Svar: Aftenrutiner & Søvnproblemer

28. januar 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære forældre

Tak for jeres brev og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer og så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker, at I kan bruge.

Dagsrytmen, som I sender, ser umiddelbart fin ud. Det lyder meget fint med to lure dagligt, og det er rigtig dejligt, at hun om dagen sover uden større problemer - hun bliver ammet, puttes og sover i sin barnevogn, ofte med ingen eller kun få tril med vognen, så overgiver hun sig fint til søvnen.

Det ser ud som om, at jeres datter har en sen søvnfase - det vil sige, at hun står sent op og derfor lyder til at sove sent hele dagen igennem. Jeg kan ikke ud af jeres plan se, hvornår hun sover og hvornår I putter hende til natten, men det er naturligvis relevant at se lidt på hendes samlede søvn og derudfra også vurdere, hvornår hendes puttetidspunkt om aftenen bør være - fordi det naturligt spiller ind på, hvor parat hun er til at sove og hvor let hun har ved at falde i søvn, når I putter hende.

Hvis I alle stortrives med en sen rytme, så er det naturligvis helt okay, der sker i princippet ikke noget ved, at hun f.eks. sover nattesøvn fra kl 21-08.30.. eller måske sover senere endnu, men nogle gange kan det i 6 måneders alderen være en god hjælp at starte dagen tidligere. Det sikrer ofte bedre plads til flere måltider dagen igennem, det sikrer at dagen ikke skrider for jer, og hele dagens rytme spiller naturligt ind på nattens forløb.

Og med den alder hun har nu, så vil det være rigtig godt, hvis I kan begynde med 3 måltider dagligt samt mellemmåltider. Så hun får morgenmad, frokost og aftensmad og derudover tilbydes mellemmåltider formiddag og eftermiddag. Det vil være rigtig godt, hvis I kan lave en rytme, hvor hun tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner og så tilbydes brystet før hver lur. Og at hun som nu netop ammes, falder til ro ved brystet og på den måde hjælpes med til at koble fra, og derefter så puttes.

I fortæller, at hun om dagen puttes i en sovepose, men om aftenen putter I hende i sengen, hvor hun så ofte bruger 15-25 minutter på at flagre og sparke med arme og ben, og ender med at blive rigtigt ked af det. Det er vigtigt, at hun ammes lige før hun skal sove og puttes døsig og ikke vågen - og det er også en god idé, hvis I om aftenen kan putte hende i soveposen, da den lyder til at hjælpe hende til stor fysisk ro, som hun lyder til at have behov for.

Det at hun om aftenen ofte vågner efter 30-45 minutter og virker brystsøgende er meget normalt for hendes alder. Og det kan her være en god idé at I forsøger at tilbyde hende brystet af to omgange - det vil sige, at mor skal lægge en skiftning ind mellem amningerne. Du kan f.eks gøre det, at du ammer hende og derefter skifter du hende og putter hende så i soveposen og gør hende klar til at sove - men så ammer du hende igen og først derefter putter du hende. Det at amme hende af to gange på denne måde, ...

Annonce

... kan nogle gange gøre, at hun så ikke behøver vågen efter kort tid og søge brystet.

Det at amme hende efter at hun er puttet i sin sovepose kan gøre skiftet fra favn og ned i sengen mindre voldsomt for hende. Hun vil føle sig omsluttet og holdt, når I flytter hende og I kan stadig stå ved hende, holde hænderne beroligende på hende og på den måde hjælpe hende videre ind i søvnen...

Det kan være en god idé, at du/I ikke flytter hende fra et værelse til et andet, når det først er puttetid. Derfor vil det være rigtig godt, hvis I enten ammer og putter hende i soveværelset eller flytter sengen ind på børneværelser og så ammer og putter hende der. Det ophold der kommer fra amningen og til hun puttes, kan godt forvirre hende, gøre at hun vågner for meget op og dermed bliver urolig og ked af det. Derfor er det godt, hvis amningen kan foregå der, hvor hun skal sove, og at hun direkte efter amningen flyttes ned i sin seng.

Hun må gerne sove på eget værelse nu, med den alder hun har, hvis I fornemmer, at det vil være en løsning hos jer, fordi I ellers forstyrrer hinanden om natten, og hun måske vækkes af jeres uro. En mulighed er også, at I kobler hendes tremmeseng til jeres seng, fjerner den ene side og sætter sengene sammen. I skal her naturligvis sikre jer, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det har den fordel, at I om natten kan hjælpe hende videre i søvnen med beroligende hænder og ord, og samtidig kan I gradvist øve det at sove på afstand af hinanden. I stedet for at mor som nu sidder med hende og ammer, når hun skal sove, så kan mor lægge sig med hende og amme hende liggende. På den måde lærer jeres datter at falde i søvn liggende og uden at være i favn og også uden at være i bevægelse. Og mor kan her øve at lirke brystet ud af munden på hende, før hun sover helt. Du skal helst nå dertil, hvor hun dier, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og når hun kan det, så kan I begynde at putte hende over i egen seng, stadig koblet til mors seng, så mor stadig er lige ved siden af. Hun kan beroliges med hænder, mærke at i ikke forsvinder osv. men lærer at overgive sig til søvnen i egen seng. Og når hun så kan det, så kan tremmerne komme på sengen og hun kan puttes der - med samme kærtegn osv. men hvor afstanden mellem hende og mor naturligt er større, og derfra så komme på eget værelse...

I kan altså vælge at forsøge med soveposen og prøve at bruge noget af det, som fungerer i løbet af dagen - overføre det til om aftenen. I kan også vælge at tage flere små skridt af gangen, og gradvist vænne hende til at sove på afstand af mor og i egen seng...

Det er naturligt en forudsætning for at kunne sove igennem om natten, at hun om dagen tilbydes nok mad, vand og mælk - men jeg kan se, at I har sendt et andet spørgsmål om dette, så det kommer jeg ind på det :)

Håber I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder