Svar: Dårligt putteritual
4. januar 2018
Alder:
15 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev, og dejligt at høre fra dig igen :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
For det første er det vigtigt - som du også selv er inde på - at sikre sig at puttetidspunktet for jeres datter er rigtigt. Og med den alder hun har, vil hendes samlede søvnbehov være ca 13-13.5 time i døgnet. Du fortæller, at hun ofte sover 2.3-3.5 time i løbet af dagen fordelt på formiddagslur og middagslur og det betyder, at hun ikke skal sove mere end ca 10 timer om natten. Det betyder, at et puttetidspunkt for hende vil være omkring kl 20, hvis hun starter dagen kl ca 06, og den rytme må I gerne arbejde efter. Det vil sige, at hun nok skal puttes en lille smule senere end hun bliver det nu.
Det er rigtig fint med bad og efterfølgende godnatgrød. Badet bør ligge en time før hun puttes og grøden kan gives kl 19.30-19.45, derefter kan hun få børstet tænder og så komme i sin seng. Det er rigtig fint, at hun er glad for at komme i sengen og umiddelbart starter natten der og ikke i jeres favn, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover. Men det vil være rigtig godt, hvis I kan skære ned i mængden af mælk i flasken og stille og roligt trappe helt ud af denne nu. Det er en meget stor mængde mælk hun drikker, og det vil være bedre, hvis hun fremadrettet kan få lidt mælk sammen med sin godnatgrød, så dette erstatter behovet for flaske. Derudover vil det være godt for både hende hænder og hendes søvn- og putteritual, at hun ikke længere får flaske, når hun skal sove :)
I stedet skal I forsøge at introducere hende for en klud, bamse, slaskedukke eller lignende. De fleste børn tager en sådan til sig og bruger den bevidst i 12-18 måneders alderen, så jeres datter har en alder, hvor I godt kan arbejde på at vænne hende til dette. Fordelen ved en putteklud, bamse og lignende er, at hun selv styrer behovet. Det er hendes selv der bestemmer, hvornår hun har brug for at nulre næse, kramme den, holde den osv. og hun kan på den måde styre den, hvilket hun jo ikke kan med jer. Den skal følge hende i hverdagen. Hun skal have den hos sig hele tiden, den skal bruges derhjemme, i dagplejen, når I kører i bilen, i barnevognen, når hun er træt, ked af det, sidder og putter. Og stille og roligt skal den fungerer som substitut for jer.
I må også gerne forsøge med en godnathistorie nu. I kan evt. starte med at sidde med hende på skødet, hvor hun stadig får lidt mælk af flaske eller af en kop (eller måske bare får lidt vand), putter med sin bamse, klud eller lignende og I holder om hende, lader hende mærke jer og hvor I på den måde hjælper hende til ro. Og når I så har læst lidt, så skal hun over i sin seng, hvor I så stadig sidder lidt hos hende, evt. læser lidt videre, synger en godnatsang eller lignende og på den måde hjælper hende med at falde i søvn.
Det kan godt være nødvendigt, at I en periode putter hende noget senere end hun har behov for. Altså hvis I oplever, at hun ikke falder i søvn før klokken er 21, så skal I ikke putte hende før kl 21. MEN samtidig skal I så om dagen holde fast i, at hun ikke sover længere end hun plejer. Hun skal stadig op kl 06 og hun skal ikke sove mere end 3 timer samlet i løbet af dagen, det er ikke meningen, at hun skal forlænge sin dagssøvn - det er søvnen om aftenen, som skal forlænges. Og derfor skal dagsplanen og mængden af søvn om dagen holdes, så dagen ikke skrider - og om aftenen skal I så rykke hendes puttetidspunkt gradvist frem, så hun puttes kl 20.45, 20.30, 20.15, 20.00. Og hvor I bruger det putteritual, som I ønsker, at hun fremadrettet skal falde i søvn med - putteklud, bamse, godnathistorie, godnatsang, kærtegn.
Det vil sandsynligvis være sådan, at I ikke kan flytte på puttetidspunktet flere aftener i træk. Det kan sagtens tage flere uger, at få ændret på dette, så derfor skal I være tålmodige og holde fast i rytmen og det kræver også, at dagplejer er med på at hun stadig ikke skal sove mere end 3 timer dagligt og derfor måske skal vækkes om dagen. Det er dog vigtigt at huske på, at det ikke er et spørgsmål om at fjerne søvn fra hende, men et spørgsmål om at forlænge hendes nattesøvn lidt. Og netop fordi dagsplanen følges og hun puttes senere og gradvist puttes tidligere og tidligere, så vil hun stille og roligt selv begynde at føle behov for at sove, når det er sovetid og vil være parat til at lægge sig til at sove... Det er vigtigt, at hun får en indre følelse af behov for ro og søvn:)
Med hensyn til at sidde der eller gå ud, så lyder det som om, at hun bliver rigtigt ked af det, når I går - hun ikke bare græder, men rejser sig og skriger. Derfor er det rigtig godt, at I prioriterer at være der så hun føler sig tryg. I skal dog være opmærksomme på, om hun ligger og holder øje med jer, ligger og kæmper mod søvnen fordi hun er bange for at I går. Hvis hun har en erfaring med sig om at I rejser jer, så kan hun godt ligge og holde øje og det kan derfor gøre det sværere for hende at overgive sig til søvnen. Derfor er det her også en god idé, at I putter hende så sent, at hun kan overgive sig til søvnen inden for ca 15 minutter og forsøger at bruge et ritual, som kan fungere for jer fremadrettet. Så det netop er dette ritual hun lærer, den nye erfaring hun får med sig - at når hun skal sove, så består det af et ritual, hvor hun inden for ca. 15 minutter falder trygt i søvn og hvor det er helt okay at I går ud. Hvis far er bedst til at få hende til at sove inden for kort tid, så er det helt okay, at det er far som i en periode putter hende om aftenen.
Du skriver, at du er bange for, at I har fået skabt nogle dårlige vaner og jeg tænker, at de rutiner osv. som I umiddelbart har med bad, godnatgrød osv. er rigtig fine. De skal måske ligge lidt senere og hun skal også trappe ud af sin flaske, men rutinerne er gode, genkendelige og trygge og I har haft dem længe :) Det er rigtig godt. Det I skal ændre på er at puttetiden varer 1.5 time, før det er uhensigtsmæssigt på sigt. Og netop ved at putte hende senere, og holde fast i dagsrytmen kan I få ændret på dette. Men det tager tid, det kan sagtens tage 5-6 uger, og det er under forudsætning af at dagsrytmen holdes, at hun ikke bliver syg undervejs, skal starte i ny dagpleje, flytte eller lignende.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske