Svar: Urolig om natten pga empatisk niveau
31. januar 2018
Alder:
17 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der er ingen tvivl om, at børn der udvikler sig motorisk hurtigt, ofte sover meget uroligt. Det handler både om, at de har en naturlig rastløshed i kroppen og derfor meget svært ved at finde ro - når de er mindre, får de sig lagt i stillinger, som de ikke selv mestrer at komme væk fra, og har derfor brug for stillingsskift om natten, og når de bliver ældre kan de stadig have svært ved at ligge stille og lade roen komme over sig.
Det handler også om - som du er inde på - at når man ikke er ret gammel, når man begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i verden på to ben og mere og mere på egen hånd, så får man en masse indtryk, som kan være ekstra svære at bearbejde, netop fordi barnet ikke er ældre end det er. Barnet kan opleve en masse, som barnet mentalt måske ikke er helt parat til, og det er så med til at give den ekstra uro. Og på samme måde kan det naturligvis være i forhold til jeres datter, hvis hun er en pige, som er meget opmærksom på detaljer og generelt følger rigtig godt med.
For alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes, når hun sover, og det betyder, at hun naturligt vil have en stor drømmeaktivitet - og dermed ekstra urolig søvn. Hun kan pludre, snakke, sætte sig op, grine, være ked af det osv. Det sker alt sammen imens hun sover og det sker netop fordi hun bearbejder alle sine oplevelser, alle de stimuli hun har fået.
Den amerikanske psykolog Howard Gardner har lavet en teori om, hvordan man lære. Han taler om, at vi har forskellige intelligenser f.eks.: "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumligt visuelle intelligens, "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens"...
Intelligenserne arbejder sammen, det vil sige at vi bruger flere af dem på samme tid. hvis man f.eks. er danser, så skal man både have en musikalsk intelligens og en kropsligintelligens og også en socialintelligens, så man kan inspirere og følelsesmæssigt bevæge publikum.
Børn der er kropsligt intelligente vil helst røre ved ting, afprøve ting. De finder løsninger ved at prøve sig frem, har svært ved at sidde stille og er i det hele taget meget livlige. De lærer bedst ved at bruge deres krop.
Børn er f.eks. er "logisk-matematisk intelligente" interesserer sig mere for detaljer og vil ofte sidde og studere ting til bunds. De kan vende og dreje hver eneste stykke legetøj igen og igen, for at finde ud af, hvordan det fungerer...
Det er bedre at være noget end noget andet, det er blot en teori, som forklarer, hvorfor vi er forskellige og hvorfor vi lærer og tilegner os viden på forskellig vis...
Og det kan sagtens være, at jeres datter er meget optaget af detaljer, studerer til bunds og på den måde får mange input i løbet af dagen, som hun så naturligt skal bearbejde om natten, når hun sover. Hun skal være i stand til at koble fra om aftenen, slippe dagen og alle oplevelserne, for at kunne falde til ro og falde i søvn, og det kan naturligt godt være svært. Og når hun endelig sover, vil hun godt kunne vågne op og sove uroligt fordi hun drømmer.
Det kan nogle gange være en rigtig god idé at tale dagen igennem med hende. Det kan du gøre ved at beskrive dagens forløb "da vi stod op i morges fik du havregrød... mmm det smager godt", "så kørte vi i vuggestue, her legede du med..." osv.
Du kan også gøre det, at du laver små historier som handler om hende selv, og hvor hun kan genkende det du fortæller og høre, at det handler om hende selv. Du skriver, at hun forstår rigtig meget af det I beder hende om eller siger til hende, og derfor vil hun godt kunne have glæde af små historier, selvom hun ikke er ældre end hun er. Det kan være at fortælle f.eks. "der var engang en pige der hed... Hun boede sammen med sin mor, sin far og ...". De boede i ...". Om dagen var hun i vuggestue". "Hendes bedste ven hed..., de havde det rigtig sjovt når...". "Pigen var en rigtig krudtugle, som elskede at ...." osv. osv.
På den måde kan du bruge det at tale og fortælle historier til at få bearbejdet nogle af dagens oplevelser og på den måde hjælpe hende af med noget af alt det tankemylder, som hun måske har - og som netop gør det svært for hende at sove.
Med hensyn til en kugledyne/tyngdedyne/sansedyne, så vil nogle børn have glæde af dette, men ikke alle. Og det er en god idé at medtænke, hvad det er du tænker at hun har brug for - er det at finde fysisk ro, så kan det godt være en inde med en form for tyngdedyne, fordi netop tyngdefornemmelsen er med til at give fysisk ro, hvilket vil hjælpe nogle børn til at slappe af og overgive sig til søvnen. I udlandet er det mere brugt at give børn f.eks. tyngdetæpper, når de skal sove...
En kugledyne kan indeholde kugler i mange forskellige størrelser og også her skal man vurdere behovet og derudfra vælge den rigtige størrelse kugler. En kugledyne kan stimulere sanserne og give barnet en øget kropsbevidsthed. Når barnet bevæger sig under dynen, så vil kuglerne flytte på sig og dermed trykke et nyt sted på barnets krop, og det giver barnet en ro at mærke dette. Det at kunne mærke kroppens grænser, hjælper barnet med at sove bedre...
Man kan også få kædedyner, som er syet i lange kanaler, og som har metalkæder syet fast i hver kanal. Man kan ikke høre kæderne, dynen er lydløs, men har masser af tyngde og fås i forskellige vægtklasser. Hvor stor vægt man har behov for er individuelt. Det afhænger både af alder, fysisk størrelse, og hvilke problemer man har...
I nogle kommuner kan man låne "specialdyner" og prøve dem af derhjemme, før man køber eller lejer - for det kan være lidt en investering, hvis man skal købe dynen selv. De er ofte ret dyre. I kan derfor prøve at spørge jeres sundhedsplejerske eller kontakte børne fysioterapeuten, hvis der er en sådan i kommunen, hvor I bor, om der er mulighed for at låne en dyne, så I kan se om det vil være noget for jer. Alternativt kan I leje eller købe via nettet eller en butik, men det er en god idé at sikre sig, at I kan returnere, hvis ikke det fungerer for jer og jeres datter.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske