jer for sig selv, og det kan hun have stor glæde af. Hun vil naturligt have lidt svært ved at skulle dele jer med lillebror i løbet af dagen og at mærke, at I prioriterer hende om aftenen, sidder og taler lidt om dagen og har tid til hende, kan være en rigtig dejlig følelse, før hun skal sove. Det er en god prioritering. Det er derfor vigtigt, at I ikke kræver at hun skal sove fuldstændig selv blot fordi lillebror kommer - for så vil hun naturligt føle at han skubber hende væk, tager hendes plads og det vil give en søskendejalousi, som ingen af jer har glæde af.. hun skal stadig mærke, at I rigtig gerne vil hende.

Når det så er sagt, så er det dog også rigtig vigtigt at lære hende, at I ikke behøver sidde hos hende til hun sover, men at I har noget praktisk at lave. Og her kan I meget fint bruge strygetøj-metoden, som jeg tidligere har nævnt for jer. Den kan sagtens bruges nu, selvom hun er blevet det ældre. Det er den metode, der går ud på, at du (eller far) stiller dig på værelset og laver noget praktisk, så hun kan se dig. Det er vigtigt, at hun ikke behøver rejse sig og gå ud af sin seng, for at se at du er der.

At lave noget praktisk vil f.eks. være at stryge tøj eller lægge tøj sammen. På den måde signalerer du, at der ikke sker noget spændende og at du har noget kedeligt praktisk at lave, når hun skal sove. Du må gerne tale med hende, sætte ord på det, som sker lige nu "jeg er lige her, nat-nat, skat", "læg du dig bare ned, jeg står lige og stryger tøj" eller lignende, så hun hører at du er der, at hun trygt kan ligge i sin seng, du går ikke fra hende, men laver noget kedeligt...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Stille og roligt kan du så begynde at gå lidt frem og tilbage. Du siger f.eks. "jeg henter lige lidt mere vasketøj, så kommer jeg igen", og så går du, kommer efter kort tid tilbage og fortsætter med at lave kedeligt praktisk arbejde. På den måde lærer hun, at du ikke forsvinder, du er der, går kun væk i kort tid og kommer tilbage igen - og at hun derfor sagtens kan blive liggende roligt i sin seng... Og hen af vejen kan du så udvide metoden mere og f.eks. sige "jeg går lige ud i køkkenet og vasker op" og så kan hun hører, at du står og rumsterer med kopper, tallerkener osv. hvorefter du så igen kikker ind til hende og tjekker at hun er okay - og forhåbenligt faldet i søvn:)

Med hensyn til at vågne og komme ind til jer om natten, så er det vigtigt, at I forsøger at berolige hende med nærhed, kærtegn osv. og hvis det er først på natten, forsøger at få hende videre i søvnen i egen seng igen. Er det hen mod morgenstunden, kan hun bedre sove videre hos jer - og vågner hun af mareridt, græder og er ulykkelig, så skal hun naturligvis altid have lov til at komme ind til jer, uanset hvad tidspunktet er. Vågner hun og søger jer mere eller mindre i søvne, så må du tage hende i hånden og føre hende tilbage i egen seng igen, berolige og betrygge og hjælpe hende videre der, forklare at det er nat og at hun kan komme ind til jer om morgenen.

Det kan også nogle gange være en god idé, at I giver hende en madras på gulvet, hvor hun kan sove, når hun kommer ind til jer - det er betydeligt lettere at komme fra en madras på gulvet til egen seng, end det er at komme fra smørhullet mellem mor og far og ind i egen seng. På den måde giver I hende stadig lov til at komme ind til jer, men hun sover ikke mellem jer. Hun får dog stadig trygheden ved at komme i soveværelset.. også fordi lillebror jo sandsynligvis vil ligge der i starten, så for at hun igen ikke skal føle sig forvist i forhold til ham, så er det vigtigt, at I giver hende plads - men naturligvis på en måde, som kan fungere for jer alle fire...

Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Jeg glæder mig til at høre, hvad lillebror er for en lille en... :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!