Svar: Vågner præcist kl 04.30-04.45

7. januar 2018

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig:)

Der er en naturlig sammenhæng mellem, hvordan jeres datter sover om dagen og hvordan hun sover om natten. Vi har alle sammen en cirkadisk rytme, et indre ur, der fortæller os, hvornår vi skal være vågen og aktive, og hvornår vi skal sove. Den cirkadiske rytme følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.

Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om, hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid og lys om morgenen, hvor dagen skal starte. Og når små børn vågner tidligt om morgenen, kan det nogle gange være en god idé med et mørklægningsgardin, fordi det er med til at holde dagslyset ude. Med den årstid vi har nu, så er det dog mørkt om morgenen kl 04.30, så det er ikke dagslyset som vækker hende :)

Maden vi spiser har stor betydning for vores indre ur og for at vi føler os i balance og har det godt. Visse måltider hører bestemte tidspunkter til og samtidig har faste spisetider noget at sige i forhold til, hvornår vi er parate til sove. Det er lettere at falde i søvn, når man føler sig godt mæt, end det er at sove, hvis man er sulten... Jeres dagsplan ser umiddelbart fin ud, men måske vil jeres datter have glæde af et godnatmåltid, så I sikrer, at hun ikke vågner kl 04.30 fordi hun faktisk er sulten der... Det er på samme måde rigtig fint, at I holder fast i at morgenmaden ikke serveres før 06.30, så hun netop ikke vænnes til at skulle spise allerede kl 05, for så vil hun blive ved med at vågne tidligt, fordi hendes indre ur føler sult på det tidspunkt :)

Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme hvornår vi er vågne. Ligesom tidspunkter vi sover på om dagen, spiller ind på vores søvn om dagen. I fortæller f.eks. at jeres datter sover to lure dagligt og at hun ofte sover op til 3 timer om formiddagen og så varierer hendes middagslur og tidspunktet formiddagsluren naturligt efter hvor meget hun har sovet om formiddagen.

Med den alder jeres datter har, så vil hun have brug for ca 13.5 times søvn i døgnet, og da jeres datter ofte sover ca 4 timer i løbet af dagen (3 timer om formiddagen og en time til middag, eller f.eks. 2 x 2 timer), så vil hun naturligt ikke have behov for mere end 9.5 times nattesøvn. Det betyder altså, at når hun puttes kl. 19.30, så vil hun naturligt vågne kl. 04.30-04.45, fordi hun der har fået den søvn, som hun har behov for. Samlet set får jeres datter altså den søvn, som hun har behov for, og I kan ikke forvente, at hun sover mere - men det betyder naturligvis ikke, at man ikke kan forsøge at hjælpe hende til en rytme, hvor hun sover mindre om dagen og mere om natten.

Det er også sådan, at vi i vores cirkadiske rytme har et dyk om dagen og et peak om natten. De fleste af os voksne har det omkring kl 15 og 03. Vi er trætte om eftermiddagen, har brug for lidt kaffe og lidt sødt, for at få energien op (her har vi vores dyk) og så har vi det modsatte peak om natten, hvor vi vågner, måske går vi ud og tisser og går i seng igen ...

Børn har også et dyk og et peak i deres rytme. Og hvis jeres datter nogle gange tager en meget lang formiddagslur, så vil hun nogle gange måske sove sin middagslur så sent, at hun begynder at sove omkring kl 16... eller nogle gange tager hun måske en lille ekstra powernap på vej hjem fra vuggestue/dagpleje, fordi hun har været tidligt oppe og sovet tidligt hele dagen igennem - Og netop den søvn, det dyk der ligger her, kan give det modsatte peak om ...

Annonce

... natten. Det vil sige, at hvis hun sover omkring kl 16 om dagen eller lidt senere, så kan det faktisk nogle gange være med til at forklare, hvorfor hun så vågner på det tidspunkt om natten. Samtidig vil søvn, der ligger efter kl 16 hos børn i jeres datters alder også kunne "æde" af nattesøvnen og være forklaringen på at hun vågner tidligt...

Som udgangspunkt skal man aldrig vække børn der sover, men der er naturligt aldrig regler uden undtagelse, og her kommer faktisk en af undtagelserne ind. Det kan faktisk godt være nødvendigt at vække jeres datter om dagen, så hun ikke sover så meget, samtidig med, at I forsøger at rykke hendes lure til lidt senere og også forsøger at afkorte hendes vågenperiode om natten. For lige nu er hun oppe fra kl 4.45 til 8 og det kan nogle gange være en god idé at putte hende tidligere og tidligere, for på den måde at få gjort hendes vågenperiode til en kort opvågning i stedet, så hun gradvist helt kan undgå at komme op og i stedet vænnes til at sove videre.

Det vil være en rigtig god idé, hvis I kan forsøge at tage udgangspunkt i en af de dage, hvor jeres datter ikke sover 3 timer om formiddagen, men i stedet måske sover 2 x 2 timer eller 2 + 1 time. Hun skal stadig puttes til samme tid om aftenen. Det vil være rigtig godt, hvis I kan holde fast i hendes puttetidspunkt om aftenen, så hun ikke begynder at ændre søvnvaner her. Det er et fint puttetidspunkt for hendes alder og hun falder lige nu fint og trygt i søvn. Dette skal derfor bibeholdes og ikke ændres. Og I skal være opmærksomme på at hun ikke sover for sent i løbet af dagen og ikke begynder at powernappe efter kl 16...

Hvis hun de fleste dage sover 3 timers formiddagslur, så vil det være en god idé, at I ikke fra den ene dag til den anden vækker hende efter f.eks. 2 timer, men at I gør det gradvist ved at vække hende 15 minutter tidligere og tidligere. Det vil sige, at i stedet for at hun sover 3 timer om formiddagen, så sover hun 2 timer og 45 minutter, 2.5 time, 2 timer og 15 minutter, 2 timer, 1 time og 45 minutter, 1.5 time... Og om eftermiddagen, når hun puttes til sin middagslur, så skal hun så have lov til at sove det tilsvarende længere, så hun stadig får sit søvnbehov dækket, men dog på et andet tidspunkt, så dette gradvist bliver hendes nye cirkadiske rytme, fordi det igen påvirker nattens forløb og hvornår hun vågner om morgenen. Og det kan f.eks. være en god idé fremadrettet at arbejde på, at hun sover 1-1.5 time om formiddagen og sover 1.5-2 timer til middag.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I takt med at hun bliver ældre, så vil hun naturligt begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt, og her vil det være hjælpe jer og hende, hvis hun sover en kortere formiddagslur og en længere middagslur, så formiddagsluren gradvist trappes ud... men det afhænger naturligt igen af, hvor tidligt hun står op. Jo tidligere hun starter dagen, jo længere tid vil hun have behov for to lure dagligt, og det skal hun naturligvis have lov til at sove. Det er som sagt ikke et spørgsmål om at fjerne søvn fra hende, men derimod et spørgsmål om at hjælpe hende til en rytme, som kan fungere for både hende og jer - hun får som sagt sit søvnbehov fint dækket med måden hun sover på, men det passer ikke så godt ind i jeres hverdag og jeres behov... :)

Det tager rigtig lang tid at ændre på en rytme, - det vil sige ofte 5-6 uger, og det er under forudsætning af, at hun ikke bliver syg undervejs, skal starte i dagpleje/vuggestue, skal flytte osv. Det vil ofte være sådan, at I nogle dage i træk skal holde fast i rytmen, før I så kan ændre lidt på tiderne igen. Det er lidt to skridt frem og et tilbage og det kræver at I kan samarbejde med dagpleje/vuggestue omkring det og alle er med på, at man ikke fjerner søvn fra hende, men hjælper hende med at sove på mere hensigtsmæssige tidspunkter og hvorfor. Som sagt trives hun jo fint med sin rytme :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!