Svar: Søvn - det virker godt men...
28. november 2017
Alder:
11 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og stort tillykke med at I venter en lillebror, hvor er det dejligt - og så kun med godt 1 års mellemrum, de kan få stor glæde af hinanden :)
Som udgangspunkt skal man ikke ændre noget der fungerer. Jeres datter får nu kun 2 flasker i døgnet, hvilket er helt alderssvarende. Hun falder rigtig fint i søvn og sover i løbet af 2 minutter, når du putter hende - og ofte behøver du ikke gå med barnevognen men kan bare rokke den lidt, så sover hun. Det lyder så fint - og samtidig fortæller du, at hun sover betydeligt længere end hun tidligere har gjort. Nu sover hun ofte 1.5 time til hver lur (krydser fingre for at det fortsætter :)).
Du må gerne putte hende i barnevogn om dagen og i tremmesengen om natten. Du må gerne have denne forskel. Det kan være rigtig praktisk i hverdagen, at hun netop kan sove i sin barnevogn. Det giver dig mulighed for at trille op at handle eller lignende, ligesom I også kan tage på ture, hvor hun så bare kan falde i søvn, når det er tid - så hun ikke er afhængig af sin seng for at kunne sove. Hun må således gerne have to trygge sovesteder:)
Hvis du på et tidspunkt ønsker at ændre på det, så kan du godt gøre det du selv har tænkt - arbejde på at putte hende i barnevognen uden at rokke hende og derefter putte hende i tremmesengen. Men det er så kortvarigt at du rokker hende, og hvis hun er vant til at sove i sin tremmeseng, så kan hun sandsynligvis også puttes i den om dagen, hvis det en dag er for koldt til at sove ude. Så bruger du bare de samme rutiner i tremmesengen, som du normalt putter hende med.
Når hun om et par måneder bliver storesøster, så vil der naturligt ske nogle ændringer, og det kan ikke undgå at påvirke hende. Det kan f.eks. godt påvirke hendes søvn og hendes evne til at overgive sig til søvnen. Derfor er der ikke grund til at du lige nu forsøger at ændre en masse, og jeg vil foreslå dig, at du i stedet netop gør det som virker, så du sikrer hende den søvn, som hun har behov for og netop holder fast i de genkendelige rutiner - også når lillebror kommer. Og så må du se, hvordan hun reagerer.
Med hensyn til lillebror og søvn, så vil man ofte omkring 2 måneders alderen begynde at kunne indføre nogle små rutiner. Det vil ofte være de ting, som du alligevel gør - skifter ham, giver ham nattøj på, svøber ham, giver ham mælk og putter ham med bestemte kærtegn, lidt beroligende ord, vugger ham lidt eller lignende. Ved at du gør det samme hver gang, så bliver det genkendeligt og trygt for ham.
Når han bliver 3-4 måneder, vil det ofte være en god idé at arbejde på en rytme, hvor han får tre lure dagligt - han skal stadig have mælk som en fast del af sit putteritual. Og de genkendelige rutiner følger hele tiden med.
Når han bliver 6 måneder, skal han til at lære at sove uden mælk om natten og kan i denne alder også komme på eget værelse - og dermed sove i tremmeseng. Du kan naturligvis godt putte ham i tremmesengen før, så han gradvist vænnes til det, men især de første 3 måneder vil han ofte have stor glæde af at være puttet på lidt mindre plads, og hvor han får en fornemmelse af at være holdt... Spædbørn har naturligt et stort behov for tæt kontakt, også når de skal overgive sig til søvnen. Det anbefales dog, at man putter børn i egen seng for at forebygge vuggedød :)
Jeg vil anbefale dig rigtig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse om søvnen hos spædbarnet og de lidt større børn, og hvad du kan arbejde med hvornår, hvordan søvnen ændrer sig, hvad du kan forvente hvornår, gode putterutiner og ritualer osv. osv.
Rigtig meget held og lykke med det hele - jeg glæder mig til at høre om lillebror, når han kommer til:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske