Svar: Overgang til én lur
16. januar 2018
Alder:
16 mdr.
Kære K
Tak for dit brev :)
Da I lige nu er igang med at ændre på jeres datter søvnfase og forsøge at få hende til at sove med en lidt anden rytme, så kan det være lidt problematisk, hvis hun nogle dage sover en lur og andre dage sover to lure. MEN, aldersmæssigt har hun alderen til at begynde med en lur dagligt, og de fleste børn vil gøre det på den måde, at de nogle dage stadig sover to lure og andre dage faktisk kan nøjes med kun en lur. Og man er her nødt til at være lidt fleksibel.
Og det tænker jeg faktisk, at I også er. For det er naturligvis også uhensigtsmæssigt, hvis de to lure dagligt betyder at hendes rytme fremadrettet bliver sådan, at hun går senere og senere i seng og nattesøvnen bliver kortere og kortere. Det vil jo heller ikke kunne fungere for jer eller hende i hverdagen. Så de dage, hvor I skønner at hun kan puttes senere til lur og dermed sove en længere middagslur, synes jeg I skal forsøge dette.
Det vil så sandsynligvis betyde, at hun om aftenen går tidligere i seng, og at hun om morgenen måske begynder at vågne af sig selv, netop fordi hun har fået en lidt længere nattesøvn - men det er også rigtig dejligt, hvis hun kan begynde med det. Og samtidig kan det at vågne af sig selv om morgenen og være veludhvilet jo netop være med til at gøre, at hun så bedre kan nøjes med den ene lidt længere middagslur, så på den måde vil det stadig hænge rigtig godt sammen for jer.
Og er der så dage, hvor hun tydligt er træt og har brug for både en formiddagslur og en middagslur, så skal I naturligvis give hende dette stadigvæk. At hun nogle dage begynder at vise tegn på at kunne nøjes med en lur dagligt er måske netop også tegn på, at hun er begyndt at sove bedre - og det er super godt, så går det jo i den rigtige retning. Og på sigt, vil det fungere rigtig godt for både hende, jer og også rutinerne i vuggestuen, hvis hun sover en middagslur i stedet for to.
Så ja - prøv om I kan gå over til en lur dagligt, men vær fleksible i forhold til hendes behov, så de dage, hvor hun tydligt er træt og har brug for to lure, så får hun naturligt stadig de to lure :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske