Svar: Samsovning med to blebørn
2. januar 2018
Alder:
12 mdr.
Kære snart mor til to
Tak for dit brev :) Dejligt at lillebror nu snart melder sin ankomst, - spændende at se, hvad han er for en lille en :)
Der er absolut intet i vejen for, at I lader storesøster sove i soveværelset og dermed bibeholder de rutiner I har nu. I har det rigtig godt med at sove i samme rum, jeres datter sover godt om natten, og det fungerer bare rigtig godt for jer, og der er som udgangspunkt ikke grund til at ændre noget der fungerer.
Den første tid vil storesøster naturligt godt kunne vågne, fordi lillebror græder, skal ammes, og der er naturligt en lidt anden natlig uro, end hun er vant til. Men du kan her bare sige nogle af de beroligende lyde, som hun allerede kender "sssh skat, sove nu, nat-nat" eller lignende, ligesom du kan berolige hende "jeg er her, jeg passer på lillebror", "jeg hjælper lillebror, sov du bare videre", og på den måde gøre hende opmærksom på at hun ikke behøver bekymre sig om de nye lyde om natten, du er der og tager dig af det. Og derfor lærer hun at sove videre og overhøre hans natlige lyde.
Da hun kun er 1 år, er det naturligvis begrænset, hvor meget hun forstår af det du siger, men hun vil stadig kunne blive beroliget af dine ord og det hun kender og dermed føle sig tryg ved, at du har styr på det.
Viser det sig, at lillebror græder rigtig meget, og hun vågner for meget af dette om natten, så hendes nattesøvn blive unødigt forstyrret, så kan I her naturligvis vælge at putte hende på eget værelse, så hun ikke får samme natteuro. Udfordringen kan her være, at hun helst ikke skal føle sig tilsidesat. Hun må ikke få en følelse af at lillebror tager hendes plads og hun bliver "sendt på værelset". Men da hun er vant til at blive puttet i sin tremmeseng og sover i egen seng om natten, så vil det sandsynligvis ikke være noget større problem. I kan jo putte hende, som I plejer og eneste forskel vil være, at hendes seng står et andet sted.
Mange børn vil i 13-15 måneders alderen have en urolig søvnperiode, hvor de både kan have svært ved at koble fra dagen og finde ind i søvnen om aftenen, hvor de virker mere klyngende og har behov for ekstra fysisk kontakt og nærhed, og hvor de også kan vågne og søge ekstra kontakt om natten. Og denne periode vil hos jer naturligt falde sammen med, at jeres datter skal finde ud af at være storesøster og dele mor og far med en anden. Det kan naturligt gøre hendes behov for nærhed med jer større, og det kan naturligt gøre, at hun måske vil vågne mere om natten...
Man kan derfor her godt vurdere, hvad hun vil have mest glæde af og hvad der vil fungere for jer. Nogen forældre vil måske synes, at det er hårdt med to børn, der vågner på skift om natten og deler sig derfor op - så mor tager sig af lillebror og far tager sig af storesøster, andre oplever, at det er betydeligt lettere at være der for hende og give hende den tryghed hun søger i den periode, netop fordi man sover sammen alle sammen. Og atter andre har en tredje løsning. Der er ikke nogen faste regler her. Det vigtigste er, at hun er tryg ved at sove og at det fungerer for jer :)
Og det er netop det, som er bedst for børn - at de er trygge ved at sove. Det at skulle sove skal være forbundet med noget godt. Det skal være rart at komme i seng. Det skal være en hyggestund, som man ser frem til, hvor man bliver puttet med kærtegn, beroligende ord, godnatsang, sin bamse, historielæsning osv. Det skal være dejligt at komme i seng. Og så betyder det ikke noget om barnet sover for sig selv eller i samme værelset, så længe barnet er glad for at sove :)
Behovet for at børn og voksne sover hver for sig er opstået i takt med at vi har fået større boliger med børneværelser, ungdomsafdelinger osv. For 60-70 år siden var det helt normalt, at børn sov sammen, og at de midste børn sov i forældrenes rum. Der var ikke plads til at alle havde eget værelse. Og mange forældre er i dag faktisk begyndt at praktisere samsovning igen eller lader børnene sove sammen - og det kan naturligvis også være, at det hos jer viser sig at være en løsning på sigt. At I lader børnene sove på samme værelse, og I sover i soveværelset. Her må I se hvad tiden bringer. Men der er ikke nogen grund til, at I lige nu begynder at ændre på de rutiner I har, da alle sover rigtig godt som situationen er :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke med den forestående fødsel, glæder mig til at høre om lillebror :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske