Svar: Baby vil amme hele natten

29. december 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære slidte mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at I er kommet rigtig godt igang med skemaden nu trods sygdom med opkastning osv. Som jeg læser dit brev, så er din dreng blevet glad for både grød og mos og sidder også gerne og gumler i rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsager osv. og det er super godt!

Det er dog vigtigt, at du forsøger at holde mængden af skemad på et niveau, som giver plads til mælk/væske nok i maven. For hvis han ikke drikker mælk/væske nok i løbet af dagen, så vil han naturligt søge dette ekstra om natten, og det kan være forklaringen på, at han søger brystet så hyppigt om natten som han gør.

Du fortæller, at han spiser 80 gram grød/mos af gangen - jeg ved ikke, hvad det svarer til i skefulde eller deciliter, men det kan f.eks. være bedre at han spiser 3/4 dl. grød eller mos, suppleres med mad i hånden og drikker vand af kop og efterfølgende så vil tage imod brystet, end at du giver ham 1.5 dl. grød eller mos og han så efterfølgende ikke drikker nok - netop for at sikre, at han får mælk/væske nok i løbet af dagen.

Derudover er det, som du selv er meget opmærksom på, rigtig vigtigt at han ikke falder i søvn med dit bryst i munden - ligesom det vil være rigtig godt, at han ikke falder i søvn i din favn. Derfor skal du forsøge at putte ham fra din favn og ned i sengen hvor han sover - og forsøge at undgå at sidde med ham i armene og hoppe på en pilatesbold. Ligesom han kan blive uhensigtmæssigt afhængig af dit bryst, så kan han også blive uhensigtsmæssigt afhængig af favn, vugning, hopning osv. Det handler alt sammen om søvnassociationer.

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer din dreng at falde i søvn selv. Han lærer at sove i sin seng og han forbinder sin seng med det sted, hvor han skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør ham afhængig af dig om natten...

Han vågner naturligt mange gange hver nat - han strækker sig, sparker dynen af, triller om på siden, om på maven, får sig lagt i stillinger, som han ikke selv mestrer at komme væk fra osv. Og når han har disse små opvågninger, så registrerer han er alt er som da han faldt i søvn. Det betyder, at han registrerer om han ligger i din favn eller et andet sted, om han har dit bryst i munden eller ikke har det osv. Og derfor er det rigtig vigtigt, at du arbejder på at hjælpe ham til at sove i egen seng - så han ikke oplever at ligge et andet sted, når han vågner om natten.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan begynde at undvære bryst og favn, når han puttes til formiddagslur, så han om dagen vænnes til at sove uden dette - og hvis du så kan indføre disse rutiner til også at gælde om aftenen. Det vil være rigtig godt, hvis du kan amme ham 4 gange i døgnet og jeg vil anbefale at disse 4 amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Og du må gerne sen aften amme ham fra begge bryster, hvis du tænker, at det måske kan fylde ham lidt ekstra op til natten, så han kan sove mere sammenhængende derefter. Men stadig skal han puttes i egen seng, når du har ammet ham, så han ikke ligger sammen med dig, men fortsætter sin søvn, der hvor han er puttet fra starten.

Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30-10: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur - men skal ikke længere ammes først. Mellemmåltidet erstatter den nuværende amning.

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme efter behov osv.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 15 som nu...

Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos som nu, vand af kop. Må også gerne få lidt flerkornsgrød med ...

Annonce

... frugtmos som topping. Men det afhænger af hvor meget du tænker det vil mætte ham, for et mellemmåltid med frugt er også rigtig fint her, så der måske er mere plads til aftensmaden.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Suppleres også her med lidt mad i hånden. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.

Det betyder altså at han nu skal sove uden amning kl 02 og 04. Og når han vågner og søger brystet her, så skal du forsøge at hjælpe ham videre med kærtegn, beroligende ord, putteklud osv. Start med at indføre lidt ritualer i løbet af dagen, som du så kan overføre til om aftenen og natten :)

Som du kan se, så har jeg i min plan rykket tidspunkterne lidt frem, så han tilbydes morgenmad lidt før - han spiser og sover sent i forhold til sin alder, men det lyder som om, at den rytme fungerer, så det er naturligvis helt okay - men for at han kan nå alle måltider og få et mellemmåltid om formiddagen i stedet for amning her, så vil det være fint at morgengrøden ligger lidt tidligere :)

Det er også rigtig fint at du lige nu bibeholder badet midt på dagen, så han har en lang aktiv vågenperiode her - du skal ikke ændre noget, der fungerer :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så skal du som sagt sikre dig, at han ikke spiser så meget skemad, at det fjerner hans plads i maven til mælk/væske. Du skriver, at han spiser til han selv siger fra, og det kan godt være, at du skal stoppe ham lidt før, netop for at give ham bedre plads i maven til begge dele :)

Derudover kan det være en god idé at du tager en stram t-shirt på, ikke sover sammen med ham, så han kan dufte din mælk, men prøver at give ham nærhed uden at tilbyde ham brystet. Det kan også nogle gange være en løsning at far tager over nogle nætter, fordi far ikke dufter af mælk. Så når du har ammet sen aften mellem 23-24, så kan far og søn sove sammen i dobbeltsengen og du kan sove i et andet rum, for at jeres dreng på den måde lærer, at han ikke behøver mælk kl 02 og 04, men kan vente til tidlig morgen kl 05/06, hvor du så kan amme ham igen...

Du kan også overveje, om han vil have glæde af at sove i sin tremmeseng koblet til din seng. Altså om I kan fjerne tremmerne fra han seng og sætte jeres senge sammen. Det skal naturligvis være sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det kan nogle gange hjælpe og give roligere nattesøvn, fordi det giver dig mulighed for at ligge ned ved siden af ham, berolige ham med dine hænder, kærtegn osv. så han kan mærke dig - du behøver ikke stige ud af din seng i løbet af natten og han kan blive liggende i sin seng. Han vænnes til netop at blive liggende og til ikke at skulle op i din favn. Og samtidig når du at kunne reagerer på ham, før han vågner for meget op - hvilket han måske gør, hvis han sover i eget værelset. Så det kan nogle gange være en god løsning fremfor at I løber i pendulfart mellem værelserne....

Og så skal I væk fra vuggerutinerne på bolden. Hvis han er rigtigt ked af det og kun kan finde trøst og ro på denne måde, så må du gøre det, men prøv om du så kan mininere behovet for bevægelse mere og mere. Prøv om du kan nå dertil, hvor du holder ham stille og kun hopper lidt, når han giver lyd fra sig. Lige så snart han er stille, så holder du ham stille igen. Og derfra gerne nå til, at han så kan beroliges uden at skulle op, men at du måske med dine hænder på hans krop kan nøjes med at vugge ham lidt imens han ligger i sin seng.. så du får trappet ud af behovet for at bruge pilatesbolden, når han skal sove og holdes sovende :)

Nogle gange kan det være nødvendigt at vænne ham fra bevægelse før du vænner ham fra favn. Det betyder, at du kan lægge dig med ham (eller far kan lægge sig med ham), så han får masser af nærhed og tæt kontakt, men I holder fast i at han skal ligge ned og falde i søvn liggende ved siden af jer og ikke i favn og uden at I hopper. Og når han så kan det, så kan I putte ham i egen seng og hjælpe ham med det nye ritual, hænder, kærtegn osv.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Og rigtig godt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor