Svar: Middagslur ude eller inde

18. december 2017

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære L

Tak for dit brev :)

Du skriver, at jeres barnevogn er en ældre model med langt liggemål, og jeg tænker umiddelbart, at selvom jeres dreng nu fysisk er ved at være ret lang, så kan han måske stadig godt have glæde af at sove i sin vogn - også selvom han på sigt kommer til at ligge med benene bukket... I hvert fald vil det være godt at bruge vognen i en overgang til at lære at sove på anden måde.

Da I lige nu vil ændre putterutiner om aftenen og vænne ham og storesøster til at sove sammen på værelset og uden mor og far, så synes jeg ikke, at I skal begynde at ændre på hans rytme om dagen. Det er vigtigt, at hans dagsrytme fungerer, og lige nu fungerer det rigtig godt - så hold fast i dette.

Jeg kan se at han ofte puttes omkring kl 20, og det vil passe rigtig fint med storesøsters puttetid også. Han vil så måske vågne lidt før hende om morgenen, men det er okay, for han regulerer selv sit behov fint og sover så nogle gange en længere middagslur, så samlet får han sit søvnbehov rigtig fint dækket. Så lige nu skal I ikke ændre det som fungerer om dagen.

Men hen af vejen, når det forhåbentlig fungerer om natten og I fornemmer, at han er ved at vokse ud af sin barnevogn, så kan I godt prøve at vænne ham til at sove i hans seng om dagen. I kan skiftes lidt fra dag til dag, så han nogle dage fortsat puttes i barnevognen og andre dage så prøver I at putte ham indenfor og vænne ham til dette. Det vil være rigtig godt, hvis han her har en putteklud, bamse eller lignende som han fast puttes med, så der er genkendelighed og tryghed her.

Nogle børn forbinder det at sove i deres seng med putning om aftenen og vil ikke sove i sengen om dagen. ...

Annonce

... Hvis jeres dreng reagerer sådan, så kan det være fint at gøre et ritual ud af dagsputningen og f.eks. putte ham på en madras og så lave det til hans dagsrutine ligesom barnevognen er nu. Men nogle gange fungerer det rigtig fint at putte ham til middagsluren i sengen indenfor, han kan sagtens være glad for sin seng og nyde at blive puttet i den til middag også... I må her se, hvad tiden bringer.

Der er naturligvis også den mulighed at du køber en krybbe eller får lavet en, hvis du kender en god tømrer eller håndværker... En krybbe skal være tør og holdes fri for skimmelsvamp - den vil du ikke kunne tage ind på samme måde som du kan med hans barnevogn, men bør stadig stå beskyttet for vind og vejr. Og det anbefales at man ikke laver krybber af møbelplader, som kan suge fugt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis barnevognen bliver for lille, så vælger nogle familier også at købe en klapvogn, hvor sædet kan lægges ned, og hvor barnet således også kan sove... Det kan kræve en kørepose, så man sikrer sig at det ikke bliver for koldt, men det afhænger naturligvis af årstiden...

Så der er faktisk ikke rigtig nogen faste retningslinjer for, hvordan man gør, når barnet ikke længere kan sove i sin barnevogn. Og hvis I tænker, at det på sigt vil være rigtig dejligt, at jeres dreng kan sove sin middagslur indenfor, så han ikke bliver vækket af naboer, børn, græsslåning osv. om sommeren, så sker der naturligt ikke noget ved, at I forsøger gradvist at vænne ham til at sove i hans seng - også om dagen. Men jeg tænker, at I skal vente med at ændre dagsvaner til de nye rutiner om aftenen/natten er blevet skabt, og han trives med dette:)

Rigtig meget held og lykke fortsat :) Og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor