Svar: Vil ikke sove i egen seng - 9 måneder

7. december 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille pige :) Og velkommen til :)

Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og som du har læst, så er der ingen tvivl om, at jeres datter lige nu gennemgår en stor udvikling. Hun er i separationsfasen, og det betyder, at der sker rigtig meget med hende både motorisk og mentalt.

Separationsfasen dækker ofte især over 8-10 måneders alderen - det vil sige i den alder, hvor hun begynder at krybe, kravle, rejser sig ved tingene osv. og derfor øver sig i at bevæge sig væk fra jer, og for at kunne dette, så har hun ekstra behov for fysisk kontakt og nærhed. Hun har brug for at se jer, for at vide, at hun ikke er forladt og derfor vil hun i denne alder godt kunne virke mere pylret og krævende i forhold til kontakt - både i løbet af dagen, hvor hun f.eks. kan blive ked af det, hvis I går ud i køkkenet og lader hende være alene i stuen - men også om aftenen, især når hun skal sove.

Hun øver sig motorisk hele tiden, både om dagen og om aftenen - både når hun er vågen og når hun sover. Derfor lægger hun sig op i kravlestilling og rokker frem og tilbage, og hun kan ikke finde ud af at blive lagt ned igen, men har brug for jeres hjælp til dette. Hun har en stor rastløshed i kroppen, kan ikke finde ud af at slappe af, det er rigtig svært for hende at finde fysisk ro og rent fysisk overgå til søvnen.

Mentalt har hun også svært ved at slappe af. Det er svært at slippe dagen og alle oplevelserne, det er svært at komme af med alle de stimuli hun får, og derfor svært at koble fra og overgive sig til søvnen - og når hun endelig sover, så er det også svært at sove stille, fordi hun drømmer rigtig meget. Nogle gange vil hun vågne og græde om natten, nogle gange ligge og snakke i søvne, nogle gange le.. der kan være rigtig mange natlige lyde og meget uro i denne alder.

Jo mere hun øver sig om dagen, jo bedre bliver hun til det og jo mere hun mestrer det og øver sig om dagen, jo mere ro vil der efterhånden komme på hende om aftenen og om natten. Men lige nu, vil hun naturligt have en stor motorisk uro dag, aften og nat ... og hun vil have behov for jeres hjælp i løbet af natten. Hun vil nogle gange have brug for, at I hjælper hende tilbage i en god stilling igen, hjælper hende om på den anden side, giver hende dynen på som hun har sparket af.. Nogle gange vil hun have brug for at I bare lige lægger en hånd på hende, så hun kan mærke jer. Nogle gange at I siger "shh-shh", så hu kan høre, at I er der.. og så er der også andre gange, hvor hun skal have lov til at finde videre i søvnen på egen hånd, hvor I skal trække tiden før I reagerer på hende og hvor hun måske kan blive irriteret over, hvis I tager fat i hende eller forsøger at hjælpe hende, netop fordi meget af uroen foregår i søvne...

I beskriver en pige, som sover rigtig godt hos jer. Hun er ulykkelig, rejser sig, strækker armene op og signalerer tydeligt "tag mig op", når I forsøger at putte hende i seng og hun klynger sig og putter sig ind til jer. Du skriver blandt andet "hun ...

Annonce

... græder og græder og græder. Jeg sidder hos hende med en hånd på hende, synger, tysser, går ud, kommer ind osv osv. Igen følger jeg en masse råd. Men hun er SÅ ulykkelig. Badet i sved og tårer og vil klamre sig til mig. Jeg tager hende op, og hun gisper og hulker og falder straks til ro i mine arme". Det er rigtig vigtigt, at du ikke kæmper med at få hende til at sove i sengen. Børn der klynger sig til deres forældre har brug for deres forældre, og det hjælper hende ikke til at sove, at du kæmper omkring søvnen - hun har ikke alderen til det, og det er ikke lige nu :)

Jeg forstår dog godt, at du gerne vil lære hende at sove i tremmensengen og i stedet for dit forslag om at skille jeres seng ad og lægge madrasserne på gulvet, så vil jeg foreslå dig, at du kobler din datters seng til din seng. Det vil sige, at du skal tage den ene side af tremmsengen af, og koble sengen sammen med din. Du skal naturligvis sikre dig, at sengene ikke kan gå fra hinanden, og at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

Hvis du kobler hendes seng til din seng, så har du mulighed for både at putte hende i egen seng og samtidig være lige ved siden af hende. Du kan på den måde øge den fysiske afstand imellem jer, så hun gradvidt lærer, at hun ikke behøver være i din favn for at sove, men godt kan ligge i sin seng. Du kan lægge en beroligende hånd på hende, så hun kan mærke dig. Du kan hjælpe hende med stillingskift, beroligende ord osv. når hun har brug for det - og uden at du selv behøver stå op flere gange om natten. Og hun kan faktisk også kravle over til dig og putte sig ind til dig i løbet af natten, hvis det er dette hun har behov for. Det vil være mit forslag til en løsning hos jer :)

Med hensyn til søvnen om dagen, så synes jeg I bør holde fast i at hun sover rigtig godt i sin barnevogn og trives med den rytme hun har der. Du kan naturligvis godt prøve at putte hende i tremmesengen om dagen, men jeg vil være lidt bange for, at I så får ødelagt hendes gode dagssøvn, og som udgangspunkt skal man aldrig ændre på noget der fungerer....

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du skriver, at du skal begynde arbejde om et par måneder - hvad skal jeres datter der? Passes hjemme af far eller andre? I dagpleje, vuggestue eller? Det vil være rigtig godt ikke at ændre søvnrutiner samtidig med at hverdagen ændrer sig - men det afhænger lidt af, hvad planer I har. Hvis far f.eks. holder barselsorlov, så kan I godt arbejde på at flytte hende på eget værelse der, men hvis hun skal i dagpleje eller vuggestue og dermed forholde sig til en helt ny verden, så vil det være godt ikke at ændre på hendes søvnrutiner samtidig med...

I kan prøve at pejle jer lidt ind efter hendes alder og udviklingsspring. Det er ofte svært at ændre søvnrutiner i 8-10 måneders alderen og igen i 13-15 måneders alderen og i 18-20 månedersalderen. Hos jer kunne det måske være en idé at forsøge i 11-12 måneders alderen eller vente til 16-17 måneder, alt efter hvad fremtiden bringer.

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Og rigtig god jul, når I kommer så langt!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!