Svar: Dreng vågner midt om natten og vil ikke sove længere
26. november 2017
Alder:
20 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, at I har valgt at tage jeres dreng ud af tremmesengen, da han flere gange har forsøgt at kravle over tremmerne - det er ofte også tegn på, at det er ved at være tid. Han er dog ikke så gammel, og det lyder faktisk som om, at han savner den tryghed som tremmerne giver ham - og nu hvor han kun ligger på en madras på gulvet, så har han svært ved at finde ro og blive liggende...
Jeg tænker derfor om det kan være en mulighed at putte ham tilbage i tremmesengen igen? Han har tidligere sovet rigtig godt og hele natten i sin tremmeseng og den er forbundet med rigtig meget tryghed for ham, og derfor kunne det godt være en idé at gå tilbage til den. Men - du skal naturligvis sikre dig, at han ikke kan kravle over tremmerne og komme til skade. Er den seng I har med en fast bund, som hun kan være i en højde, eller er det muligt at sænke bunden i sengen, så der er højere op til kanten og så han derfor ikke kan kravle over?
En anden mulighed er at du køber en ny seng til ham, - f.eks. en juniorseng med sengehest. der findes mange forskellige modeller og nogle af dem har en delvis sengehest, så han stadig kan kravle ud i enden af sengen, men måske samtidig får lidt den tryghedsfornemmelse, som han kender fra tremmesengen... Det er ikke sikkert at han vil kravle ud over tremmerne i en sådan seng, så hvis han vil ud, så kravler han måske ned i enden af sengen... men nogle gange har det den effekt, at han faktisk bliver liggende, fordi han ved at han kan komme ud... det må tiden vise.
Det er som udgangspunkt en rigtig god idé, at I putter ham i egen seng på eget værelse om aftenen og også lader ham sove videre på eget værelse om natten. Han har en alder nu, hvor han bliver mere og mere bevidst og hvis han vænnes til at skulle ud af sit værelse og ind til jer om natten, så kan han hurtigt begynde at vågne fordi han søger denne nærhed. Hvis han vågner af en drøm, er ked af det og har brug for nærheden og trøst om natten, så skal han naturligvis have den, men det lyder ikke til at være tilfældet hos jer - når I tager ham ind til jer, så bliver han ikke mere rolig, tværtimod.
Derfor lyder det som en god idé at holde fast i at han fortsat skal sove i egen seng om natten og at I forsøger at hjælpe ham videre med det. Du kan godt overveje om du vil lægge dig med ham på madrassen i en periode, når han vågner om natten - netop for at give ham fysisk nærhed og kontakt, men samtidig holde fast i at han skal sove og ikke ud af værelset..
Derudover er det naturligvis vigtigt, at du sikrer, at han ikke begynder at forlænge sin dagssøvn unødigt, når han sover så lidt om natten som han gør i øjeblikket. Det er vigtigt at han ikke begynder at vende op og ned på nat og dag, så han pludselig sover 4-6 timer om dagen og er vågen 4-6 timer om natten. Det er vigtigt, at du forsøger at holde fast i en nogenlunde ens dagsrytme uanset hvordan nætterne er gået.
Du skal regne med, at han har brug for ca 13 timers søvn i døgnet med den alder han har, og det vil ofte være rigtig fint fordelt, hvis han sover en middagslur af ca 2 timers varighed og så sover en nattesøvn på ca. 11 timer. Hvis han sover mere om dagen vil hans nattesøvn naturligt blive kortere. Du fortæller, at han normalt har sovet 11 timer fra 19-06 og det kan også sagtens være en god rytme for ham - men det afhænger af, hvor meget han sover om dagen nu.
Som udgangspunkt skal man jo ikke vække børn der sover og hvis han lige nu er meget vågen om natten, så sover han sandsynligvis mere om dagen end han plejer og det har han jo naturligt behov for. Derfor er det ofte en god idé, hvis du kan undgå at skære 1 time eller mere af hans dagssøvn på en gang, men afkorte dagssøvnen med ca 15 minutter dag for dag samtidig med at du så arbejder på at forlænge hans nattesøvn.
Det er også vigtigt, at du er opmærksom på om han ofte falder i søvn på vej hjem fra vuggestue/dagpleje. Hvis han har tendens til at powernappe om eftermiddagen, så kan denne søvn faktisk være årsagen til at han vågner om natten og har en aktiv vågenperiode her. Derfor er det godt, hvis han har en rytme, som sikre at hans middagslur er så lang og god, at han ikke behøver falde i søvn på vejen hjem...
Jeg håber, at du ud fra dette kan få lidt idé om, hvad der måske sker hos jer, og hvordan I kan komme lidt videre - og ellers må du spørge igen :)
Fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske