Svar: Putning - knap 11 mdr.

10. december 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Karina

Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar:)

Der er ingen tvivl om, at der sker udviklingsmæssigt meget med jeres datter netop nu og samtidig fortæller du, at hun for nylig er startet i dagpleje. Det vil naturligt påvirke hendes søvn og hendes evne til at overgive sig til søvnen.

Hun vil med den alder hun har naturligt have en stor uro i kroppen. Det er svært at ligge stille og hun øver sig motorisk - både i løbet af dagen og også når hun kommer i seng. Og sengen er netop et godt sted at øve sig - hun kan trække sig op ved tremmerne, hun kan falde uden at slå sig voldsomt, og det er dejligt for hende at tumle rundt der, og dette bliver naturligt udnyttet.

Samtidig får hun rigtig mange nye oplevelser i løbet af dagen. Hun er i dagpleje, skal forholde sig til andre børn, nye rutiner, nye regler og nye måder at gøre ting på. Forholde sig til at de andre børn måske græder, at deres forældre går og kommer osv. Ligesom hun måske også er i legestue og der skal finde ud af en masse nyt - alt sammen rigtigt spændende for hende, men også med til at gøre, at det er svært for hende at koble fra og svært at overgive sig til søvnen om aftenen.

Og så er hun jo adskilt fra dig i løbet af dagen og kan derfor godt have ekstra behov for at du er hos hende, når hun skal sove, så hun mærker, at du ikke forsvinder. Og at hoppe rundt kan også være en måde at sikre sig, at du bliver hos hende og ikke går.. Den uro I mærker og de udfordringer du oplever omkring putning kan altså meget let skyldes alt det der sker i øjeblikket :)

Det er vigtigt, at hun hele tiden er tryg. Hun må ikke føle sig alene og forladt, men skal hele tiden forbinde det at sove med noget dejligt. Det skal være rart at komme i seng og her er det vigtigt, at du lige nu forsøger at vurdere hendes behov. Hun må i princippet gerne få lidt tid til at tumle rundt i sengen. Hvis hun nyder det, er glad og på den måde får lukket lidt overskudsenergi ud, før hun er parat til at sove, så er det helt fint, at du lader hende rumstere rundt i tremmesengen. Og du behøver I ikke sidde hos hende imens hun tumler rundt, her må du godt gå kortvarigt fra hende og komme ind igen, hjælpe hende med at blive lagt i en rar stilling, få dynen på sig, berolige hende, betrygge osv.

Hvis hun derimod er ked af det, og tydeligt har brug for at du er der, at du sidder hos hende, holder hænderne på hende, holder hende i hånden, synger en sang, hjælper hende med fysisk at finde ro - så skal du gøre det. Det er rigtig godt givet ud, hvis du kan bruge 10-15 minutter på at være der, og hun så falder trygt i søvn.

Hvis hun søger underholdning, hvis hun vil lege, hopper rundt - selvom hun tydeligt er træt og I ved at puttetidspunktet er rigtigt, så kan I bruge det jeg kalder for se-til-metoden. Det handler om at putte hende, sødt, omsorgsfuldt, nærværende og gå kortvarigt - aldrig væk i mere end 3 minutter af gangen, altid vende tilbage uanset om hun græder ikke ikke gør. Det handler om hele tiden at vise hende, at du er der selvom hun ikke kan se dig.

Metoden bruges ikke i forbindelse med gråd - det er ...

Annonce

... ikke for at hun skal blive ked af det, og det er ikke en "kontrolleret grådmetode", hvor hun får lov til at græde x-antal minutter. Det er en metode, som bruges for at vise hende at det ikke er legetid, men sovetid nu, og ved at gå kortvarigt så signalerer du, at du ikke sidder tilbyder leg og underholdning, men mener, at hun skal sove. Ofte vil det være nok at gå fra hende en til to gange, herefter forstår hun, at hun ikke skal lege og vil være parat til at lægge sig, hvor du så kan sætte dig hos hende, holde en hånd på hende, lade hende mærke at du er der og på den måde hjælpe hende til ro, så hun falder i søvn i sin seng...

Med hensyn til amning, så er det helt fint, hvis du ønsker at stoppe nu. Du kan også bibeholde den ene amning i løbet af natten, hvis den fungerer for jer begge og sikrer, at I lige nu får mere sammenhængende og rolig nattesøvn - du bør dog være opmærksom på ikke at øge hendes antal af natamninger, for de bør ikke sættes op :) Men der er ikke noget i vejen for, at du forsøger at erstatte amningen før putning med noget andet, især når hun er begyndt at bide dig, og du fornemmer at amningen ikke umiddelbart har den beroligende effekt, som den tidligere havde.

Faktisk vil det i forhold til jeres datters alder være en rigtig god idé, hvis du om aftenen kan forsøge at skabe dette ritual og rytme:

Aften 18: Aftensmad, spiser samme mad som I andre, der skal være kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være moset mad og også mad i stykker, som kan spise med fingrene og/eller med en gaffel. Maden må gerne smage af noget. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres rigtig godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Tilbydes godnatgrød ca kl 19.30 og kan sammen med sin grød tilbydes lidt mme af en kop eller du kan vælge at bibeholde amning til 12 måneder. Får derefter børstet tænder.

Puttes til natten ca kl 20 med kærtegn, beroligende ord, godnatsang, sutteklud eller lignende...

Det kan være en god idé med et bad om aftenen, som ligger ca 1 time før hun puttes, fordi det kan være med til at hjælpe hende til større fysisk ro, når hun så skal sove. Især hvis det afsluttes med lidt babymassage eller lignende. Og hvis hun så får en godnatgrød som en fast del af putteritualet - det giver også ro i maven og kan gøre, at hun bedre vil kunne lægge sig ned i sengen og slappe af, overgive sig til søvnen.

Du skriver, at hun i dagplejen får grød som supplement til sin rugbrød, og det er rigtig fint, at hun tilbydes skemad som supplement - men er det altid grød? Det vil være rigtig godt, hvis hun i løbet af dagen kan tilbydes grøntsagsmos og frugt som supplement, så hun kun får to måltider grød dagligt - morgengrød og godnatgrød. Rugbrød er også korn og gryn ligesom grøden, så det er vigtigt at hendes kost bliver varieret så meget som muligt. Bare en tanke, fordi du skriver, at I gerne vil sikre hende lidt ekstra næring :) Hun skal også stadig have mme og fedtstof i sin hjemmelavede mad, så hun får lidt ekstra næring den vej igennem....

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor