Svar: Udvikling og søvn

28. november 2017

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære stadig trætte mor

Tak for dit brev, og dejligt at høre at du kunne bruge mit sidste svar :)

Det lyder som om, at det går rigtig godt med jeres lillesøster - hun lyder til at udvikle sig i rigtig fin retning, er nu begyndt at gå ca 10 skridt og arbejder sig fremad, kravler op i møblerne og er motorisk aktiv - og det er super godt! Og så er hun også begyndt at kommunikere rigtig meget - ikke så meget med ord endnu, men hun bruger masser af fagter og kropssprog og det er netop vigtigt, at hun kommunikerer.

Det lyder som om, at I skal fortsætte med movicol eller give laktulose fortsat, simpelthen for at sikre at jeres datters afføring er blød og let at komme af med. Hvis hun går og holder sig fordi hun har en faring med sig om at det gør ondt at presse, så vil hun gå og holde igen, og derfor er det vigtigt, at hun nu får en erfaring med sig om, at det ikke er ubehageligt at komme af med afføring, og derfor skal afføringen være blød (men ikke tynd).

Det er rigtig fint, at du forsøger at holde maven igang med lidt krydret grøntsagsmos. Hvis hun ikke er så meget til dette, så prøv med kogte eller bagte grøntsager fra ovnen, som hun kan spise selv med fingrene. Her kan du også bruger lidt forskelligt krydderi...

De lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød, flerkornsgrød er også gode til at holde maven igang naturligt. Og det er også rigtig godt med frugt og bær af forskellige slags. Det er også godt med gammeldags frugtgrød - sveskegrød, æblegrød, rabarbergrød, abrikosgrød, jordbærgrød og lignende. Evt. som et lille mellemmåltid om eftermiddagen, når I kommer hjem fra dagpleje...

Og så skal du naturligvis sikre dig, at hun drikker vand nok, så hun ikke får hård mave på grund af væskemangel :)

Det lyder super fint med den lidt længere middagslur nu, og det er dejligt at hun om dagen falder let i søvn og sover så godt som hun gør (7-9-13) :)

Du nævner, at hun har haft øreproblemer, og det kan naturligvis godt spille ind på både sprogudvikling og nattesøvn. Har du indtryk af, at hun har væske på ørerne, for så kan det forklare, hvorfor hun vågner om natten og har brug for at sidde op. Når hun ligger ned, så stiger trykket i mellemøret. Hvis hun har væske i mellemøret, så vil hun derfor vågne, når hun har ligget og sovet et stykke tid, fordi hun får ondt i ørerne - og når hun så kommer op at sidde, så falder trykket og dermed smerten, så kan hun lægges ned igen, og så gentager det sig igen, når hun har sovet lidt... Hvis I har indtryk af, at hun har ondt i ørerne, kan I godt prøve med lidt smertestillende i en periode. Men det kan også være en god idé at få hende set af en øre-næse-hals-læge. Det kræver ikke henvisning.

Mange børn begynder også i 18-20 måneders alderen at sove meget uroligt om natten. Det handler ofte om, at de i den alder begynder at få lidt farefornemmelse, altså forståelse for at verden ikke kun er sjov og ballade, men faktisk stor og farlig. Hun oplever det, når hun leger - at andre børn tager ting fra hende, skubber til hende osv. Og hun oplever det i forhold til jer - at I siger mere og mere nej i løbet af dagen, holder fast i hende, så hun ikke løber sin vej osv. Alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse - og urolig søvn. For alt hvad hun oplever skal bearbejdes, når hun sover, så hendes drømmeaktivet vil være ekstra stor i denne alder.

Det kan nogle gange hjælpe at tale dagen igennem med hende, for på den måde at få bearbejdet nogle af alle hendes tanker og oplevelser, så hun ikke har så meget tankemylder og så drømmene derfor måske bliver mindre...

Og det samme kan faktisk godt gøre sig lidt gældende for ...

Annonce

... storesøster på 5... Ikke at hun har farefornemmelse, men hun begynder måske at mærke, at der sker nogle ændringer for hende. Skal hun i skole til næste år? Så er I sandsynligvis begyndt at tale om dette, og måske er hun i børnehaven blevet sat i en "skolegruppe", for at blive forberedt og "vurderet"... Og det at hun pludselig mærker nogle ekstra krav, kan godt gøre at hun lige nu har svært ved at sove.

Det vil være en rigtig god idé, hvis I kan sætte jer på sengekanten om aftenen og tale lidt med hende om, hvad hun har oplevet i dag og hvad der skal ske i morgen. Hvis hun ligger og er urolig overfor hvad morgendagen bringer, så kan det være svært at sove, og så er det ofte netop ved sengkanten, at hun lukker lidt op for posen med alle sine tanker og bekymringer.

I skal naturligvis også være opmærksomme på, om hun trives i børnehaven. Har hun nogen at lege med og leger de godt? Har hun gode venner? Har hun det sjovt og kan hun lide at være i børnehave? Eller sker der nogle ting, som hun bliver ked af, bekymrer sig omkring, ikke bryder sig om? Når hun tidligere har kunne falde i søvn uden problemer og pludselig ikke kan, så er det en god idé at prøve at tale lidt med hende om, hvad hun oplever og på den måde forsøge at finde ud af, om der skal findes en årsag her:)

Mange børn har i jeres datters alder også mareridt, og nogle børn kan godt være bange for at sove, fordi de bliver bange for de drømme, som kan opstå... Børn i 5 års alderen har ofte en stor fantasi og det kan være svært for hende at skelne fantasi og virkelighed. Prøv at være opmærksomme på, hvad I diskuterer om aftenen hen over middagsbordet og om hun måske kan opfange noget her, eller måske misforstå noget, som kan gøre at det er svært at overgive sig til søvnen.

Vær også opmærksom på hvad hun ser af tegnefilm og lignende - i fjernsynet, på sin iPad og andre steder. Nogle ting er voldsomme for børn, så prøv at se noget af det sammen med hende og tal med hende om det.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ligger hun med iPad, telefon eller lignende lige før hun skal sove, så kan dette være med til at appellere til vågenhed. Det kan derfor være bedre at give hende en malebog, en bog med en lille rebus, en labyrint og lignende, som hun skal løse - altså en opgavebog, der passer til hendes alder. Det kan være med til at køre lidt træt og lyset skal samtidig være svagt, så en natlampe med svag belysning vil være godt.

Børn i jeres datters alder kan også være bange for "onde og skrappe" mennesker. De kan være bange for indbrudstyve, bange for at komme til skade, bange for at blive kidnappet, bange for at der skal ske mor og far noget... En sådan frygt skal I naturligvis også tale med hende om, berolige og betrygge :)

Og så er det også vigtigt, at I ikke "presser" hende til at sove. Så prøv at undgå at sige "du skal sove nu", for så vil hun naturligt sige "det kan jeg ikke!" og så kan hun ikke. Prøv i stedet at lægge op til, at hun bare skal ligge og slappe af, finde roen, tænke på noget godt, tælle får det hopper over et hegn eller lignende... hvad hun nu kan synes er hyggeligt og rart... Og hvis hun siger "Jeg kan ikke sove", så prøv at svare "det er helt okay, det er fint bare at ligge og slappe lidt af"....

Til sidst vil jeg lige nævne, at de fleste 5 årige børn trives med ca. 11 timers søvn i døgnet. Det vil godt kunne passe med at hun sover kl 20 og vågner omkring kl 07... :) Det er også helt okay, hvis hun har brug for 20-30 minutter at falde i søvn på, så længe hun er okay med at være i sin seng og ikke ligger og er ked af det, bekymret eller urolig...

Jeg håber, at I kan bruge ovenstående lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder