Svar: Søvnassociationer & afbrudt søvn
30. januar 2018
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og tak for din udførlige beskrivelse af jeres datter og alle dine tanker - jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig også :)
Jeres datter har, som du også nævner i din overskrift, et søvnassociationsproblem, som handler om, at hun er afhængig af jeres favn, og af at I hopper med hende, når hun skal sove. Hun har brug for at føle sig omsluttet, og hun har brug for at blive bevæget, for at hun kan finde roen, koble fra og overgive sig til søvnen.
Hun er stadig kun 6 måneder gammel (fylder 7 måneder om 11 dage) og lyder til at være motorisk meget aktiv. Hun kryber og viser allerede tegn til at ville kravle, og det er naturligvis super dejligt, men det giver også nogle gange lidt udfordringer. Når man har så motorisk aktiv en pige som I har, så vil man nogle gange opleve, at det motoriske går lidt hurtigere, end hjernen helt kan kapere. Når man begynder at kravle meget tidligt, så får man naturligt en masse ekstra stimuli, begynder at skulle forholde sig til verden på en ny måde, begynder at adskille sig fysisk fra mor og far osv. på et tidspunkt, hvor mange andre børn slet ikke er der, og det betyder, at man nogle gange godt kan mærke, at de motorisk fremmelige børn får sværere ved at sove, måske bliver lidt mere pylrede, sværere at stille tilfredse osv. Den store oplevelse af verden, som de får, fordi de motorisk er langt fremme, gør det svært for dem at koble fra. Det er svært, når man er 9 måneder, men det er bestemt svært, når man kun er 6-7 måneder gammel...
Dertil kommer, at det kan være rigtig svært også at finde fysisk ro. Hun kan godt have en stor motorisk uro og rastløshed i kroppen, som gør det svært at ligge stille, og hvor hun netop har brug for at I har hende i armene, holder hende tæt osv. som du netop beskrivere. Det er vigtigt, at I med jeres fysiske ro, hjælper hende til ro og giver hende en følelse af at holde sammen på sig selv motorisk.
I fortæller, at I tidligere har svøbt hende og nu svøber hende i dynen. Har I overvejet at putte hende i en sovepose eller prøve med en tyngde-dyne af en slags. Der findes mange forskellige modeller og muligheder, og jeg tænker, at det måske kan hjælpe hende til at finde større ro, hvis I kan erstatte jeres favn med noget, som kan give hende lidt samme fornemmelse. Så hun stadig føler sig holdt, men så det ikke er jeres arme...
I forhold til at hoppe med hende, så vil det være rigtige godt, hvis I kan begynde at minimere dette. Det gør I ved at trappe gradvist ned, så I hopper mindre og mindre. I må gerne hoppe med hende, når hun siger noget. Men når hun er stille, så skal I holde hende stille. Lige så snart hun giver lyd fra sig, så hopper I igen, men så snart hun er stille, så holder I hende stille. På den måde kan I lære hende, at hun ikke behøver være i bevægelse for at skulle sove, at det kan være okay også bare at ligge og kikke...
Og så tænker jeg, at det er en stor fordel, at hun får flaske - fordi flasken kan gives i sengen, hvor hun skal puttes. I bør elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt, det er vigtigt i forhold til hendes ører. Men det har den fordel, at hun ikke oplever skiftet fra jeres favn og ned, hvor hun skal sove - men at hun puttes og får lov til at falde i søvn, der hvor hun ligger. Det er netop vigtigt, at hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover - det er en forudsætning for at hun kan sove igennem om natten, at hun falder i søvn der, hvor I ønsker at hun skal sove - og her er flasken en stor hjælp.
Så prøv at gøre hende klar til natten og put hende i seng, sørg for at hendes hovedgærde er let eleveret ved f.eks. at komme en lille pude ind under madrassen - og giv hende så flasken imens hun ligger i sin seng. Stå ved hende, hold jeres hænder på hende, så hun kan mærke, at I er der. Brug evt. tyngdedyne eller sovepose, så hun føler sig ekstra holdt og lul hende ind i søvnen med flasken - og prøv så at nå dertil, hvor hun slipper flasken, smiler til jer, triller om på siden og sover.
Når hun søger jer om natten og med det samme falder i søvn i jeres seng, så er det fordi hun forbinder jeres favn med stedet, hvor hun skal sove.. det er genkendeligt og trygt. Derfor er det en god idé, hvis I kan forsøge at ændre på selve putteritualet om aftenen og vænne hende til at falde i søvn i sin seng og uden for meget bevægelse.
Når I putter hende om dagen skal I på samme måde forsøge at undgå at hun skal være i favn, hoppes med og lignende. Det vil være rigtig godt, hvis I kan trille en tur med barnevognen, så hun om dagen også lærer at sove på afstand af jer :)
Med hensyn til flaske og antal, så er det meget lang tid at undvære mælk, når hun ikke er ældre og da hun ofte vågner omkring kl 23, så synes jeg, at I skal forsøge fortsat at tilbyde hende en flaske her. Jeg anbefaler normalt 4 flasker i 7 måneders alderen og at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften...
I giver flaske både før formiddagslur og før middagslur, og det kan naturligvis være nødvendigt, hvis hun ikke drikker flaske på ydertidsupnkterne. Men det vil være rigtig godt, hvis hun kunne drikke flaske kl 23 i stedet for kl 10 om formiddagen, fordi hun om dagen så også kan lære at sove og blive puttet uden flaske og i stedet kan tilbydes et mellemmåltid.
Mit forslag til en dagsplan vil derfor se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Morgen 8.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30-10: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - uden flaske
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med brødskorper, kogte grøntsagsbuketter, agurk og lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl ca 13.30
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåde fra ovnen og lignende. vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre
Som du kan se, så har jeg bibeholdt jeres stå-op tidspunkt, da det lyder som om, at det fungerer godt for alle at sove lidt længe om morgenen og dagen kan godt hænge sammen selvom hun først spiser morgenmad kl 8.30 :) Men jeg har rykket lidt på tidspunkterne i løbet af dagen og har sat lidt ekstra mellemmåltider ind, samtidig med at der stadig er plads til 4 flasker i døgnet.
Det er vigtigt, at du er opmærksom på at skemaden ikke må fylde så meget, at det fjerner pladsen til mælk. Det betyder, at det kan være bedre, at du giver hende 1 dl. grød og mos og supplere med mad i hånden og vand af kop - og hun så efter 1-1.5 time tager imod en flaske - end at du giver hende 1.5 dl. skemad eller mere, og hun så efterfølgende afviser flasken eller ikke drikker nok. Det er vigtigt at finde balancen mellem at hun både får sin skemad og også stadig får en del mælk.
Du skal regne med at hendes udregnede mælkebehov nu er 110 ml pr kg hun vejer. Det betyder, at hvis hun f.eks. vejer 7.5 kg, så skal hun have godt 800 ml i døgnet og drikker hun kun 600 ml, så er det således i underkanten, og det vil derfor være godt, hvis hun ville tage imod en flaske mere...:) Hun lyder dog ikke til på noget tidspunkt at have drukket store mængder af sine flasker og det lyder som om, at hun optager næringen fra mælken rigtig godt, så det kan godt være okay med de 600 ml. Men du skal her naturligvis også holde øje med hendes vandladninger - det er vigtigt, at hun tisser godt, har gode tunge tissebleer og at maven også fungerer uden problemer :) Er du i tvivl om hendes væskeindtag, er det naturligvis også altid godt at drøfte det med lægen.
Med hensyn til at sove på eget værelse, så kan I godt putte hende på eget værelse med den alder hun har. Også her kan det hjælpe at tilbyde hende flasken direkte i sengen - I kan evt. forsøge dette ritual imens hun stadig sover i soveværelset og når det fungere så flytte sengen til eget værelse. På den måde kan ritualet og alt det hun kender og forbinder sin putning med være det samme - eneste forskel vil være, at hendes seng står i et andet rum.
Når og hvis hun vågner om natten, så skal i forsøge at berolige hende med samme kærtegn, beroligende ord osv. som I også bruger, når I putter hende om aftenen (eller for den sags skyld putter hende om dagen). Jo mere ens, jo bedre.
Det vil være rigtig godt, at I hjælper hende med stillingskift, det vil hun have behov for, når hun er så motorisk aktiv som hun er - men det vil være rigtig godt, hvis I kan hjælpe hende i sengen og forsøge at få hende videre uden at skulle tage hende op, og uden at gå rundt med hende, hoppe med hende eller lignende. Hvis hun tydeligt er ked af det og har brug for at komme op i jeres favn, så skal I naturligvis tage hende op, men prøv om I kan hjælpe hende med så lidt aktivitet som muligt. Så hvis hun kommer op i favn, så prøv at berolige hende med netop favnen og beroligende ord, og uden at I begynder at gå rundt med hende, sætter jer på en pilatesbold osv. Så I minimerer behovet for jeres hjælp og forsøger at putte hende tilbage i egen seng igen :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske