Svar: Søvn - det virker godt men...

28. november 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor

Tak for dit brev og stort tillykke med at I venter en lillebror, hvor er det dejligt - og så kun med godt 1 års mellemrum, de kan få stor glæde af hinanden :)

Som udgangspunkt skal man ikke ændre noget der fungerer. Jeres datter får nu kun 2 flasker i døgnet, hvilket er helt alderssvarende. Hun falder rigtig fint i søvn og sover i løbet af 2 minutter, når du putter hende - og ofte behøver du ikke gå med barnevognen men kan bare rokke den lidt, så sover hun. Det lyder så fint - og samtidig fortæller du, at hun sover betydeligt længere end hun tidligere har gjort. Nu sover hun ofte 1.5 time til hver lur (krydser fingre for at det fortsætter :)).

Du må gerne putte hende i barnevogn om dagen og i tremmesengen om natten. Du må gerne have denne forskel. Det kan være rigtig praktisk i hverdagen, at hun netop kan sove i sin barnevogn. Det giver dig mulighed for at trille op at handle eller lignende, ligesom I også kan tage på ture, hvor hun så bare kan falde i søvn, når det er tid - så hun ikke er afhængig af sin seng for at kunne sove. Hun må således gerne have to trygge sovesteder:)

Hvis du på et tidspunkt ønsker at ændre på det, så kan du godt gøre det du selv har tænkt - arbejde på at putte hende i barnevognen uden at rokke hende og derefter putte hende i tremmesengen. Men det er så kortvarigt at du rokker hende, og hvis hun er vant til at sove i sin tremmeseng, så kan hun sandsynligvis også puttes i den om dagen, hvis det en dag er for koldt til at sove ude. Så bruger du bare de samme rutiner i tremmesengen, som du normalt putter hende med.

Når hun om et par måneder bliver storesøster, så vil der naturligt ske nogle ændringer, og det kan ikke undgå at påvirke hende. Det kan f.eks. godt påvirke hendes søvn og hendes evne til at overgive sig til søvnen. Derfor er der ikke grund til at du lige nu ...

Annonce

... forsøger at ændre en masse, og jeg vil foreslå dig, at du i stedet netop gør det som virker, så du sikrer hende den søvn, som hun har behov for og netop holder fast i de genkendelige rutiner - også når lillebror kommer. Og så må du se, hvordan hun reagerer.

Med hensyn til lillebror og søvn, så vil man ofte omkring 2 måneders alderen begynde at kunne indføre nogle små rutiner. Det vil ofte være de ting, som du alligevel gør - skifter ham, giver ham nattøj på, svøber ham, giver ham mælk og putter ham med bestemte kærtegn, lidt beroligende ord, vugger ham lidt eller lignende. Ved at du gør det samme hver gang, så bliver det genkendeligt og trygt for ham.

Når han bliver 3-4 måneder, vil det ofte være en god idé at arbejde på en rytme, hvor han får tre lure dagligt - han skal stadig have mælk som en fast del af sit putteritual. Og de genkendelige rutiner følger hele tiden med.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når han bliver 6 måneder, skal han til at lære at sove uden mælk om natten og kan i denne alder også komme på eget værelse - og dermed sove i tremmeseng. Du kan naturligvis godt putte ham i tremmesengen før, så han gradvist vænnes til det, men især de første 3 måneder vil han ofte have stor glæde af at være puttet på lidt mindre plads, og hvor han får en fornemmelse af at være holdt... Spædbørn har naturligt et stort behov for tæt kontakt, også når de skal overgive sig til søvnen. Det anbefales dog, at man putter børn i egen seng for at forebygge vuggedød :)

Jeg vil anbefale dig rigtig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse om søvnen hos spædbarnet og de lidt større børn, og hvad du kan arbejde med hvornår, hvordan søvnen ændrer sig, hvad du kan forvente hvornår, gode putterutiner og ritualer osv. osv.

Rigtig meget held og lykke med det hele - jeg glæder mig til at høre om lillebror, når han kommer til:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre