Svar: 16 måneder - hvornår er de bevidste om putningen
27. december 2017
Alder:
16 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Man siger normalt, at børn skal være omkring 16 måneder før de hjernemæssigt begynder at få lidt fornemmelse for, at vi stadig er der, selvom vi er ude af syne. Fra denne alder, kan barnet bevæge sig mere selvstændigt rundt, begynder at have lidt fornemmelse for, hvordan rummene hænger sammen og barnet begynder derfor at kunne lede efter os i et tilstødende lokale.. Barnet er ikke længere utryg ved at blive ladt alene tilbage i stuen, imens vi går ud i køkkenet, fordi barnet i denne alder begynder at forstå, at det kan gå ud i køkkenet til os...
Når det er sagt, så er det dog helt naturligt, at jeres datter stadig har brug for jer og at hun kan have rigtig svært vd at slippe dagen og alle oplevelserne - ligesom hun også kan have en stor motorisk uro i kroppen, som gør det svært at ligge stille. Og det er helt naturligt, hvis hun derfor om aftenen har brug for at I sidder ved sengekanten, synger en godnatsang, læser en godnathistorie eller lignende og hjælper hende med at finde ro og overgive sig til søvnen.
Det spiller naturligt også ind, hvordan I har øvet adskillelse i løbet af dagen, og hvad jeres datter er vant til. Det spiller ind, hvorvidt hun er i vuggestue om dagen og derfor adskilt fra jer her - det kan godt øge hendes behov for jeres nærhed og tætte kontakt, når I er hjemme sammen og når hun skal sove. Det spiller også ind, om I har øvet at sige farvel, når I går, vinket sammen med hende osv. så hun gradvist har lært, at når I går så er I kun væk kortvarigt og kommer så tilbage.. Ligesom man f.eks. også i denne alder kan lege lidt gemmeleg med hende, hvor I skiftes til at gemme jer og hun så sammen med den ene af jer skal finde den som har gemt sig. Det kan være en måde at lære hende, at I ikke er forsvundet selvom I er ude af syne, at hun kan lytte efter, hvor I mon kan være og søge efter jer...
Hendes motoriske udvikling, arveligheden fra far - at han har gået i søvne og generelt sov meget uroligt da han var lille - det kan naturligvis også forklare, hvorfor jeres datter har en stor motorisk uro, og det er rigtig fint, at I er opmærksomme på dette og tager hensyn her :) Det er vigtig og relevant viden.
Og når alt dette er sagt, så spiller hendes rytme for dagen naturligt også ind og I er også nødt til at se på, hvor meget I kan forvente i forhold til hendes alder. I fortæller, at hun puttes kl 19, men ofte først sover en times tid efter. Og og hun starter så ofte dagen omkring kl 05. Om dagen sover hun formiddagslur på 2-3 timer og en middagslur på 1.5 time. Det betyder alså at hun om natten sover fra 20-05 = 9 timer og om dagen sover mellem 3.5-4.5 time, så hun samlet får ca. 13 timers søvn i døgnet, og det dækker faktisk hvad hun har behov for, med den alder hun har nu. Når jeres datter ikke sover før kl 20, så er det derfor sandsynligvis fordi hun ikke er træt og parat til at sove før...
Og I skal derfor være opmærksomme på, hvad I lærer hende, når I putter hende en time før hun sover. For hun kan meget hurtigt få et putteritual der består i at tumle rundt i sin seng og I kommer og går igen og igen en time igennem og så er det sådan hun lærer at det foregår, når hun skal sove. Derfor kan det være en god idé, at I ikke putter hende før hun er så træt, at hun med sikkerhed kan sove i løbet af ca. 15 minutter. Så hun netop lærer at når hun skal sove, så består det af et ritual, hvor hun puttes med bamse, putteklud, godnathistorie og sang, kærtegn eller lignende og hvor hun så føler sig parat til at sove...
Det kan også være en god idé at I indfører et bad om aftenen, gerne afsluttet med god frottering med håndklædet, smøre hende med lidt creme, giver hende lidt babymassage eller lignende, fordi det kan være med til at give hende ro i kroppen. Især hvis badet ligger ca. 1 time før hun puttes. Og det vil være rigtig godt, hvis I kan afslutte badet med en godnatgrød, hvorefter hun så kan få børstet tænder og komme i seng. Det giver en god ro i kroppen og kan hjælpe hende med at koble fra og falde i søvn.
En godnatgrød kan være en grovere grød som havregrød, flerkornsgrød, mysligrød. Som godnatmåltid kan hun også blot få en banan, hvis I skønner, at hun ikke kan spise grød og det ikke vil fungere. Det vil være rigtig godt, hvis I kan spise aftensmad der hovedsageligt består af kylling, kalkun, pasta, brød, fede fisk som laks og makrel, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager. Netop disse fødevarer indeholder tryptofan, som omdannes til serotonin i kroppen og netop serotonin er med til at forbedre vores søvnkvalitet :)
Nogle børn har glæde af en kugledyne, men bestemt ikke alle børn og en kugledyne skal normalt ses som et hjælpemiddel. Kugledynen virker beroligende, fordi vægten af kuglerne og bevægeligheden som kuglerne giver får dynens til at folde sig om barnet og den stimulerer derfor barnets kropsbevidsthed. Når barnet vender og drejer sig i sengen, sparker, ligger uroligt, så trykker kuglerne på kroppens forskellige punkter, dette stimulerer barnets berøringssans, muskel- og ledsans, og det giver barnet en øget fornemmelse af kroppen og kan dermed hjælpe barnet til større ro. Jeg kan naturligvis ikke udelukke, at den kunne hjælpe jeres datter :) Nogle kommuner har en kugledyne, som man kan låne, andre tilbyder at man lejer en i en periode og prøver det af, og det kan I naturligvis forsøge - de kan være ret dyre at købe, så det kan være en god idé at prøve det af før man investerer :)
Har jeres datter fået en juniordyne eller sover hun stadig med babydynen? En lidt større dyne kan også nogle gange hjælpe til større ro, fordi den naturligt svøber sig omkring hende på en anden måde end den lille babydyne gør.
Det vil være en rigtig god idé, hvis I kan begynde at vænne hende til at bruge en bamse, putteklud, slaskedukke eller lignende.. de fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at bruge en sådan bevidst, og det vil være rigtig godt, hvis hun kan vænnes til et alternativ til at ligge og hive i mors hår og til at putte med i stedet for mors favn.. En bamse, klud osv. skal følge hende hele dagen og være en fast del af hendes hverdag - den skal med i vuggestue, med i barnevognen, i bilen. Den skal bruges, når hun er træt, ked af det osv. Så den stille og roligt bliver en fast del af hendes hverdag og en substitut for mor og far.
Med hensyn til at kunne nøjes med kun en lur dagligt, så afhænger dette naturligt af hvor lang hendes nattesøvn er, og hendes rytme. Som udgangspunkt skal hun have lov til at sove to lure daglig, så længe hun viser behov for det, og da hun sover ret meget i løbet af dagen, så tvivler jeg på, at hun vil kunne nøjes med en lidt længere lur. Det kan dog godt være, at hvis I får rykket lidt på hendes nattesøvn, så hun puttes senere men falder hurtigere i søvn om aftenen, at hun så måske vil kunne sove lidt længere og først starte dagen kl 06.. Det kan være med til at gøre, at hun så vil sove formiddagslur senere og at hun gradvist vil ændre dette til at blive en længere middagslur.
Når børn går fra to til en lur dagligt, så sker det ofte ved, at de enten bliver sværere og sværere at putte til formiddagslur og derfor sover denne senere og senere. Eller ved at de afkorter deres formiddagslur mere og mere for til sidst helt at kunne undvære den.
Man kan naturligvis altid overveje, om det vil være en idé at afkorte hendes dagssøvn, men som udgangspunkt bør man ikke vække hende om dagen. Det vil derimod være en god idé at arbejde på at forlænge nattesøvnen og i takt med at hun måske begynder at kunne sove lidt længere - altså starter dagen lidt senere, så vil dagssøvnen ofte afkorte sig af sig selv. På den måde kan tiden også godt arbejde lidt for jer :) Netop dagssøvnen er også vigtig for at bearbejde alle dagens oplevelser og samlet får hun den søvn, som hun har behov for...:)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Rigtig glædelig jul og godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske