Svar: Uro om aftenen - 9 mdr.

29. december 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Johannes´ Mor

Tak for dit brev :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det første som falder mig i øjnene, når jeg ser jeres dagsplan er, at jeres dreng har en sen søvnfase. Det betyder, at han sover længe om morgenen og derfor starter dagen sent. Ofte vågner han først omkring kl 8.30 og det betyder, at hans to lure også kommer til at ligge ret sent dagen igennem.

Det næste jeg tænker er, at du faktisk putter ham for tidligt. Hvis jeg ser på hans samlede søvnbehov, så sover han en formiddagslur på ca 2 timer og en middagslur på ca 1 time. Det lyder fint og aldersvarende - men det er samtidig naturligt, at han ikke kan sove fra 19.30/20 til 08.30 - hvilket svarer til ca. 12.5-13 timers søvn - og ja, det lyder som om, at du putter ham for tidligt. Sammenlagt vil han sandsynligvis trives med ca 14 timers søvn i døgnet med den alder han har, og det betyder, at når han sover 3 timer i løbet af dagen, så vil han ikke skulle sove mere end ca 11 timers nattesøvn og hvis han står op kl 8.30, så vil han altså ikke kunne sove før klokken er 21-21.30...

Hvis han er glad for sin seng, så må I gerne lade ham blive puttet og komme af med lidt overskudsenergi, før han så kan overgive sig til søvnen. Men pas på ikke at putte ham så tidligt, at han bliver ked af det og ked af at skulle i seng. Det er som udgangspunkt bedst, hvis han er tryg ved at sove og har et ritual, hvor han forbinder det at skulle falde i søvn med noget som ikke varer mere end ca 15 minutter. Og hvis han ofte først sover en time efter han er puttet, så kan det være en god idé, at I ikke putter ham før han er parat og her må I se på hans udregnede behov.

Det vil også være en rigtig god idé, hvis I kan indføre en godnatgrød, som en fast del af at hans putteritual. Det vil sige, at I fortsat kan give ham et bad om aftenen som nu, og så tilbyde ham en godnatgrød derefter. Og når han så puttes, så tilbydes han brystet som nu. Grøden vil fylde ham lidt ekstra op til natten og være med til at sikre, at ...

Annonce

... han ikke vågner og søger dit bryst om natten, fordi han er reelt sulten.

Hvis I ikke ønsker, at han skal sove så sent om aftenen, så vil det være nødvendigt, at I vækker ham om morgenen, så dagen starter tidligere. Jo tidligere stå op tidspunkt han har, jo tidligere vil han sove sine lure om dagen og jo tidligere vil hans puttetidspunkt naturligt komme til at ligge.

Jeg ved ikke, hvad jeres planer er for fremtiden. Hvis du nyder at kunne sove længe om morgenen, og du selv er B-menneske, så er der ikke nogen problemer i, at jeres dreng har en sen søvnrytme. Men hvis han skal starte i dagpleje/vuggestue lige om lidt, så kan det være en god idé at forsøge at hjælpe ham til en rytme, hvor han står tidligere op og sover tidligere hele dagen igennem, og dermed går tidligere i seng.

Så for at svare på dine spørgsmål, så putter I jeres dreng for tidligt om aftenen. Når man ser på hans samlede søvnbehov, så er det helt naturligt, hvis han ikke er putteklar før en time senere.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og det handler derfor ikke om at "være hård", men om at putte ham på et tidspunkt, hvor han er parat til at sove. Ingen kan sove på kommando, og det er vigtigt at I rammer søvntoget, når det kommer forbi.. :)

Hvorvidt det vil være en god idé at bruge "op-ned-metoden" og tage ham op, hvis han græder og forsøge at putte ham igen, når der er ro på, afhænger af flere forskellige ting - jeg vil drøfte denne problemstilling i dit andet brev :)

Og om I begge skal være der, når han puttes - det behøver I ikke være, men I kan godt være det. Det afhænger dog lidt af, hvad I foretager jer. Som udgangspunkt vil det være rigtig fint, hvis han siger godnat til den ene af jer og den anden så putter - eller den ene putter og den anden kommer ind og siger godnat og går igen... Når det er sagt, så skal I naturligvis gøre det, som I fornemmer virker bedst for jer og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget der fungerer :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Rigtig godt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.