Svar: Dreng vågner midt om natten og vil ikke sove længere

26. november 2017

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå, at I har valgt at tage jeres dreng ud af tremmesengen, da han flere gange har forsøgt at kravle over tremmerne - det er ofte også tegn på, at det er ved at være tid. Han er dog ikke så gammel, og det lyder faktisk som om, at han savner den tryghed som tremmerne giver ham - og nu hvor han kun ligger på en madras på gulvet, så har han svært ved at finde ro og blive liggende...

Jeg tænker derfor om det kan være en mulighed at putte ham tilbage i tremmesengen igen? Han har tidligere sovet rigtig godt og hele natten i sin tremmeseng og den er forbundet med rigtig meget tryghed for ham, og derfor kunne det godt være en idé at gå tilbage til den. Men - du skal naturligvis sikre dig, at han ikke kan kravle over tremmerne og komme til skade. Er den seng I har med en fast bund, som hun kan være i en højde, eller er det muligt at sænke bunden i sengen, så der er højere op til kanten og så han derfor ikke kan kravle over?

En anden mulighed er at du køber en ny seng til ham, - f.eks. en juniorseng med sengehest. der findes mange forskellige modeller og nogle af dem har en delvis sengehest, så han stadig kan kravle ud i enden af sengen, men måske samtidig får lidt den tryghedsfornemmelse, som han kender fra tremmesengen... Det er ikke sikkert at han vil kravle ud over tremmerne i en sådan seng, så hvis han vil ud, så kravler han måske ned i enden af sengen... men nogle gange har det den effekt, at han faktisk bliver liggende, fordi han ved at han kan komme ud... det må tiden vise.

Det er som udgangspunkt en rigtig god idé, at I putter ham i egen seng på eget værelse om aftenen og også lader ham sove videre på eget værelse om natten. Han har en alder nu, hvor han bliver mere og mere bevidst og hvis han vænnes til at skulle ud af sit værelse og ind til jer om natten, så kan han hurtigt begynde at vågne fordi han søger denne nærhed. Hvis han vågner af en drøm, er ked af det og har brug for nærheden og trøst om natten, så skal han naturligvis have den, men det lyder ikke til at være tilfældet hos jer - når I tager ham ind til jer, så bliver han ikke mere rolig, tværtimod.

Derfor lyder det som en god idé at holde fast i ...

Annonce

... at han fortsat skal sove i egen seng om natten og at I forsøger at hjælpe ham videre med det. Du kan godt overveje om du vil lægge dig med ham på madrassen i en periode, når han vågner om natten - netop for at give ham fysisk nærhed og kontakt, men samtidig holde fast i at han skal sove og ikke ud af værelset..

Derudover er det naturligvis vigtigt, at du sikrer, at han ikke begynder at forlænge sin dagssøvn unødigt, når han sover så lidt om natten som han gør i øjeblikket. Det er vigtigt at han ikke begynder at vende op og ned på nat og dag, så han pludselig sover 4-6 timer om dagen og er vågen 4-6 timer om natten. Det er vigtigt, at du forsøger at holde fast i en nogenlunde ens dagsrytme uanset hvordan nætterne er gået.

Du skal regne med, at han har brug for ca 13 timers søvn i døgnet med den alder han har, og det vil ofte være rigtig fint fordelt, hvis han sover en middagslur af ca 2 timers varighed og så sover en nattesøvn på ca. 11 timer. Hvis han sover mere om dagen vil hans nattesøvn naturligt blive kortere. Du fortæller, at han normalt har sovet 11 timer fra 19-06 og det kan også sagtens være en god rytme for ham - men det afhænger af, hvor meget han sover om dagen nu.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Som udgangspunkt skal man jo ikke vække børn der sover og hvis han lige nu er meget vågen om natten, så sover han sandsynligvis mere om dagen end han plejer og det har han jo naturligt behov for. Derfor er det ofte en god idé, hvis du kan undgå at skære 1 time eller mere af hans dagssøvn på en gang, men afkorte dagssøvnen med ca 15 minutter dag for dag samtidig med at du så arbejder på at forlænge hans nattesøvn.

Det er også vigtigt, at du er opmærksom på om han ofte falder i søvn på vej hjem fra vuggestue/dagpleje. Hvis han har tendens til at powernappe om eftermiddagen, så kan denne søvn faktisk være årsagen til at han vågner om natten og har en aktiv vågenperiode her. Derfor er det godt, hvis han har en rytme, som sikre at hans middagslur er så lang og god, at han ikke behøver falde i søvn på vejen hjem...

Jeg håber, at du ud fra dette kan få lidt idé om, hvad der måske sker hos jer, og hvordan I kan komme lidt videre - og ellers må du spørge igen :)

Fortsat held og lykke med ham!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig