Svar: Overgang til én lur

16. januar 2018

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære K

Tak for dit brev :)

Da I lige nu er igang med at ændre på jeres datter søvnfase og forsøge at få hende til at sove med en lidt anden rytme, så kan det være lidt problematisk, hvis hun nogle dage sover en lur og andre dage sover to lure. MEN, aldersmæssigt har hun alderen til at begynde med en lur dagligt, og de fleste børn vil gøre det på den måde, at de nogle dage stadig sover to lure og andre dage faktisk kan nøjes med kun en lur. Og man er her nødt til at være lidt fleksibel.

Og det tænker jeg faktisk, at I også er. For det er naturligvis også uhensigtsmæssigt, hvis de to lure dagligt betyder at hendes rytme fremadrettet bliver sådan, at hun går senere og senere i seng og nattesøvnen bliver kortere og kortere. Det vil jo heller ikke kunne fungere for jer eller hende i hverdagen. Så de dage, hvor I skønner at hun kan puttes senere til lur og dermed sove en længere middagslur, synes jeg I skal forsøge dette.

Det vil så sandsynligvis betyde, at hun om aftenen går tidligere i seng, og at hun om morgenen måske begynder at vågne af sig selv, ...

Annonce

... netop fordi hun har fået en lidt længere nattesøvn - men det er også rigtig dejligt, hvis hun kan begynde med det. Og samtidig kan det at vågne af sig selv om morgenen og være veludhvilet jo netop være med til at gøre, at hun så bedre kan nøjes med den ene lidt længere middagslur, så på den måde vil det stadig hænge rigtig godt sammen for jer.

Og er der så dage, hvor hun tydligt er træt og har brug for både en formiddagslur og en middagslur, så skal I naturligvis give hende dette stadigvæk. At hun nogle dage begynder at vise tegn på at kunne nøjes med en lur dagligt er måske netop også tegn på, at hun er begyndt at sove bedre - og det er super godt, så går det jo i den rigtige retning. Og på sigt, vil det fungere rigtig godt for både hende, jer og også rutinerne i vuggestuen, hvis hun sover en middagslur i stedet for to.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så ja - prøv om I kan gå over til en lur dagligt, men vær fleksible i forhold til hendes behov, så de dage, hvor hun tydligt er træt og har brug for to lure, så får hun naturligt stadig de to lure :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder