Svar: Store problemer med putning
3. februar 2018
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære mor i vildrede
Tak for dit brev, velkommen tilbage, dejligt at høre fra dig igen - og stort tillykke med at I venter jer :)
Der er ingen tvivl om, at der er flere ting, som spiller ind hos jer, og som kan forklare, hvorfor Emil pludselig har svært ved at sove og også higer efter mor.. og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
For det første så gennemgår han lige nu en stor udvikling. Mange børn bliver i denne alder bange for f.eks. mørke, små dyr, lyde osv. og det er derfor rigtig godt, at du har sørget for en natlampe, så han kan orientere sig, ved at han er i sin seng, på sit værelse osv. Og det er også rigtig godt, at I har fjernet den ene side af tremmerne, så han har en fornemmelse af, at han kan komme ud, at han kan søge dig/jer, hvis han har behov for det.
For det andet, så er du jo gravid, og det mærker jeres dreng også - det giver naturligt nogle forandringer, som han reagerer på. Pladsen på dit skød bliver mindre, han kan ikke sidde og putte hos dig på samme måde som tidligere, du bærer ham ikke som du plejer, du ligger måske lidt mere på sofaen... Du kræver mere selvhjulpenhed af ham, måske ubevidst, men det er sandsynligvis vigtigt, at han nu begynder at kunne lidt flere ting selv - fordi der jo kommer en lille ny, som naturligt vil kræve mor 100% - og han mærker dette. Han hører, at I taler om, at babyen kommer, han ser, at bedsteforældre og andre interessserer sig for din mave, I taler måske om "babyen", og han kan godt sige baby, uden at vide hvad det egentlig betyder - men han fornemmer forandringen.
Det er her rigtig vigtigt, at du ikke stiller for store krav til ham, men stadig viser ham at du er tilgængelig, at du rigtig gerne vil ham, og at der stadig er masser af plads til ham. Hvis han mærker, at du nogle gange skubber ham fra dig, kræver at han skal selv, eller holder fast i at nu hjælper far ham, så han føler sig afvist af dig, så vil hans behov for dig og hans tendens til at klynge sig til dig øges.
Når det er sagt, så er det dog rigtig godt, at I holder fast i at far sagtens kan gøre alt det, som leder op til putning. At det er far som giver ham bad, nattøj på, børster hans tænder osv. Så far gør alt dette, når far er hjemme og har mulighed for det. Far må også gerne sætte sig og læse godnathistorie - men mor kommer ind og kysser godnat, som noget helt naturligt stadigvæk. Far kan f.eks. sige "jeg læser for dig, så kommer mor" og mor kan sige "nu læser far for dig, så kommer jeg og putter" eller lignende. Så han hører, at du bakker op om at far sagtens kan putte, så han hører, at far rigtig gerne vil ham, og så I holder fast i at det er sådan det er nu. Det er dog vigtigt, at I ikke kæmper om at skulle putte ham, men lige nu gør det, som giver bedst ro, hjælper ham til at falde i søvn trygt og godt, så han igen forbinder det at sove med noget dejligt. Så lad far gøre alt det, som leder op til putning og som fungerer og lad så mor tage over og kysse godnat.
Hold endelig fast i at han sover i egen seng. Han har gode sovevaner bag sig og er vant til at sove i egen seng, så det skal han blive ved med :) Hold også fast i godnatlæsningen, hvor du (eller far) sidder på sengekanten, så han kan mærke jer, fornemme at I ikke forsvinder. Han kan evt. have sine ben liggende på jer og på den måde stadig have fysisk kontakt, selvom han ligger i sin seng og I sidder hos ham og læser.
Da han har brug for en hånd at holde i, så er netop det at læse en godnathistorie en god idé, når han skal lære at slippe hånden. Du kan ikke skifte side i bogen, hvis ikke han slipper din hånd. Derfor er han nødt til at slippe, så du kan bladre, læse videre og vise ham billederne i bogen. En gang imellem holder du ham naturligt i hånden igen, men når det atter er tid til at skifte side, så må han slippe dig, så du kan læse videre. På den måde kan du lære ham, at det er helt okay at ligge uden at skulle holde fast i dig - og hvis han gerne vil høre historien videre, er han nødt til at slippe dig :)
Og så vil det være en rigtig god idé at bruge det jeg kalder for stryge-tøj metoden. I stedet for at sidde hos ham og holde i hånden hele tiden, eller at gå fra ham og han så bliver ked af det og føler sig forladt og alene, så vil jeg anbefale dig at være i nærheden og samtidig lave noget praktisk. Det kan være at tage strygebræt, strygejern og vasketøj med på værelset.
Du skal stå lige ved døren, så han kan ligge i sin seng og se dig. Det er vigtigt, at han kan se dig uden at han behøver rejse sig fra sengen, for at se om du er der. Og det vil være rigtig fint, at du også taler med ham, imens du står og stryger, så han kan høre, at du er der, at du ikke er på vej væk.
Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer, at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Han har en alder nu, hvor han begynder at blive mere og mere bevidst om, at når han ligger i sin seng, så sidder I i stuen og hygger jer - og han vil naturligt gerne være en del af det dejlige I har sammen. Derfor er det vigtigt at signalere, at der netop ikke sker noget spændende eller særligt hyggeligt lige nu, men at det er kedeligt det der foregår, og at han derfor ligeså godt kan lægge sig til at sove.
Du kan betrygge ham ved f.eks. at sige "jeg er lige her, læg du dig ned skat". Netop det at have noget praktisk at tage sig til sender også et signal til ham om, at du ikke bare sidder og venter på at han skal sove. Han kan kalde på dig "Moaar ...?!" og du kan svare igen "ja, jeg er lige her, nat-nat skat". Så du er der, betrygger, beroliger osv. men samtidig holder fast i at det er sengetid for ham nu.
Stille og roligt så kan du udvide metoden med at gå kortvarigt - f.eks. gå frem og tilbage med rent tøj, som skal lægges på plads eller hente en ny skjorte, som skal stryges. Du har på den måde et formål med at gå, som ikke handler om, at han skal sove - som er det han protesterer imod :) Du kan derfor sige "jeg henter lige en skjorte, så kommer jeg igen", i stedet for at sige f.eks. "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør ham mere rolig ved at være i sin seng. Og han lærer, at når du går, så er du kortvarigt væk, du henter en skjorte, kommer tilbage som du har sagt - og at han dermed sagtens kan ligge i sin seng og være helt tryg ved det.
Og stille og roligt kan du så udvide mere og mere. Du kan her f.eks. sige "jeg går lige ud og vasker op", så han kan høre glas, tallerkener osv. der klirrer og han ved, at du er der og at du kikker ind til ham igen. Han kan kalde, og du kan svare - og igen berolige og betrygge nogle gange på afstand, andre gange ved at gå ind til ham, og atter andre gange er det far, som kikker ind til ham, beroliger og betrygger og f.eks. gentager det, som er ved at ske "mor er ved at vaske op, hun kikker ind til dig om lidt" eller lignende.
Dagsplanen I sender ser umiddelbart rigtig fin ud :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke, også med fødslen af lillebror, når I kommer dertil :) Jeg glæder mig til at høre, hvad han er for en lille en...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske