Svar: 4 måneder og urolige nætter
4. januar 2018
Alder:
4 mdr.
Kære Maiken
Tak for dit brev og alle dine tanker. Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)
Du fortæller, at din dreng er en fysisk stor dreng, der vejer 8-9 kg og at du er begyndt med skemad 2 gange dagligt. Det lyder så fint - det lyder i hvert fald ikke som om, at din dreng mangler mad - og selvom han har tendens til at gylpe, så er det ikke noget der påvirker hans vægtøgning :)
Du skal dog være opmærksom på hvor store portioner skemad du giver ham. Det er vigtigt, at du holder mængden nede, så han ikke spiser så meget, at det fjerner pladsen til mælken. Det betyder, at det er bedre, at du giver ham ½-¾ dl. skemad og vand af kop og efterfølgende så ammer ham, end at du giver ham 1.5-2 dl. skemad og han så ikke drikker nok mælk hos dig bagefter. Hvis han ikke drikker nok hos dig om dagen, så vil han naturligt søge dette ekstra om natten, og derfor skal du finde balancen mellem at sikre ham både skemad og mælk nok i dagtimerne, så hans behov for brystet om natten kan blive nedsat :)
Med hensyn til at sove i din favn eller sammen med dig i sengen, så er det helt naturligt, at din dreng viser stort behov for tryghed og nærhed. når han ligger tæt med dig, så kan han mærke dig og dufte dig, - det er det mest trygge for ham og det han også kender fra tiden i din livmoder, og derfor sover han naturligt rigtig godt i nærhed med dig - ligesom du gør med ham. MEN, det anbefales faktisk ikke, at I sover i samme seng, med mindre han har sin egen plads - altså f.eks. ligger på fars plads i dobbeltsengen, så må han gerne :) Ligesom han også skal have sin egen dyne. Og så er det også sådan, at når han ligger tæt med dig, så kan han dufte din mælk og derfor tro, at han skal die hele tiden, hvilket han jo ikke skal. Det er vigtigt, at han lærer at sove uden mælk og bryst i nærheden og at han dermed også lærer at sove lidt for sig selv.
Det vil derfor være rigtig godt at du øver dette både om dagen og om aftenen og natten. Du kan evt. gøre det, at du svøber ham. Det kan f.eks. være i en sovepose (voksipose eller lignende) hvis han har en sådan, fordi det at være svøbt vil give ham følelsen af at være holdt, men det vil være af soveposen og ikke af dine arme. På den måde kan det være lettere at flytte ham fra din favn og ned i seng eller barnevogn.
Du skal stadig amme ham før han sover, så det at få mælk indgår som en fast del af hans putteritual, men det vil være rigtig godt, hvis du kan lægge ham fra dig, før han sover helt. Han skal ikke være vågen, men heller ikke sove så meget, at han ikke registrere at du flytter ham. Det er vigtigt, at han lige når at følge med i, at du lægger ham fra dig og at han ligger i sin seng eller barnevogn, så han ved hvor han sover. Hvis han falder i søvn i din favn og flyttes sovende, så vil han undervejs i sin søvn registrere at han ligger et andet sted og det kan være utrygt for ham, hvorfor han så vil vågne op og søge dig igen. Derfor er det godt, hvis han lige når at fornemme, hvor han puttes.
Du kan med fordel koble hans tremmeseng til din seng. Tage den ene side af sengen og sætte hans seng sammen med din. Naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og at sengene ikke kan glide fra hinanden. På den måde kan du vænne ham til at sove i egen seng, imens du stadig er ved siden af ham og kan berolige ham med dine hænder og nærhed, så han mærker, at du ikke forsvinder, men så du også kan øge den fysiske afstand mellem jer, så han på den måde lærer at sove på afstand af dig og finder ud af, at det er okay :)
Derudover tænker jeg, at du sandsynligvis ikke behøver amme ham så hyppigt som du gør - men måske skal prøve at give ham lidt pauser mellem brystet. Nu får han også skemad og kan også drikke lidt vand af kop sammen med sin grød og mos, og så vil det som sagt være rigtig fint med amning som fast del af hans putteritual. Det er vigtigt, at han også får lidt ro i maven og mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, evt. i din seng... Tilbydes evt. brystet igen når dagen begynder, så I på den måde starter stille og roligt.
Kommer op og I leger, pludrer, tumler...
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur - gerne i barnevogn.
Vågner, kommer op og I leger, pludrer og tumler igen...
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød og vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - måske kl ca 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er. Må også her gerne sove i barnevogn.
Vågner, kommer op, I leger, pludrer, tumler og hygger igen
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover herefter dagens 3. lur, måske sammen med dig i din seng...
Aften 18-19: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes hyppigt i løbet af aftenen og fylder sig på den måde ofte op til natten. Alt efter hvornår dagens 3. lur ligger kan puttetidspunktet om aftenen ligge forskelligt. Nogle børn går sent i seng i denne alder og det er helt okay.
Ammes og puttes til natten - alt mellem kl 20-23 afhængigt af dagens rytme og hvornår dagens 3. lur ligger og hvor lang den er. Forsøg at få ham til at sove i egen seng.
Sen aften: Ammes her - men det afhænger naturligt af, hvorvidt han er ammet sidste gang kl 20 eller 22... Puttes i egen seng, så han så vidt muligt sover der om natten.
Midt nat 03: Ammes og sover videre i egen seng
Det betyder altså, at han om aftenen f.eks. vil skulle ammes kl 20, 23.30 og 03 og 06, så der på den måde kommer til at gå længere tid imellem amningerne... Og det vil her måske hjælpe hvis I sover lidt på afstand af hinanden :)
Derudover må du også gerne tilbyde ham en sut, hvis han vil have det - det lyder som om, at han nogle gange godt vil acceptere den:) Nogle gange vil han måske søge brystet, fordi han har et suttebehov og ikke nødvendigvis har behov for mere mælk. Det at sutte sætter også gang i tarmperistaltikken og hjælper derfor mælk og mad igennem systemet, samtidig med at det giver ro og hjælper ham med at koble fra og overgive sig til søvnen. Og nogle gange kan det være en god idé at du efter amning tilbyder ham en sut, som han så kan finde roen og falde i søvn med. Det kan også være en måde at hjælpe ham til at sove lidt på afstand af dig. Nogle gange kan han også have behov for sutten imellem amningerne, netop fordi det kan give ham lidt ro i maven, især hvis han har meget mælk og gylp der står og kører op og ned, så kan det måske være rart for ham med en sut.
Du kan naturligvis også prøve med en flaske sen aften, og da du ammer rigtig meget, så behøver det ikke betyde, at din mælkeproduktion nedsættes. Men risikoen er der naturligvis altid, når man giver flaske - jo mere flaske du giver, jo mindre mælk vil du producere. At du ikke oplever brystspændinger om morgenen hænger sandsynligvis sammen med at du stadig ammer næsten hele natten igennem :) Det behøver altså ikke betyde, at du ikke har mælk nok, men kan sagtens være udtryk for at han har spist godt hos dig "tømt dig" for mælk natten igennem :)
Modermælkserstatning kan nogle gange mætte lidt mere end modermælk og du kan faktisk også tilsætte aprestagum/johannesbrødkernemel (købes på apoteket) til mælken. Det er et fortykkelsesmiddel, der kan gøre at mælken bliver bedre i maven. du kan også købe en specielerstatning hjem fra England - den hedder Enfamil AR. Den virker ved at være tynd i flasken og blive tyk i maven, og den er netop udviklet til børn med refluksproblemer.
Men - i første omgang så tænker jeg, at du skal prøve at lade din dreng sove lidt på afstand af dig og se om ikke det kan give lidt mere ro og sammenhængende søvn, netop fordi han så ikke kan dufte din mælk og derfor tror, at han skal die hele tiden :) Han skal naturligvis stadig have al den tryghed og nærhed som han viser behov for, og det vil være fint, at du som sagt kobler hans seng til din, så du stadig er i nærheden af ham og han kan mærke dig, mærke dine hænder, når han har brug for det - men det vil også være fint, at du øver at I sover lidt på afstand af hinanden nu :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske