Svar: Vågner hver time og er urolig

6. december 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte forældre

Tak for jeres brev og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer og så må I selv vælge til og fra hvad I tænker, at I kan bruge :)

Det første jeg umiddelbart tænker er, at det er helt normalt at børn ændrer søvnrytme i 3-4 måneders alderen - I denne alder så ændrer søvnen sig rent fysiologisk. Den begynder at indeholde flere stadier og i stedet for at sove videre, så begynder mange børn at vågne op, når de går fra et søvnstadie til et andet. De begynder således at "slatsove" lidt i løbet af dagen og har svært ved at sove længere lure.

De begynder også at følge mere og mere med i verden omkring dem, de bruger sig selv mere og mere både motorisk og mentalt, de skelner mere og mere mellem om de er hjemme eller ude, om de er i favn hos mor eller en fremmed... Og de begynder ofte at lade sig forstyrre, når de skal spise - de dier, slipper, smiler til mor, tager fat, slipper igen, dier lidt igen, slipper atter og det er pludselig mere spændende at se efter far som kommer ind i stuen. Det er sjovere at lege og opleve, end at spise - og derfor vil mange børn i denne alder også begynde at "slatspise" lidt.. Og hvis barnet ikke spiser tilstrækkeligt hos mor i løbet af dagen, så vil det naturligt søge mælken ekstra om natten og derfor begynde også at vågne om natten og virke søgende og sulten...

Der er altså en helt naturlig forklaring på de udfordringer I har oplevet med jeres dreng i denne alder, og hos jer har løsningen været at tilbyde flaske for på den måde at sikre, at jeres dreng fik mælk nok. Det lyder også som om, at det har hjulpet lidt, men I synes stadig at han vågner meget hyppigt.

Hele dagens rytme spiller naturligt også ind på nattens forløb og dagsplanen ser faktisk rigtig fin ud. Det lyder rigtig fint med grød til frokost og grøntsagsmos til aften og det lyder ikke som om, at jeres dreng spiser for store mængder skemad. Det er vigtigt at medtænke om han spiser så store mængder skemad, at det tager hans plads op for mælken, men det lyder ikke til at være tilfældet hos jer.

Om 120-150 ml mme af gangen er tilstrækkeligt til at dække hans behov, afhænger helt af, hvor meget han vejer og hvor meget vand han også drikker af en kop. Samlet lyder det som om, at jeres dreng når op på 800-1000 ml mme i døgnet og det lyder rigtig fint til at dække hans behov i forhold til hans alder, og når han også tilbydes vand og får grød og mos. Derudover lyder det som om, at han optager næringen af mælken rigtig godt og vokser som han skal. Så at presse ekstra mme i ham er ikke umiddelbart nødvendigt.

Hvis du vil prøve at se om han kan drikke lidt mere om aftenen, så kan du prøve at skifte til en flaskesut med lidt større huller, evt. forsøge med en vællingesut (og alm. mme), for at se om han så kan drikke lidt mere, fordi mælken flyder lettere til ham. Du kan også prøve at give ham flaske af to omgange, så han tilbydes flaske, bliver skiftet og gjort klar til natten og derefter tilbydes flaske igen, for at se om han så kan drikke lidt ...

Annonce

... mere på den måde. Men når det er sagt - når ha samlet når op på sit behov, så skal du ikke presse ham unødigt, det er helt fint, at han drikker det han gør. Hvis du presser ham, risikerer du at han afviser og pludselig ikke drikker nok og så har I først et problem :)

Dagsrytmen er fin og aldersvarende og det er forventeligt, at han ikke kan sove igennem om natten endnu. Det er altså naturligt for hans alder, at han har brug for flaske før hver lur og også stadig midt nat. De fleste børn vil i 6 måneders alderen begynde at kunne trappe ud af natflasken kl 02/03 og begynder således at kunne sove måske 5-6 timer f.eks. fra kl 23.30 til 05, eller hos jer måske fra kl 22-04... Du kan altså ikke på nuværende tidspunkt forvente, at der kan gå længere tid imellem måltiderne end der går lige nu. Han får flaske kl 22/23 og igen kl 02/03 og 06 - og det er lige efter bogen i forhold til hans alder :)

Det du skal være opmærksom på er, hvad du/I laver, hvis han vågner imellem sine flasker. Du nævner i dit brev, at han om natten kan vågne en gang i timen.. Hvad gør du her? Det er vigtigt, at du nogle gange prøver at trække tiden lidt og lader ham selv finde videre i søvnen. Hvis han ikke kan det, så skal du naturligvis være der og hjælpe ham - du kan hjælpe ham med stillingskift, beroligende hænder, lægge ham rart i midten at sengen igen, putte dynen om ham, kærtegn ham osv. Men prøv om du kan undgå at tage ham op i din favn, undgå at bære ham væk fra sengen og undgå at give ham sut i munde hver gang du hjælper ham. Så du med så lidt aktivitet fra din side hjælper ham videre - og netop hjælper ham der, hvor han allerede ligger, så han fortsat lærer at sove i sin seng.

Du kan overveje om han har behov for svøb/sovepose eller faktisk sover bedre uden. Han begynder naturligt at bruge sig selv mere og mere motorisk nu og for nogle børn betyder det, at de kan have glæde af at være godt puttet eller svøbt, fordi det hjælper dem med fysisk at holde sammen på sig selv, så de bedre kan finde roen. For andre børn betyder det, at de bliver irriteret og vågner hvis de føler sig holdt, og i stedet kan de have glæde af netop at få lov til at kunne skifte stilling undervejs.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil være rigtig godt, at I er opmærksomme på hans påklædning, så han ikke har det hverken for koldt eller varmt om natten. Hvis han sparker dynen af, så kan han have glæde af nattøj i uld.. I skal også være opmærksomme på temperaturen i værelset. Den optimale temperatur vil være mellem 16-20 grader...

Du nævner, at han blandt andet har været til kiropraktor - har han nogle løsninger i nakke, skulder, lænd eller lignende som har generet ham, så kan det naturligvis stadig godt spille ind - alt efter hvordan det går. Især nu hvor han bevæger sig mere og måske får sig lagt i uhensigtsmæssige stillinger. Her vil det være godt, at I igen hjælper ham med stillingskift og blive lagt rart igen - men uden at give ham sut eller lignende i munden:)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre.

Rigtig meget held og lykke - og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre