Svar: Uro om aftenen - 9 mdr.
29. december 2017
Alder:
9 mdr.
Kære Johannes´ Mor
Tak for dit brev :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det første som falder mig i øjnene, når jeg ser jeres dagsplan er, at jeres dreng har en sen søvnfase. Det betyder, at han sover længe om morgenen og derfor starter dagen sent. Ofte vågner han først omkring kl 8.30 og det betyder, at hans to lure også kommer til at ligge ret sent dagen igennem.
Det næste jeg tænker er, at du faktisk putter ham for tidligt. Hvis jeg ser på hans samlede søvnbehov, så sover han en formiddagslur på ca 2 timer og en middagslur på ca 1 time. Det lyder fint og aldersvarende - men det er samtidig naturligt, at han ikke kan sove fra 19.30/20 til 08.30 - hvilket svarer til ca. 12.5-13 timers søvn - og ja, det lyder som om, at du putter ham for tidligt. Sammenlagt vil han sandsynligvis trives med ca 14 timers søvn i døgnet med den alder han har, og det betyder, at når han sover 3 timer i løbet af dagen, så vil han ikke skulle sove mere end ca 11 timers nattesøvn og hvis han står op kl 8.30, så vil han altså ikke kunne sove før klokken er 21-21.30...
Hvis han er glad for sin seng, så må I gerne lade ham blive puttet og komme af med lidt overskudsenergi, før han så kan overgive sig til søvnen. Men pas på ikke at putte ham så tidligt, at han bliver ked af det og ked af at skulle i seng. Det er som udgangspunkt bedst, hvis han er tryg ved at sove og har et ritual, hvor han forbinder det at skulle falde i søvn med noget som ikke varer mere end ca 15 minutter. Og hvis han ofte først sover en time efter han er puttet, så kan det være en god idé, at I ikke putter ham før han er parat og her må I se på hans udregnede behov.
Det vil også være en rigtig god idé, hvis I kan indføre en godnatgrød, som en fast del af at hans putteritual. Det vil sige, at I fortsat kan give ham et bad om aftenen som nu, og så tilbyde ham en godnatgrød derefter. Og når han så puttes, så tilbydes han brystet som nu. Grøden vil fylde ham lidt ekstra op til natten og være med til at sikre, at han ikke vågner og søger dit bryst om natten, fordi han er reelt sulten.
Hvis I ikke ønsker, at han skal sove så sent om aftenen, så vil det være nødvendigt, at I vækker ham om morgenen, så dagen starter tidligere. Jo tidligere stå op tidspunkt han har, jo tidligere vil han sove sine lure om dagen og jo tidligere vil hans puttetidspunkt naturligt komme til at ligge.
Jeg ved ikke, hvad jeres planer er for fremtiden. Hvis du nyder at kunne sove længe om morgenen, og du selv er B-menneske, så er der ikke nogen problemer i, at jeres dreng har en sen søvnrytme. Men hvis han skal starte i dagpleje/vuggestue lige om lidt, så kan det være en god idé at forsøge at hjælpe ham til en rytme, hvor han står tidligere op og sover tidligere hele dagen igennem, og dermed går tidligere i seng.
Så for at svare på dine spørgsmål, så putter I jeres dreng for tidligt om aftenen. Når man ser på hans samlede søvnbehov, så er det helt naturligt, hvis han ikke er putteklar før en time senere.
Og det handler derfor ikke om at "være hård", men om at putte ham på et tidspunkt, hvor han er parat til at sove. Ingen kan sove på kommando, og det er vigtigt at I rammer søvntoget, når det kommer forbi.. :)
Hvorvidt det vil være en god idé at bruge "op-ned-metoden" og tage ham op, hvis han græder og forsøge at putte ham igen, når der er ro på, afhænger af flere forskellige ting - jeg vil drøfte denne problemstilling i dit andet brev :)
Og om I begge skal være der, når han puttes - det behøver I ikke være, men I kan godt være det. Det afhænger dog lidt af, hvad I foretager jer. Som udgangspunkt vil det være rigtig fint, hvis han siger godnat til den ene af jer og den anden så putter - eller den ene putter og den anden kommer ind og siger godnat og går igen... Når det er sagt, så skal I naturligvis gøre det, som I fornemmer virker bedst for jer og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget der fungerer :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske