Svar: Søskende-samsovning - 16 mdr.
7. januar 2018
Alder:
16 mdr.
Kære L
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, at I forældre efterhånden har brug for at sove sammen, hvis I har sovet hver for sig de sidste mange år... Og jeg synes, at I skal tage beslutningen og ændre på vanerne, når I føler jer parate og har overskuddet til det. Det er det, som i sidste ende betyder hvornår det rette tidspunkt er.
I kan ikke regne med, at jeres datter vil acceptere det uden protester - hun vil naturligt holde fast i de rutiner, som hun kender og naturligt er tryg ved. Nye vaner giver en naturlig utryghed...
I kan heller ikke regne med, at de ikke bliver syge og får en periode igen, hvor det med søvnen volder problemer. Årstiden er imod jer fordi der er rigtig mange sygedage i løbet af vinteren i forhold til om sommeren - men børn kan jo også sagens blive syge i sommerferien, og så er I jo lige vidt. Derfor skal I gøre det, når I er parate.
Lillebror har en god alder lige nu. Han er 16 måneder gammel og begynder derfor at have lidt forståelse for, at I ikke forsvinder, selvom han ikke kan se jer. Samtidig er der i denne alder i forhold til søvnen ofte en lidt rolig periode, hvor han i 18-20 måneders alderen ofte vil begynde at sove dårligt.. og derfor kan det være en god idé at ændre på hans søvnvaner og rutiner før I rammer denne alder.
Han lyder også til at være parat til at sove i tremmesengen, har stadig brug for en beroligende hånd, men sover nu i sin tremmeseng med tremmer for alle sider og er på den måde klare til at blive flyttet på værelset - det lyder fint :)
På sigt kan I tilbyde storesøster, at hun evt. kan komme ind til jer om natten, hvis hun vågner af en drøm og er ked af det. Ikke ligge imellem jer, men på en madras på gulvet, så hvor hun nu nogle gange vågner og har brug for en hånd, så kan hun fremadrettet komme ind til jer, hvis hun har brug for jer.. Start dog ikke med at lave denne ordning, for så vil hun måske have behov for at sove på en madras på gulvet fra starten og vænnes så ikke til, at det er okay at sove sammen med lillebror nu :)
Jeg tænker, at I måske skal forsøge en rutine, hvor I skiftes til at putte børnene. Det vil være godt, hvis I fremadrettet kan putte dem, uden at den anden behøver være på værelset. Det kommer til at irritere jer på sigt, hvis I begge skal sidde der. I skal naturligvis begge sige godnat, og kan begge gå ind og kysse, putte dynen osv. men den ene af jer går ud, og det er den anden som så sidder der, læser godnathistorie, taler lidt om dagen, viser billeder fra bogen, synger godnatsang osv. Og I skiftes til at være den, som sidder der og læser højt og synger for dem. Det ritual I vælger, skal I kunne fungere med fremadrettet - det går ikke, hvis I vænner dem til et ritual, som I om et par måneder igen har behov for at få ændret... det er dog helt naturligt, at de har brug for at I sidder der og læser lidt, når dagen skal slippes, og de skal overgive sig til søvnen.
Prøv dog at undgå, at I skal sidde der til de sover. Prøv om det er muligt at I går til og fra, så de lærer, at de godt kan falde i søvn, uden at I behøver at være på værelset. Naturligvis kikke ind til dem, så de hele tiden føler sig trygge, men holde fast i, at de roligt kan lægge sig til at sove, for mor og far passe på dem. Og I må gerne skiftes til at gå ind til dem om aftenen. Det kan nogle gange faktisk have en god effekt, fordi det viser begge børn at både mor og far er der og både mor og far holder fast i, at de sagtens kan putte sig med mor og far på afstand :)
Rigtig meget held og lykke med projekt "nye sovevaner for hele familien" :)
Krydser fingre for at det går meget lettere end I lige umiddelbart tænker...!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske