Svar: Flaske inden middagslur
13. december 2017
Alder:
12 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Det lyder som en god idé at trappe jeres datter ud af flaske om dagen, så hun ikke længere behøver dette for at sove. Og det lyder som en god idé, at du starter med at skære ned i mængden af mælk, så hun gradvist får mindre og mindre. Det vil sige at hvis hun lige nu tilbydes 180 ml, så skærer du ned til 160, 140, 120, 100 ml indtil det passer med at hun i stedet så kan få lidt mme af en kop - og til sidst blot tilbydes lidt vand.
Du må gerne tilbyde hende et lille mellemmåltid i stedet for flasken, hvis du skønner at hun vil have glæde af dette, fordi der går lang tid mellem frokost og middagslur. Så længe hun sover to lure dagligt, vil det ofte være rigtig fint med et lille mellemmåltid - du kan f.eks. tilbyde hende lidt banan sammen med lidt mælk før hun puttes. Når hun sover formiddaglur vil hendes middagslur ligge senere, og det betyder, at når hun spiser frokost k. 11.30 så sover hun måske først kl 13.30-14... Men når hun begynder at kunne nøjes med en lur dagligt så vil den måske ligge mellem kl 12-14, og så vil det ikke længere være nødvendigt med en banan eller mælk før hun puttes, fordi hun så har fået frokost lige inden...
De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at kunne nøjes med kun en lur midt på dagen - og der kan derfor godt gå nogle måneder endnu, før det ændrer sig. Det kan vise sig lidt forskelligt. Mange børn begynder at protestere mod formiddagsluren og virker sig tydeligt ikke trætte, når de puttes. De har brug for at blive puttet senere og senere. Andre børn begynder at afkorte deres formiddagslur mere og mere og trapper på denne måde ud af den.
Der vil ofte være tale om en overgang, så nogle dage har barnet fortsat behov for formiddagslur og andre dage går det fint med at springe den over og sove en længere lur midt på dagen i stedet.
Og ja, det gælder også at man skal forsøge at ramme søvntoget, når man putter til middagslur. Og hvornår barnet er parat til at blive puttet til middagslur, afhænger helt af hvad tid dagen starter og om barnet sover formiddagslur og hvor lang den er. Det er altså lidt forskelligt, hvad det rette puttetidspunkt vil være. Men - når I kommer til at jeres datter kun har brug for en lur dagligt, så vil denne ofte skulle ligge ca 5 timer efter, at hun er stået op. Når hun bliver 2 år ligger den ca 6 timer efter hun er stået op, og når hun bliver 3 år ligger den ca 7 timer efter hendes stå op tidspunkt.... Det kan du måske bruge som rettesnor :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske