Svar: Problemer med opvågning kl 22.30

1. januar 2018

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære K.

Tak for dit brev - og dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig :)

Jeg vil rigtig gerne dele lidt tanker med dig, og der er ingen tvivl om, at der er flere ting som spiller ind hos jer.

For det første, så har jeres datter gennemgået en naturlig stor udvikling og i den forbindelse naturligt sovet uroligt. Samtidig har hun haft gibs på sine fødder, hun har har haft en stivhed i ryggen og har naturligt været generet af dette, og så har hun tilmed haft øreproblemer gennem længere tid og har fået lagt dræn. Det betyder, at hun har en erfaring med sig om, at det kan være svært at finde ro, når man skal sove, og at det at sove kan være forbundet med smerter og ubehag... Og der er således flere ting, som har givet jer udfordringer undervejs, årsagerne til hendes dårlige søvn har været forskellig og derfor er der heller ikke kun en ting I har kunne gøre, ikke nogen fast knap at trykke på.

Men hvis vi skal tage udgangspunkt i situationen nu, så får hun stadig behandling af kiropraktor, og det er rigtig godt. Det hjælper hende, og hun bruger sig selv rigtig godt motorisk, går med gåvogn osv. Det er super (og jeg skal nok vænne tilbage til dette senere i mit svar). Hun har også fået lagt dræn, og burde således ikke have smerter fra ørerne eller andet, som generer hende. Og udviklingsmæssigt, så har hun lige nu en alder, hvor det faktisk er rigtig godt at øve søvnvaner med hende - det kan i nogle perioder være lettere end i andre, og lige nu er I inde i en god periode...:)

Men hvad er det så.. Jo, når jeg ser og læser om jeres dagsrytme, så slår det mig, at du fortæller, at hun ofte sover middagslur når hun har fået frokost kl 10.30 og her ofte kan sove 2-3 timer. Og så vågner hun om aftenen, når klokken er ca 22.30...

Det er sådan, at vi i vores naturlige cirkadiske rytme, det der også kaldes vores indre ur, har et dyk om dagen og det modsatte peak om natten. De fleste af os har det omkring kl 15 og 03. Vi er trætte om eftermiddagen, har brug for lidt kaffe og lidt sødt, for at få energien op (her har vi vores dyk), og så har vi det modsatte peak om natten, hvor vi vågner, måske går vi ud og tisser og går i seng igen ...

Det samme dyk og peak har børn også i deres rytme. Og det betyder, at dagsrytmen for jeres datter faktisk spiller ind på hendes opvågning om aftenen. Ellers sagt på en anden måde, når hun sover middagslur kl 10.30/11 om dagen, så kan man opleve, at hun får et peak, altså en opvågning kl 22.30-23 om aftenen. Og derfor vil løsningen ofte være at ændre lidt på hendes dagsrytme. Nogle gange er det ikke nogen god idé, fordi man jo naturligt godt kan risikere, at hun så vågner på et andet tidspunkt, men det tror jeg faktisk ikke vil være tilfældet hos jer :)

Man skal naturligvis også altid se på det samlede søvnbehov og vurdere, hvad man kan forvente, og for en pige på 16 måneder, vil det ofte være passende med godt 13.5 times søvn i døgnet, og det kan f.eks. være fordelt sådan, at jeres datter sover ca 2.5 time i løbet af dagen og 11 timers nattesøvn.

Du fortæller, at hun er let at putte, hun falder i søvn i sin seng og lyder til at være rigtig glad og tryg ved det at skulle sove. Det er super godt, det skal I naturligvis holde fast i. Du fortæller også, at hun er begyndt at sove længere om morgenen - og det skal I udnytte. Prøv at tage udgangspunkt i en af de dage, hvor hun sover til klokken er 8 ...

Annonce

... eller mere - fordi jo senere hun står op, jo senere kan hun puttes til middagslur også den måde kan I få flytte tidspunktet for hendes "dyk" og dermed også tidspunktet for hendes "peak" om aftenen.

Det er vigtigt at give det tid, for det tager tid at få den nye rytme "ind under huden" og få påvirket hendes indre ur, men det kan godt lade sig gøre. Det vil også være rigtig godt, hvis I kan forsøge at holde fast i en nogenlunde ens dagsrytme, så I nu fast forsøger at arbejde på en lur dagligt og så vidt muligt ikke to lure. Da hun nu er 16 måneder, vil det være helt okay at forsøge dette. Når det så er sagt, så kan hun jo naturligt godt vågne meget tidligt en dag og derfor stadig have brug for to lure og så må hun naturligvis få det og så skal hun måske puttes lidt senere i seng den aften. Men generelt vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at få dagene til at ligne hinanden så meget som muligt, netop fordi det er sådan hendes indre ur indstiller sig og hendes rytme dermed ændres, så I på sigt kan undvære en længere opvågning sen aften...

Derudover kan det være rigtig godt med et bad om aftenen, meget gerne efterfulgt af god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme, få lidt massage osv. og også gerne efterfulgt af en godnatgrød. Det kan være med til at give hende ro og det sikrer, at hun ikke vågner sen aften, fordi hun f.eks. er sulten... Og så skal I naturligvis også sikre jer, at hun ikke har ondt. Det lyder dog ikke sådan :)

Med hensyn til at gå, så er hun rigtig godt igang. Det at lære at gå har ganske bestemte faser, hvor nogle børn kommer hurtigt igennem faserne og andre er flere måneder om det. Generelt gælder, at børn helst skal gå selvstændigt rundt, når de er senest 18 måneder gamle, og jeg er sikker på, at det nok skal komme hos jer. Det er helt okay, at hun er lidt længere tid om det med de udfordringer hun har haft :)

I første fase trækker barnet sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.

I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene før det andet slippes.

I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.

I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.

I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.

Som du kan se er det altså en proces, som jeres datter skal igennem, og hun er sm sagt rigtig godt igang. Det lyder som om, at hun bare har brug for det sidste lille mod, lige skal finde ud af at turde slippe og prøve selv. Og det er rigtig vigtigt, at I støtter hende, opmuntrer og hjælper hende - uden at presse hende - så kommer det :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke med hende og rigtig godt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre