Svar: Søskende-samsovning - 16 mdr.

7. januar 2018

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære L

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå, at I forældre efterhånden har brug for at sove sammen, hvis I har sovet hver for sig de sidste mange år... Og jeg synes, at I skal tage beslutningen og ændre på vanerne, når I føler jer parate og har overskuddet til det. Det er det, som i sidste ende betyder hvornår det rette tidspunkt er.

I kan ikke regne med, at jeres datter vil acceptere det uden protester - hun vil naturligt holde fast i de rutiner, som hun kender og naturligt er tryg ved. Nye vaner giver en naturlig utryghed...

I kan heller ikke regne med, at de ikke bliver syge og får en periode igen, hvor det med søvnen volder problemer. Årstiden er imod jer fordi der er rigtig mange sygedage i løbet af vinteren i forhold til om sommeren - men børn kan jo også sagens blive syge i sommerferien, og så er I jo lige vidt. Derfor skal I gøre det, når I er parate.

Lillebror har en god alder lige nu. Han er 16 måneder gammel og begynder derfor at have lidt forståelse for, at I ikke forsvinder, selvom han ikke kan se jer. Samtidig er der i denne alder i forhold til søvnen ofte en lidt rolig periode, hvor han i 18-20 måneders alderen ofte vil begynde at sove dårligt.. og derfor kan det være en god idé at ændre på hans søvnvaner og rutiner før I rammer denne alder.

Han lyder også til at være parat til at sove i tremmesengen, har stadig brug for en beroligende hånd, men sover nu i sin tremmeseng med tremmer for alle sider og er på den måde klare til at blive flyttet på værelset - det lyder fint :)

På sigt kan I tilbyde storesøster, at hun evt. kan komme ind til jer om natten, hvis hun vågner af en drøm og er ked af det. Ikke ligge imellem jer, men på en madras på gulvet, så hvor hun nu nogle gange vågner og har brug for en hånd, så kan hun fremadrettet komme ind til jer, hvis hun ...

Annonce

... har brug for jer.. Start dog ikke med at lave denne ordning, for så vil hun måske have behov for at sove på en madras på gulvet fra starten og vænnes så ikke til, at det er okay at sove sammen med lillebror nu :)

Jeg tænker, at I måske skal forsøge en rutine, hvor I skiftes til at putte børnene. Det vil være godt, hvis I fremadrettet kan putte dem, uden at den anden behøver være på værelset. Det kommer til at irritere jer på sigt, hvis I begge skal sidde der. I skal naturligvis begge sige godnat, og kan begge gå ind og kysse, putte dynen osv. men den ene af jer går ud, og det er den anden som så sidder der, læser godnathistorie, taler lidt om dagen, viser billeder fra bogen, synger godnatsang osv. Og I skiftes til at være den, som sidder der og læser højt og synger for dem. Det ritual I vælger, skal I kunne fungere med fremadrettet - det går ikke, hvis I vænner dem til et ritual, som I om et par måneder igen har behov for at få ændret... det er dog helt naturligt, at de har brug for at I sidder der og læser lidt, når dagen skal slippes, og de skal overgive sig til søvnen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Prøv dog at undgå, at I skal sidde der til de sover. Prøv om det er muligt at I går til og fra, så de lærer, at de godt kan falde i søvn, uden at I behøver at være på værelset. Naturligvis kikke ind til dem, så de hele tiden føler sig trygge, men holde fast i, at de roligt kan lægge sig til at sove, for mor og far passe på dem. Og I må gerne skiftes til at gå ind til dem om aftenen. Det kan nogle gange faktisk have en god effekt, fordi det viser begge børn at både mor og far er der og både mor og far holder fast i, at de sagtens kan putte sig med mor og far på afstand :)

Rigtig meget held og lykke med projekt "nye sovevaner for hele familien" :)

Krydser fingre for at det går meget lettere end I lige umiddelbart tænker...!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne