Svar: Hyppige opvågninger - 7 mdr.
22. januar 2018
Alder:
7 mdr.
Kære Annika
Tak for dit brev og velkommen til :) Og tak for den fine beskrivelse og alle dine tanker - det er et flot brev, du har skrevet og man kan ikke se, at dansk ikke er dit modersmål!
Dagsplanen du sender ser umiddelbart rigtig fin og alderssvarende ud, men det er rigtig vigtigt, at du er opmærksom på, at din datter ikke spiser så store måltider mad i løbet af dagen, at hun af den grund afviser amning. Det vil være rigtig godt, hvis du kan amme hende tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Så hun får 4 amninger i døgnet med den alder hun har.
Det er netop vigtigt, at hun har plads i maven til mælken, for hvis hun ikke drikker nok i løbet af dagen, så vil hun naturligt søge brystet ekstra om natten. Derfor er det bedre, at hun f.eks. spiser 1 dl. mos, drikker vand af kop og efterfølgende ammes før hun puttes til sin middagslur - end at hun spiser 2 dl. mos, drikker vand, men så ikke vil ammes, fordi hun har nok af mos og vand i maven...
Derudover så synes jeg faktisk, at det lyder rigtig godt, at du nu er begyndt at lægge dig med hende og amme hende i din seng - og at hun ofte dier, slipper brystet, triller om på siden og sover. På den måde lærer hun at falde i søvn liggende, hun lærer at sove uden at du skal gå med hende eller at hun skal være i din favn, vugge hende eller lignende. Og det vil være rigtig godt fremfor at hun græder sig i søvn eller at I går rundt med hende igennem flere timer...
Og så giver det også mulighed for at du lige nu arbejder på at øge den fysiske afstand mellem jer. Og jeg vil foreslå dig, at du kobler tremmesengen til dobbeltsengen. Det vil sige, at du skal fjerne den ene side af tremmerne og sætte hendes seng sammen med din. Naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Så i stedet for at hun sover i jeres seng, så skal hun sove i egen seng, men koblet til jeres, så hun stadig kan mærke dig om natten. Du kan lægge en beroligende hånd over på hende, give hende nærheden og fornemmelsen af, at du er der - og uden at du behøver tage hende op, gå rundt med hende og vugge hende.
Du kan altså lige nu godt arbejde på at hun falder i søvn ved siden af dig og dermed får din nærhed, tætte kontakt osv. når hun skal sove - men stille og roligt øge afstanden mellem jer, så hun kommer længere og længere væk fra dig rent fysisk, men dog stadig i egen seng og hvor hun kan mærke dig, hvis hun viser behov for det. Du kan bruge denne metode før middagsluren og også om aftenen, når hun puttes til natten.
Når hun puttes til sin formiddagslur, så vil det være rigtig godt, hvis du kan vænne hende til at være i barnevognen. Og du må her gerne starte med at sætte hende op, så hun sidder, kikker på verden og bliver fyldt rigtig godt op med indtryk og stimuli. Og først når hun viser sig parat, så lægger du hende ned, hvorefter hun så kan sove videre. Det vil også være med til at lære hende, at det er okay at sove på afstand af dig, så hun på sigt bedre vil kunne klare dette når hun puttes til middagsluren og når hun puttes om aftenen.
Det er vigtigt, at hun fremadrettet kan falde i søvn uden bryst i munden og uden at være i din favn. Da hun er vant til at falde i søvn i tæt nærhed med mor og far, så savner hun naturligt dette, når hun vågner om natten. Det svarer til, at du falder i søvn ved siden af din mand, og i løbet af natten vågner du op, putter dig ind til ham - men opdager, at han er væk. Hvis det sker, så vil du naturligt ikke kunne sove videre, du vil vågne mere og mere op, ligge og lytte efter, om han mon er gået på toilettet, du vil kalde på ham osv. fordi han skal være der... og hvis han ikke er der, ikke reagerer så vågner du helt, går ud for at lede efter ham, fordi det er forkert, det er utrygt, når han ikke er der.
Det samme sker for jeres datter - hvis hun falder i søvn i jeres favn og derefter flyttes til egen seng så bliver hun naturligt ked af det og føler det utrygt - hun ligger et forkert sted og hun savner jeres favn. Og derfor vil hun ikke kunne sove før hun får det igen. Men I kan dog ikke fra den ene dag til den anden vænne hende til at sove uden - I er sandsynligvis nødt til at gøre det med små skridt og hos jer foreslår jeg derfor, at I øver at øge den fysiske afstand gradvist. Det er sandsynligvis også forklaringen på, hvorfor hun ofte vågner efter 45 minutter med skrig - det skyldes, at hun er faldet i søvn i jeres favn, vågner og oplever at ligge et andet sted, hun mangler jer og bliver derfor utryg.
Det er fint med bestemte kærtegn, beroligende ord, en godnatsang og lignende - en godnathistorie er hun for lille til, det forstår hun ikke endnu. I kan også introducere en sut og en sutteklud, - de fleste børn er mellem 12-18 måneder før de bevidst begynder at bruge en klud, bamse eller lignende, men I kan godt introducere kluden nu, fordi det kan gøre overgangen fra jeres favn og ned hvor hun skal sove mindre voldsom for hende.
Du nævner selv flaske, evt. med vælling (tynd grød), og det er naturligvis også en mulighed. Fordelen ved dette er, at flasken kan gives i sengen, hvor I gerne vil have jeres datter til at sove - så hun ikke oplever et skift fra favn og ned i sengen, men får lov til at blive liggende der, hvor hun har fundet roen. Du er dog glad for at amme og det lyder også som om, at hun umiddelbart er glad for at blive ammet - især måske om aftenen, og du skal naturligvis ikke ændre dette, hvis du tænker, at det fungerer.
Hun har som sagt brug for mælk 4 gange i døgnet - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften - og det betyder, at det vil være rigtig godt, hvis du kan amme hende før du selv går i seng f.eks. kl 23, hvis du kan holde dig vågen så længe. Efter denne amning, må du gerne putte hende i egen seng, hvor hun så kan sove videre og du kan sove i egen seng - og så vidt muligt så undgå at amme hende igen før næste morgen tidlig, når klokken måske er 05..
Det vil sige, at dagsplanen kommer til at se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre til ca. 7-7.30, hvor I står op
Morgen 8: Havregrød, frugtmos som topping, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal IKKE ammes først. Mellemmåltidet erstatter amning og hun sættes i barnevognen og I triller en tur.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, kogte grøntsagsbuketter og lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca. kl 13 som nu.
Eftermiddag 15: Flerkornsgrød med frugtmos, mosede bananer, moset avocado og lignende som nu, gerne med bløde frugtbåde i hånden, vand af kop.
Powernapper evt - men ofte springes den over i denne alder
Aften 17.30: Udgangspunktet mere og mere familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være moset mad, men mad med mere bid, mad i hånden at gnave på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 19:00 som nu. I må gerne øve at hun ligger ned, ammes til ro, slipper bryste, smiler til dig og triller om på siden og sover - og derefter lærer gradvist at sove mere og mere på afstand af dig, så hun kan komme over i egen seng og sove videre der - stadig så hun kan mærke dig og dine beroligende hænder.
Sen aften 23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover derefter videre i egen seng uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen...
Hvis og når hun vågner og virker brystsøgende om natten, så prøv om du kan berolige med hænder, kærtegn, stillingskift osv. Giv hende evt. en sut, men prøv at undgå at hun skal have noget i munden...
Jeg synes ikke, at I skal forsøge med tremmesengen til alle lure og om aftenen. Jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis hun om dagen også kan lære at sove i sin barnevogn og de dage, hvor det ikke kan lykkes, kan I holde fast i slyngevuggen som nu. Det er også vigtigt, at hun får sin søvn og vigtigt at alle lure ikke bliver en kamp. Det er en forudsætning for at kunne sove godt, at hun generelt er tryg og glad for at sove, og derfor skal I bibeholde det som fungerer og som I ved også kan give hende søvn lige nu... Det er altså en balance mellem at bibeholde noget og også ændre lidt vaner...
Derfor kan man heller ikke sætte tid på, hvor mange timer det må tage eller hvor lang tid det tager at ændre vaner - det er meget forskelligt fra barn til barn, fra familie til familie, hvad der virker - men jeg håber at mine tanker hjælper lidt videre på vej :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske