Svar: Hjælp til putteritualer - 12 mdr.

30. december 2017

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Magnus´ forældre

Tak for jeres brev og fine beskrivelse og idéer til, hvordan I kan komme videre - jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer :)

Jeg kan godt forstå, at I gerne vil have Magnus tilbage i egen seng på eget værelse, og det kan også sagtens tænkes, at det kan lade sig gøre nu. Han lyder til at være kørt ind i vuggestuen og har vænnet sig til den nye verden der, han er over sin værste sygdomsperiode, og han har en nogenlunde fast rytme i løbet af dagen. Han har også en god alder at øve søvnrutiner i - det er ofte lettere nu, end når han bliver 13-15 måneder. Samtidig har han tidligere sovet godt i sin tremmeseng og har således en erfaringe med sig om, at det er et trygt og dejligt sted at være - og det kan det naturligvis sagtens blive igen :)

Det kan godt være lidt en udfordring at han sover sin længste lur om formiddagen og den korteste lur til middag - fordi hans middagslur kommer til at ligge meget sent og ofte først mellem 15-16.. Når han sover så sent på dagen, vil det ofte kunne påvirke hans puttetidspunkt om aftenen og dermed forklare, hvorfor han måske ikke er putteklar allerede kl 19.30, men først sover en time senere.. Det betyder dog ikke, at I lige nu skal vække ham om dagen, for han har sandsynligvis brug for at sove som han gør i dagtimerne, men jeg tænker, at I skal prøve at putte ham senere end I gør.

Det handler også om at lære ham, at det at sove er forbundet med et ritual, hvor han kan falde i søvn inden for ca. 15 minutter, og at det ikke skal tage en time eller mere som nu. Det er altså et spørgsmål om at putte ham så sent, at I er sikre på at han er parat til at sove og kan overgive sig til søvnen inden for kort tid, så han får en erfaring med sig om, at det er sådan det foregår, når man skal sove og ikke vænnes til et putteritual der varer en time eller mere...

I skriver, at I har forsøgt at putte ham senere, men at det ikke gør nogen forskel. Og det er her vigtigt, at I er opmærksomme på, at rytmen om dagen fortsat skal holdes, ligesom det tager tid at få en ny erfaring ind i kroppen :) Det betyder, at jeres dreng skal op til samme tid hver dag og sove samme mængde søvn i løbet af dagen. Det er ikke meningen, at han skal begynde at sove længere om morgenen eller forlænge sin dagssøvn. Det er meningen at nattesøvnen skal forlænges om aftenen og det bliver den kun hvis dagsrytmen ligger fast, fordi han så stille og roligt gerne skulle begynde at fornemme naturligt behov for at komme i seng, når det er puttetid. Og gradvist kan I så rykke hans puttetidspunkt om aftenen lidt frem - det gøres ved at putte ham ca 15 minutter tidligere. Det vil sige, at hvis I en periode ikke putter ham før kl 21, så putter I ham gradvist kl 20.45, 20.30, 20.15 og 20.00 indtil I fornemmer, at han vil kunne sove inden for ca 15 minutter, når I har fået introduceret ham til dette ritual.

Det er super, at han er glad for sin sut den skal I naturligvis lade ham beholde. Det vil være rigtig godt, hvis I kan koble den til en klud eller en bamse, så han nu vænnes til at have netop putteklud eller bamse hos sig, når han skal sove. De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de begynder at bruge en klud eller bamse bevidst, så det er helt naturligt, at han ikke har taget dette til sig endnu. Men I må meget gerne introducere det nu og bruge den fast. Det vil sige at kluden eller bamsen skal følge ham i vuggestue, være der i barnevognen og i bilen, trøste ham når han er ked af det, berolige ham, når han skal sove. Gradvist blive en del af hverdagen og fungere som substitut for jer og på sigt kunne erstatte behovet for at lige og "nappe jer i halsen".

Som jeg læser jeres brev, så falder Magnus i søvn i jeres seng og tæt med jer - og overgangen fra jeres seng og favn og ned i tremmesengen på eget værelse, vil måske være for voldsomt for ham og give for mange protester. I kan derfor overveje, om I en periode kan koble hans tremmeseng til jeres seng. Altså fjerne den ene side og sætte hans seng sammen med jeres. Naturligvis ...

Annonce

... sikre jer, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt :) På den måde kan I putte ham i egen seng og vænne ham til at sove i den, men stadig være lige ved siden af ham, kærtegne ham, lade ham mærke jeres nærhed osv. Og så gradvist øge den fysiske afstand mellem jer imens putteklud, bamse osv. tager mere over. Og når han kan falde i søvn i sin seng med jer lidt på afstand, så kan I flytte ham ind på eget værelse - og her så bibeholde ritualet som han nu er vant til. Så alt er som det plejer at være eneste forskel af at hans seng står et andet sted.

Det kan også være, at han fint kan puttes i sin tremmeseng på eget værelse med det samme, hvis hans puttetidspunkt ligger senere - det afhænger helt af, hvordan han reagerer, når I prøver at putte ham :)

Jeg vil anbefale jer, at I introducerer en godnatgrød efter badet og mit forslag til en aftenrutine ser således ud:

Aften 18: I spiser sammen, almindelige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme, får lidt babymassage og lignende.

Tilbydes en godnatgrød ca 19.30-20. Det kan være en havregrød, flerkornsgrød, mysligrød. Det vil sige en lidt grovere grød. Vand eller lun mælk (mme eller letmælk) af kop. Får derefter børstet tænder.

Tilbydes vand og puttes til natten ca kl 20-20.30...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Lige nu skal han måske puttes senere og gradvist kan puttetidspunktet så rykkes frem. Han puttes med putteklud, kærtegn, beroligende ord, godnatsang.

Og så må I prøve at vurdere, hvor meget I skal være der og hvad han har behov for. Hvis han kan falde til ro og overgive sig til søvnen inden for ca 10-15 minutter, fordi I sidder der, lægger beroligende hænder på ham og han mærker, at I er der - så er det en god idé at blive siddende. Hvis han derimod oplever det at I sidder der som underholdning og mulighed for leg, så kan det være fint at gå kortvarigt fra ham. Ikke fordi han skal blive ked af det, men fordi han så aflæser jeres kropsprog og forstår, at I ikke vil lege men faktisk mener, at det er sovetid. Det jeg kalder se-til-metoden.

Det kan også være, at han har brug for at koble lidt fra og skal af med lidt overskudsenergi før han er parat til at sove. Det har mange børn, og det betyder at han måske vil have glæde af at kunne tumle lidt rundt i sengen - rejse sig, sætte sig, trille omkring, kaste lidt med sin bamse osv. Før han er parat til at sove. Og det behøver I ikke sidde og kikke på, hvis han i øvrigt er glad og tryg ved at ligge og blot komme af med lidt ekstra energi før han er parat til at sove.

Hvis han græder fordi han er overtræt, så vil han ofte ikke græde ulykkeligt og vil ikke græde længerevarende. Her vil det være bedst, at I putter ham, stiller jer med hænderne på ham, så han kan mærke ham og på den måde kærtegner ham ind i søvnen. Netop fordi han er rigtigt træt og græder, fordi det er svært for ham at koble fra - og ved at I er der, giver ham nærheden og trygheden, så overgiver han sig til søvnen og sover efter få minutters gråd - og falder i søvn i sin seng.

Hvis han derimod er rigtigt ked af det, græder, rejser sig og strækker armene op mod jer og signalerer "tag mig op", så skal I naturligvis tage ham op, trøste, berolige og betrygge og først putte ham, når han atter viser sig parat. I skal ikke gå fra ham og lade ham være alene, hvis han på nogen måde virker utryg og ked af det. Det er vigtigt, at han forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart. Det skal være rart at komme i seng.

Det er altså hele tiden en vurdering af, hvad han signalerer og har behov for, og det kan også skifte lidt fra aften til aften. Han har ikke nødvendigvis sammen behov hver aften. Derfor er det vigtigt, at I forsøger at være lidt fleksible omkring hans putning, selvom de grundlæggende putteritualer bør være nogenlunde ens, fordi genkendelighed også giver tryghed.

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat - og rigtig godt nytår til jer alle tre!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor