Svar: Fra 3 til 2 lure og trappe ned i natamning

23. januar 2018

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære MM

Tak for dit brev :)

Det er ikke alle børn, som kan nøjes med to lure dagligt - heller ikke selvom de er 7-8 måneder gamle. Det afhænger helt af, hvor tidligt de står op, og hvor tidligt de derfor sover i løbet af dagen, ligesom det har betydning, hvor lange lure barnet sover. Og hvis jeres dreng vågner allerede kl 15.15 af sin middagslur, så vil han naturligt kunne have svært ved at holde sig vågen til kl 20... Derfor kan det være et reelt behov for ham, at få den ekstra powernap om eftermiddagen og det må han naturligvis gerne få.

Når det så er sagt, så er der ingen tvivl om, at hele dagens rytme naturligt også spiller ind på nattens forløb, og det kan her nogle gange godt være en god idé at hjælpe ham til at sove lidt senere dagen igennem, for at se om døgnet så vil hænge lidt bedre sammen hos jer. Og derfor må det komme an på en prøve.

Jeg vil foreslå dig, at du prøver at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, så du på den måde forlænger hans vågenperiode lidt midt på dagen og samtidig får ham aktiveret rigtig godt både motorisk og mentalt. Det kan nogle gange gøre, at han så både kan puttes lidt senere til sin middagslur og samtidig også vil sove en lidt længere lur, og på den måde stå lidt senere op, så eftermiddagen ikke bliver for lang for ham og han kan puttes om aftenen kl 19.30-20 i stedet.

Det vil være passende med 4 amninger i døgnet nu, og jeg anbefaler at disse amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at han ikke længere skal ammes før sin formiddagslur, men her skal lære at sove uden at have bryst i munden. I stedet skal han tilbydes et mellemmåltid og vand af kop. Det er vigtigt, at du nu er opmærksom på at adskille bryst og søvn - han skal stadig ammes før sin middagslur og også om aftenen, når du putter ham, men det er vigtigt, at han ikke længere falder i søvn med brystet i munden.

Det vil være rigtig godt hvis han er vågen nok til at registrere, hvor han puttes og følger med i, at han puttes i sin seng eller barnevogn - og ikke forbinder brystet i munden eller din favn med at skulle sove. For hvis han falder i søvn med dit bryst eller i din favn og du så derefter flytter ham, så vil han vågne op, registrere at han ligger et andet sted, det vil være utrygt for ham og han vil derfor ikke kunne sove videre, men vil søge dit bryst og favn igen - og først sove, når du så atter giver ham det.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre til kl ca. 07, hvor han vågner og dagen starter

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden amning - sæt ham evt. i barnevognen og tril en tur i stedet, så han vænnes til at sove uden bryst og favn.

Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos ...

Annonce

... med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, kogte grøntsagsbuketter eller lignende og må også gerne få små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres rigtig godt med håndklædet, smøres med lidt creme efter behov.

Ammes og puttes til middagslur måske kl ca. 14...

Eftermiddag 16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som hopping, frisk frugt i hånden og vand af kop.

Aften 18: Udgangspunktet mere og mere familiemad og mad med mere bid - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mos og også mad i stykker. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, der der kaldes et drømmemåltid og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen og sover videre.

Når han bliver 8-9 måneder, så er det ofte passende at skrue ned til 3 amninger i døgnet, og det vil her være amningen tidlig morgen som trappes ud. Det vil sige, at du her stadig amme før middagslur, aften og sen aften :) Men når du ammer ham, så skal du som sagt vænne ham til ikke at falde i søvn med bryst eller i din favn - og når han så vågner og søger dig om natten, så er det rigtig godt, hvis du til at begynde med kan forsøge at berolige ham med kærtegn, nærhed, beroligende ord og lignende - nogle af de ting, som du har indført i løbet af dagen og aftenen, så det er så genkendeligt og dermed trygt som muligt.

Hvis han så om natten ikke kan beroliges tilstrækkeligt med dette, så må du tilbyde ham brystet, men her er det så vigtigt, at du forsøger at lirke brystet ud af munden på ham, så du ammer så kortvarigt som muligt. I starten vil han søge brystet igen - præcis som du beskriver - og så giver du ham atter brystet, men du bliver ved med at lirke brystet ud og afkorte amningen. Måske skal du gøre det 5 gange, måske 7 gange, men til sidst skal han gerne begynde at acceptere, at han ikke behøver bryst i munden for at sove og vænnes til at han ikke behøver drikke mælk om natten.

Det betyder også, at du ikke skal sætte flaske, vand eller andet i stedet for brystet om natten. Det er ikke meningen, at han skal indtage sit væskebehov i nattetimerne, det skal så vidt muligt dækkes i løbet af dagen og aften og sen aften, så han netop begynder at kunne undvære helt om natten :)

Hvis du fornemmer, at du ej heller med et bad i løbet af dagen kan rykke og forlænge hans middagslur, og at han bare har brug for 3 lure stadigvæk, så skal du som sagt lade ham få dette. Det er helt okay - og det er så rigtig fint, at du ikke putter ham før klokken måske er 20.30-21 om aftenen, fordi han så naturligt ikke vil være parat til at sove tidligere. Samlet set får han den søvn, som han har behov for og mangler således ikke noget :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder