Svar: Urolig søvn sidst på natten

5. december 2017

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Katrine

Tak for dit brev :)

Jeg tror som dig ikke, at "der er noget galt", men jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

For det første, så tænker jeg, at jeres dreng nok har det man kalder for en tidlig søvnfase. Det betyder, at han står tidligt op, sover tidligt hele dagen igennem og går tidligt i seng. Og det må han i princippet godt, men der er naturligvis en grænse for hvor tidligt I kan stå op, hvis dagen også skal hænge sammen for jer. Klokken 4-5 er tidligt for de fleste, det ville sandsynligvis være dejligt, hvis han kunne sove til kl 06...

Og her spiller hans dagsrytme naturligt ind. Du fortæller, at han ofte sover en formiddagslur der kan vare mellem 1.5-3 timer - det varierer. Og hvis han har sovet en lang formiddagslur, så kan han ikke sove om eftermiddagen og holder sig vågen... Det kan være lidt problematisk fordi eftermiddagen så bliver rigtig lang for ham, og det kan nogle gange gøre, at han måske powernapper lidt i bilen eller på cyklen på vej hjem fra vuggestue - og det kan så forklare hans opvågning tidlig morgen.

Han er aldersmæssigt der, hvor mange børn begynder at kunne nøjes med en lur dagligt, men da han har en tidlig søvnfase, så vil han sandsynligvis have brug for to lure - og det kunne derfor være en idé at arbejde på en rytme, hvor han fast får to lure fremfor så lang en formiddagslur. Hvis han kan sove 3 timer, så vil det være godt, at de 3 timer ligger mellem 12-15, og det kan han ikke holde til, når han står så tidligt op, - og derfor vil det være bedre, hvis han i stedet sove f.eks. 1.5 time formiddag og 1.5 time til middag. På den måde bliver eftermiddagen ikke så lang, han får to afbræk i løbet af dagen, får stadig den søvn som han har behov for - og han kan evt. puttes en lille smule senere i seng, så han på den måde får sin rytme rykket lidt. For der er naturligvis også en grænse for, hvor lang hans nattesøvn kan være, og hvor meget han samlet kan sove.

I kan derfor enten vælge at gøre som nu og bibeholde den rytme han har og med den fleksiblitet der ligger i dette - eller I kan overveje, om I skal prøve at skabe en rytme, med to lure dagligt f.eks. to lure af 1.5 times varighed. Som det faktisk lyder som om, at han også trives med. Det kan faktisk være med til at gøre, at hans rytme rykkes lidt hele dagen igennem, så han generelt begynder at sove lidt senere, går lidt senere i seng og dermed også vågner lidt senere om morgenen. Det er ikke nok at putte ham senere i seng om aftenen, det sover han ikke længere af - det er hele rytmen som skal rykkes, og det kan den blive ved at holde fast i de to daglige lure lidt endnu :)

Så kan man altid diskutere om man skal vække børn - og det skal man jo som udgangspunkt ikke. Men jeg tænker, at I skal forsøge at tage udgangspunkt i en af de dage, hvor han naturligt sover 1.5 time til middag og så putte ham til middagslur. Og hvis han så en dag, viser tegn på at ville sove meget længere om ...

Annonce

... formiddagen, så kan I godt forsvare at vække ham. Det er ikke for at fjerne søvn fra ham, men for netop stadig at sikre ham søvnen om eftermiddagen, for at døgnet hænger sammen for både ham og jer.

Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:

Morgen 06.30: Havregrød, vand eller letmælk af kop.

Formiddag 9: Morgenbolle og frugt som nu, vand af kop.

Puttes til formiddagslur og sover her 1.5 time, hvorefter han kommer op, leger, er aktiv, bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt.

Frokost 11.30: Varm mad i vuggestuen og rugbrød med forskelligt grønt til derhjemme. Vand af kop.

Puttes til middagslur ca kl 13.30-14 og sover her igen gerne 1.5 time

Eftermiddag 16: Bolle, frisk frugt, evt. en frugtgrød med lidt mælk. Vand af kop.

Aften 17.30-18: Familiemad - spiser det samme som jer - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta sovs. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Tilbydes godnatgrød ca kl 19, får børstet tænder

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20...

Jeg har altså en formodning om, at hvis I kan sikre jeres dreng to lure dagligt, så han sikres en middagslur og eftermiddagen ikke bliver for lang for ham, så kan I putte ham lidt senere til natten og dermed påvirke hans rytme, så han sover lidt længere om morgenen.

Du kan måske regne med, at han har brug for at sove ca. 13.5 time i døgnet, og det betyder, at hvis han sover 3 timer i løbet af dagen, så skal han sove 10-10.5 time i løbet af natten. Det vil sige, at han så kan sove f.eks. fra 19.30-20 til kl 06... (eller som nu fra 19 til 05).

Hans alder og udvikling spiller naturligt også ind, og netop i 13-15 måneders alderen oplever man ofte at børn kan virke mere klyngende - og det du så fint beskriver som "det føles som om, at han gerne vil krybe tilbage og ind i dig". Netop hans store motoriske udvikling, det at han nu løber, kravler op og ned osv. kan være med til at gøre ham lidt mere klyngende og øge hans behov for at mærke dit tæt. I løbet af dagen gør han måske også tegn på at ville op, han vil op på din arm, men så snart du tager ham op, så vil han ned igen... Det er en alder, hvor han lige nu både har brug for at mærke dig tæt på fysisk og også have brug for at skubbe dig væk og prøve selv. Man kan tale om en separation-gentilnærmelses-fase og det er i denne alder rigtig svært helt at finde ud af, hvor meget man skal være der og hvor meget man skal lade ham selv forsøge sig....

Alt hvad han oplever om dagen skal naturligt bearbejdes, når han sover - og han vil derfor naturligt også drømme rigtig meget. Og netop tidlig morgen er det ofte drømmeaktivitet som spiller ind. Det er derfor sandsynligt at han vågner kl 04 af en drøm og her har brug for at mærke jer, brug for nærheden og følelsen af ikke at være alene.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham:)

Og rigtig god jul til jeres familie! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor