Svar: Mælkenedtrapning og søvn

9. januar 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Bassens mor

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det lyder som om, at jeres dreng er rigtig godt igang med skemaden og dagsplanen ser rigtig fin og alderssvarende ud :)

Det er dog vigtigt, at du er opmærksom på at hans indtag af skemad ikke bør være så stort, at det fjerner pladsen til mælken. Det betyder, at det kan være bedre, at han spiser 1 dl. skemad af gangen, drikker vand af kop og derefter ammes før han skal sove. End at han spiser 2 dl. skemad af gangen og så ikke drikker helt nok efterfølgende - for så vil han naturligt søge at få sit væskebehov tilstrækkeligt dækket om natten.

Derudover så er det vigtigt at du, når du ammer ham før han skal sove, er opmærksom på, at han ikke bør falde i søvn med brystet i munden og ikke bør falde i søvn i din favn. Det vil være rigtig godt, hvis du kan amme ham og lægge ham fra dig, putte ham der, hvor du ønsker han skal sove, før han sover helt. Så han når at registrere, hvor han ligger og at han ikke har dit bryst i munden. Hvis han falder i søvn med dit bryst i munden og i din favn og derefter flyttes til sin seng, så vil han vågne op og registrerer, at han ligger et andet sted, end han faldt i søvn. Det vil være utrygt for ham og så vil han ikke kunne sove videre, men vil vågne yderligere op og vil så først kunne sove, når du tager ham op i din favn og giver ham brystet igen. Derfor er det vigtigt at han lige når at følge med i hvor han puttes, og at han lærer at han godt kan falde i søvn uden bryst i munden. Det vil være rigtig godt at øve dette om dagen og derefter om aftenen.

Når du ammer ham sen aften mellem kl 22-23, så vil det være rigtig godt, at du også her putter ham tilbage i egen seng igen, så han fortsat sover i egen seng. Og også sover lidt på afstand af dig, så han ikke kan dufte din mælk og derfor ikke vil være helt så brystsøgende om natten :)

Og når han vågner i løbet af natten, så vil det være rigtig godt, hvis du kan starte med at forsøge at få ham videre i søvnen med stillingsskift, beroligende hænder, få dynen på som han har sparket af osv. Så du forsøger at hjælpe ham uden brystet. Men hvis han kun kan finde roen med brystet, så må du naturligvis give ham det. Det er her dog vigtigt, at du så forsøger at arbejde på at trappe ud af brystet og det gør du ved at afkorte amningen mere og mere. Det vil sige, at du skal lægge ham til og lade ham die, men lige så snart der atter er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden på ham. I starten vil han søge efter brystet igen og så får han det igen, og når der atter er ro på, så lirker du brystet ud igen. Du skal sandsynligvis gøre det flere gange, men stille og roligt skulle han gerne begynde at acceptere, at han ikke behøver mælken ...

Annonce

... og ikke behøver brystet i munden for at sove.

Samtidig med at du øver dette, så skal du kærtegne ham, berolige ham med dine hænder, evt. vugger ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han lærer at falde i søvn liggende og med dine hænder på sin hofte eller lignende, - og så skal du overføre dette ritual til hans seng, så når og hvis han vågner i sin seng, så kan du berolige ham med dine hænder, kærtegn og vugning hvor han ligger og uden at du skal tage ham op og tilbyde ham brystet....

I forhold til jeres dagsplan og rytme, så tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis du forsøger at trappe ud af amningen kl 01 først. Hvis jeres dreng kan lære at sove fra kl ca. 22 til 04, så vil det være super flot i forhold til hans alder. Det kan også være, at du hen af vejen kan flytte på amningen kl 22, som det lyder som om, at du allerede har forsøgt. Og det betyder, at du så måske vil kunne amme ham kl 23 og igen kl 05, hvorved du så også kan springe amningen kl 06 over... Det kunne måske godt være en løsning hos jer hen af vejen :)

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng lige nu og det er helt normalt at børn i 6 måneders alderen sover dårligt - de sover meget uroligt om natten. Det handler både om at han motorisk er rigtig godt igang - han triller, drejer om sin egen akse, begynder at krybe, flytter sig efter legetøj, har fat i sine fødder osv. Der er sandsynligvis rigtig godt igang i ham :) Og derudover bliver han også mere og mere bevidst. Han oplever afstand mere bevidst - når du f.eks. sidder med ham i forhold til at han sidder på gulvet. Han oplever, at du nogle gange forsvinder ud af hans synsfelt, han klynker, bliver urolig og når du så viser dig for ham igen, så smiler han lykkeligt tilbage til dig - dejligt at se dig mor :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Denne udvikling kan godt gøre at børn i denne alder virker lidt mere klyngende og de har brug for lidt mere fysisk kontakt. Samtidig får de lagt sig i stillinger, som de ikke selv mestrer at komme væk fra, så han har brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt - også når han sover. Han drømmer også meget, og kan sagtens både grine og græde i søvne - alt sammen på grund af udvikling - og dermed helt normalt :) Men ikke desto mindre hårdt.

Den uro I lige nu oplever om natten, kan altså også sagtens hænge sammen med hans alder og på den måde vil tiden også arbejde lidt for jer :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen.

Læs også gerne min bog "Helens bog om børn og søvn". I den er blandt andet et kapitel om hvordan man kommer væk fra mælken om natten i 6 måneders alderen :)

Rigtig meget held og lykke fortsat! Glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.