Svar: Tigerspring 18 - 20 måneder

29. december 2017

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Kristina

Tak for dit brev :)

Rigtig mange forældre oplever, at deres børn sover dårligt, når de bliver omkring 1.5 år gamle, hos de fleste børn er det især svært med søvnen i 18-20 måneders alderen, men der er naturligvis individuelle forskelle...

Der sker udviklingsmæssigt rigtig netop nu. Og mange børn har ekstra behov for tryghed og nærhed, når de skal sove, ligesom de kan vågne om natten og græde. Børn søger ofte ekstra fysisk kontakt i denne alder, og det handler blandt andet om, at jeres datter nu begynder at have lidt fornemmelse for at verden kan være farlig. Hun oplever det i løbet af dagen, hvor hun bevæger sig hurtigere rundt, hun falder, slår sig, kravler op, kan ikke selv komme ned osv. Og hun oplever mere og mere modstand - det kan være fra jer, fordi I siger mere og mere nej i løbet af dagen, I holder fast i hende, når I går ved vejen osv. Og hun oplever også modstand fra andre børn, som skubber, tager legetøjet fra hende eller måske bider eller slår...

Den øgede farefornemmelse gør det svært at sige farvel til dagen og alle oplevelserne. Det er svært at koble fra, finde roen og lægge sig til at sove, og det har hun derfor brug for, at I hjælper hende med. Den spirende farefornemmelse gør også, at hun drømmer mere og derfor kan vågne med gråd om natten. Og her skal I naturligvis prøve at hjælpe hende med beroligende ord, kærtegn osv. så hun oplever at verden stadig er et trygt sted at være.

Du skriver, at du ikke ønsker gode råd, men i stedet gerne vil vide lidt om, hvorvidt det er normalt, og om du kan få "din godtsovende pige tilbage". Og ja - det er helt normalt for alderen og ja, du kan godt få de gode søvnvaner tilbage. Det er netop en fordel, at hun har sovet så godt indtil nu og har nogle gode rutiner omkring sin søvn. Dem skal I så vidt muligt forsøge at holde fast i, for jeres datter bliver naturligt også mere og mere bevidst nu, og hvis hun i denne urolige periode lære, at hun f.eks. kan sove i jeres seng, så vil det blive meget svært at få hende tilbage i egen seng igen.

Derfor er det som udgangspunkt rigtig godt, hvis I kan forsøge at holde fast i de gode trygge rutiner hun har og altid har haft - at hun f.eks. puttes i sin egen seng om aftenen, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover. I kan sidde hos hende, tale lidt om dagen - faktisk kan det være en rigtig god idé at gennemgå dagen og alle dagens oplevelser fordi I på den måde kan hjælpe hende med at få bearbejdet lidt af det hele, så hendes drømmeaktivitet måske bliver mindre om natten. Og kan hun falde i søvn i løbet af 15 minutter fordi I sidder der, ...

Annonce

... beroliger og betrygger, så er det bestemt givet godt ud.

I kan også vælge at bruge det, som jeg kalder for stryge-tøj-metoden, hvor I står i nærheden, så hun kan se jer og laver noget praktisk - som at stryge tøj eller lægge tøj sammen, fordi I på den måde signalerer, at I ikke sidder og venter på at hun sover og samtidig viser hende, at hun trygt og roligt kan ligge i sin seng, fordi I er der og passer på hende stadig væk.

Hvis hun er rigtig ked af det, så skal hun naturligvis have lov til at komme op, blive trøstet og finde roen i jeres favn og når der så atter er ro på hende, så må I prøve at putte hende igen. Hvis hun om natten vågner og er ulykkelig, så skal I naturligvis også give hende den trøst og nærhed, som hun viser behov for, og nogle gange kan hun godt have behov for at komme ind til jer, for at kunne sove videre, men det kan så være en god idé at I flytter hende tilbage i egen seng igen, når hun atter sover godt, så hun oplever at falde i søvn i egen seng og vågne i egen seng...

For at sikre, at hendes søvnudfordringer ikke øges, så er det derfor en god idé, at I forsøger at holde fast i de gode ting, de gode rutiner, som hun allerede har og ikke i denne periode får skabt nogle uhensigtsmæssige vaner, som kan være rigtig svære at komme fra igen :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Derudover så er det meget vigtigt, at I forsøger at holde så fast en dagsrytme som muligt. Det vil sige, at hun skal op til samme tid hver dag uanset, om det er hverdag eller weekend, juleferie eller andet. Hun skal sove middagslur til samme tid hver dag, hun skal have faste spisetider, faste tidspunkter for leg og aktivitet osv. Jo mere fast rytme hun har, jo mere stabilt bliver hendes indre ur og jo mere parat vil hun være til at sove, når I så putter hende om aftenen. For det er netop vigtigt, at puttetidspunktet om aftenen er rigtigt, og at hun føler sig træt og parat til at sove, når hun puttes. Ingen kan sove på kommando og måske prøver I nogle gange at putte hende for tidligt eller måske for sent, så hun når at blive overtræt, og så kan hun heller ikke sove :)

I skal regne med, at hun har brug for 13-13.5 times søvn i døgnet. Det vil ofte være rigtig fint fordelt, hvis hun sover en middagslur på 2-2.5 time f.eks. fra kl 12-14/14.30 og så sover nattesøvn på ca. 11 timer f.eks. fra kl 20 til 07.. Hvis hun sover længere middagslur, vil nattesøvnen naturligt være kortere og omvendt. Men det kan give jer lidt rettesnor for, hvad I kan regne med og måske arbejde lidt ud fra :)

Jeg håber, at du/I kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke med hende - og rigtig glædelig jul og godt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.