Svar: Natteravn - 3 mdr.

16. december 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Pernille

Tak for dit brev og velkommen til - og tillykke med den lille pige :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Netop i 3-4 måneders alderen, så oplever mange forældre, at deres barn ændrer rytme. Fra at have sovet længere lure i løbet af dagen, så begynder barnet at powernappe mere, og ofte vil børn i denne alder også have en rytme, hvor de går sent i seng.

Din datters søvn ændrer sig ret fysiologisk netop nu. Det betyder, at den begynder at indeholde flere stadier, og mange børn har rigtig svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Når hun skal videre i søvnen, sove længere og dermed skifte søvnstadie, så vågner hun op og kan ikke sove mere - heller ikke selvom hun har brug for længere søvn og tydeligt kan virke træt...

Børn i denne alder har også ofte stadig en aktiv moro-refleks, faldrefleks. Det betyder, at hun giver et spjæt, når hun skifter søvnstadie, og på den måde får hun vækket sig selv. Derfor sover børn i denne alder ofte godt i forældrenes favn, fordi det at ligge i favn hjælper dem med fysisk at holde sammen på sig selv og dermed komme videre i søvnen og ikke vågne op. Og nogle gange kan man med fordel svøbe barnet, fordi barnet så stadig vil føle sig holdt, men det vil være af et klæde og ikke dine arme...

Hun begynder også at blive mere opmærksom på verden nu. Hun følger mere og mere med i, hvad der sker omkring hende. Hun bruger sig selv mere både fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om hun er hjemme eller ude, om hun er i din favn, i fars favn eller i favn hos en fremmed. Og hendes øgede bevidsthed og opmærksomhed betyder også, at hun nogle gange let lader sig forstyrre, når hun f.eks. skal spise. Hun dier og spiser, men slipper, kigger efter ting, tager måske fat igen, dier lidt mere, slipper igen, tager fat og slipper så igen - det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.

Det er rigtig godt, hvis du kan forsøge at hjælpe hende til en rytme i løbet af dagen, hvor hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Og at du forsøger at hjælpe hende til at sove lidt længere søvnstræk, når hun er puttet, og at du også forsøger at hjælpe hende lidt lidt mere vågne og aktive perioder imellem hendes puttetider. Hun er ved at være en aktiv lille baby og det er vigtigt, at du hjælper hende med at bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt i løbet af dagen, og så hjælper hende med at koble fra og sove godt, når det så er tid til det. Så hun ikke kommer ind i en rytme, hvor hun både "slatsover" og "slatspiser" hele dagen igennem:)

Mælk skal indgå som en fast del af hendes putteritual. Du kan amme hende og putte hende i seng eller barnevogn og trille en tur, eller du kan lægge dig med hende og lade hende falde i søvn i din seng. Hun skal så vidt muligt ikke puttes sovende fra din favn, men skal modsat heller ikke puttes vågen. Du skal prøve at putte hende der, hvor hun er døsig. Det vil sige er lige ved at falde i søvn men ikke sover helt, men dog er træt nok til at du kan lulle hende ind i søvnen med dine hænder, kærtegn osv.

Det kan nogle gange være en fordel, hvis du kan svøbe hende eller putte hende i en sovepose. Det vil som sagt kunne give hende følelsen af at være holdt. Det vil gøre skiftet fra din favn og ned, hvor hun skal ...

Annonce

... sove mindre voldsomt for hende, og på den måde kan hun gradvist lære at sove lidt på afstand af dig. Prøv derfor om du kan forsøge at skifte hende, gøre hende klar til at sove, putte hende i en sovepose eller svøbe hende - og derefter amme hende, og så putte hende fra din favn og ned hvor hun skal sove. Så I på den måde forsøger at indføre faste putteritualer hele dagen igennem og forsøger at skabe lidt rytme.

Du skal regne med, at hun har brug for ca 15 timers søvn i døgnet. Og det vil ofte være rigtig fint fordelt, hvis hun sover 5 timer samlet i løbet af dagen fordelt på 3 lure - og så sover ca. 10 timer om natten. Og de ti timer kan meget fint ligge f.eks. fra kl. 22 til 08. Hvis hun har brug for en ekstra 4. lur om aftenen, er det naturligvis helt okay.

For at komme lidt væk fra at powernappe om dagen, så vil det være rigtig godt, hvis du kan prøve at indføre et bad midt på dagen - før hun skal sove middagslur. Det kan være med til at aktivere hende ekstra både motorisk og mentalt, og det forlænger samtidig hendes vågenperiode og hjælper hende måske med at sove en længere middagslur - samtidig med at hele dagen så ikke skrider for jer.

En skitseret dagsplan kunne f.eks. se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre, vågner ofte og starter dagen med endnu en amning, når I står op.

Leg og aktivitet, stimulere hende godt både motorisk og mentalt

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

Vågner og leger igen, stimuleres igen. Må meget gerne blive ammet, og så vil det være en god idé, at du her giver hende et bad. Det vil være med til at stimulere hende godt, sikre en længere vågenperiode og hjælpe til en længere middagslur

Frokost: Ammes og puttes til middagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Vågner og leger, er aktiv, hygger

Ammes og puttes til dagens 3. lur

Aften: Ammes efter behov, mange børn spiser hyppigt om aftenen i denne alder. Din mælk er mere koncentreret her og mange små slurke koncentreret mælk giver ekstra mæthed til natten...

Puttes med amning

Sen aften: Ammes og sover videre

Nat: Ammes og sover videre

Som du kan se af denne plan, så indgår der et bad før middagsluren og samtidig indgår amning som en fast del af hendes putteritual, så I også får lidt rytme omkring dette nu.

Du fortæller, at din datter ofte sover hele natten uden amning - og jeg kan godt forstå, at du synes det kan være dejligt - MEN - det er ikke nødvendigvis nogen god idé, at du ikke ammer om natten. For det første, så vil det, at din datter springer 2 amninger om natten over gøre, at hun er nødt til at spise meget hyppigt om dagen og om aftenen for at få sit mælkebehov tilstrækkeligt dækket - og det er således med til at øge hendes tendens til at slatspise og dermed også slatsove, hvilket er uhensigtsmæssigt for jeres rytme generelt... Dertil kommer at natamning er vigtig for opretholdelsen af din mælkeproduktion. Det vil derfor være rigtig godt, hvis du kan amme hende sen aften, midt nat og tidlig morgen, så hun ikke sover mere end ca 4 timer uden mælk om natten.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :) Derudover vil jeg anbefale dig min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse mere om søvnen i netop 3-4 måneders alderen og hvordan du kan hjælpe hende til mere rytme :)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul. Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder